lugna gatan skrev 2009-12-10 12:44:04 följande:
Om vår minsta tjej som är 18½ mån nu (16 korr), brukar folk fråga hur många månader hon är? De tror ju hon är en liten bebis, hon väger ju bara 9kg ca 75 cm. tycker det är ganska kul att svara då att hon är 1½ år, folk blir så snopna Våra tjejer som är födda i v 29, gick vid korrigerat 11 mån, 12 mån och 14 mån.Kan dock trösta dig med att vår son som är född till tiden gick först vid 16 månader. En del barn vill helt enkelt vänta. Kan ju säga att han var mycket stadigare när han väl gick än vad tjejerna
varit.Nu är ju tjejerna 16 mån korrigerat och går runt, om än lite ostadigt, de har alla tre svårt att gå ute, och lillan kan knappt gå på gräs, då drattar hon omkull. Pinceppgreppet har de alltid haft lite svårt för, det brukar ju komma mycket tidigare, men de grabbar fortfarande med hela näven. Brukar ge dem små grönsaker så att de ska öva sig, ärtor, majs, men de har fortfarande inte riktigt fått tjing på det.
Hej igen :)
Vad roligt att läsa hur det går för dina tjejer!
Här blir folk också förvånade när de hör att mina killar är 1,5 år... De väger runt 10 kg nu och är ca 80 cm långa så jag tycker ändå att de har blivit stora pojkar! Men de går inte helt själva än! En av killarna tar tre-fyra steg sen drattar han omkull. Så har han gjort i två månader nu. De andra två vill fortfarande hålla i sig i väggen eller en möbel (eller handen). De började krypa när de var runt året.