• Katarina76

När kröp och gick era barn?

Jag har längtat efter att min dotter ska börja krypa och nu har det äntligen hänt. Hon är född v.31 och fyller 1 år om ett par veckor. Jag är så lycklig!!!

Jag har hela tiden försökt tänka korrigerad ålder för att inte bli orolig. Men det har ibland varit jobbigt då hennes yngre kompisar gått om henne på nästan alla utvecklingspunkter. Vi träffade senast på BVC en 5 månaders bebis som var större än min dotter och hennes mamma trodde de var lika gamla.

Troligen försöker vi börja med dagis på halvtid till hösten, men jag undrar om det är troligt att hon hunnit lära sig gå till dess? Då blir hon 20 mån (18 mån korr).

• Svar på tråden När kröp och gick era barn?
  • ollie

Hej
    Jag har en pojke som nu är drygt 2år, han föddes i v 29+1. han kröp när han var 9mån och gick på sin ett årsdag.

min andra pojke är nu 11mån och föddes i v 26+0, han började krypa för ca 2v sedan , kan inte sitta ännu.

• bollanmollan

kille v33+2 ålade vid 7 månader och hoppade på rumpan, kröp strax innan 9 månader.

• FruEdberg

vår kille född 23 + 4 började krypa när han var 13 månader (9 månader korrigerat) o gick när han var 17 månader(13 månader korrigerat)

• Katarina76

Tack för era svar! Jag har undrat om man behöver lägga till månader utöver den vanliga korrigeringen. Men av era svar verkar det troligt att dottern börjat gå vid 20 månader (18 mån korrigerat).

Det här med storleksskillnaden till jämnåriga får vi nog leva länge med, men sedan är vi föräldrar inte så långa heller...

• SaJo81
    Katarina76 skrev 2009-12-10 19:48:07 följande:
    Tack för era svar! Jag har undrat om man behöver lägga till månader utöver den vanliga korrigeringen. Men av era svar verkar det troligt att dottern börjat gå vid 20 månader (18 mån korrigerat). Det här med storleksskillnaden till jämnåriga får vi nog leva länge med, men sedan är vi föräldrar inte så långa heller...
    det finns ju även dom barn som aldrig kryper utan bara ålar sig fram o sen börjar dom gå!
    Oavsett om dom är för tidigt födda eller inte.
    Men jag förstår din undran, jag undrar själv hur det ska bli med mina två pojkar födda vecka 30+1 och som nu är 3mån o 10dar (korr 1mån3dar)
  • Hertha

1:an Kröp vid 12 månader, gick vid 18 månader (född 36+4), så visst han var lite tidigt född men inte tillräckligt tidig för att det ska spela så stor roll.

2:an Kröp vid 5 månader, gick vid 14 månader (född 40+3)

Vill mest visa tvärtom, att ävan (nästintill) fullgångna barn kan vara ganska sena. Min man och hans bror, födda inom normalspannet har båda gått vid 16 månaders ålder.

• JessAnn

Min kille är född 27+0 och började krypa vid 10 mån (okorr.) Nu är han 15 månader och står själv men går inte. Han verkar inte bry sig om det. Men det kommer säkert snart. Dottern som föddes i 33 var 15 månader innan hon gick.

• Triplet lady

lugna gatan skrev 2009-12-10 12:44:04 följande:

Om vår minsta tjej som är 18½ mån nu (16 korr), brukar folk fråga hur många månader hon är? De tror ju hon är en liten bebis, hon väger ju bara 9kg ca 75 cm. tycker det är ganska kul att svara då att hon är 1½ år, folk blir så snopna Våra tjejer som är födda i v 29, gick vid korrigerat 11 mån, 12 mån och 14 mån.Kan dock trösta dig med att vår son som är född till tiden gick först vid 16 månader. En del barn vill helt enkelt vänta. Kan ju säga att han var mycket stadigare när han väl gick än vad tjejerna varit.Nu är ju tjejerna 16 mån korrigerat och går runt, om än lite ostadigt, de har alla tre svårt att gå ute, och lillan kan knappt gå på gräs, då drattar hon omkull. Pinceppgreppet har de alltid haft lite svårt för, det brukar ju komma mycket tidigare, men de grabbar fortfarande med hela näven. Brukar ge dem små grönsaker så att de ska öva sig, ärtor, majs, men de har fortfarande inte riktigt fått tjing på det.
    Hej igen :)
    Vad roligt att läsa hur det går för dina tjejer!
    Här blir folk också förvånade när de hör att mina killar är 1,5 år... De väger runt 10 kg nu och är ca 80 cm långa så jag tycker ändå att de har blivit stora pojkar! Men de går inte helt själva än! En av killarna tar tre-fyra steg sen drattar han omkull. Så har han gjort i två månader nu. De andra två vill fortfarande hålla i sig i väggen eller en möbel (eller handen). De började krypa när de var runt året.
    Två av killarna har haft mycket bra finmotorik sedan de var runt 10-11 mån okorrigerat. Den tredje har tyvärr kommit på efterkälken pga svårbehandlad epilepsi, men han börjar ta sig nu han också!
    Det känns skönt att läsa att det inte bara är mina prematurbarn som inte är så jättetidiga i utvecklingen.
  • nallen83

min son kröp vid 7 månader sen gick han vid 9 månader....han ville egentligen gå innan nåt annat...

• mamma2ggr

1:an född 31+6 gick vid 16 mån och 2:an född 26+1 gick vid 18 mån. Men så har de knappt fallit alls. De väntade helt enkelt tills de kunde :)

Minstingen var 11 månader innan hon började åla, men redan veckan därpå ställde hon sig upp och efter det stod hon jämt. Hon ålade med leksakerna till soffan för att sedan ställa sig upp och leka med dem på soffan, det såg jätteroligt ut. Det tog ytterligare ett tag innan hon kunde krypa.

Men visst är det lustigt ibland med vad folk tror om barnets ålder. När min minsta precis skulle fylla ett träffade jag på en dam som kikade i barnvagnen och sa, en sådan liten, hon måste vara nästan nyfödd. Tror tanten fick en chock när jag sa att hon fyllde ett samma vecka!

Första barnet var helt ikapp som tvååring och t om före de jämnåriga vad det gällde vissa saker.

• Triplet lady

Kom att tänka på en sak som hände för ett par månader sedan. Var ute och gick med trillingvagnen och träffade två andra mammor som gick med varsitt barn i vagn. En mamma frågade: "Hur gamla är de?", varpå jag svarade "16 månader". "Jaha, lika gamla som min son då!" sa hon. Då inflikade hennes väninna, "Nej, din är ju 16 veckor, trillingarna är 16 månader!".
    Eh, lite korkat tyckte jag... Visst är mina killar små, men nog ser de bra mycket äldre ut en en fyra månaders bebis!!

• Nanook

min minsting föddes i v. 31. Hon började krypa när hon var 10mån (8 korr) och har precis börjat ta några steg utan stöd. Hon har nyss fyllt 1 år. 

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liten trollprinsessa dec o8
  • freakymee

Min dotter född 36+0 tillväxthämmad så hon är väldigt liten ålade sig fram när hon var 5 mån ´kröp på alla 4 vid sex månader drog sig upp mot möbler vid 6,5 mån . satt stadigt 7 mån. Hon stod själv 8 mån , nu är hon nio månader å går några steg varje dag mest mellan 2 olika föremål. Hennes jämnåriga är inte alls lika frammåt som henne. hon är så nyfiken därför jag tror hon är så tidig på det mesta ( förutom att sitta själv för det var ju inge kul att bara sitta stilla) Hon har ju aldrig haft nå små söta valkar att bära omkring på heller och då blir det ju mkt lättare att röra på sig :)

Alla barn utvecklas i sin takt :)

• I have a kid

Freja född vecka 29+4
    Lärde sig krypa Då hon var korrigerat 6 månader

gick då hon var korrigerat 1 år.

• Sandrah23

min son började krypa kring 6mån ålder.. gick strax efter 1år.
    nu är han 1,5år och springer överallt :) supergulligt :)

Svar på tråden När kröp och gick era barn?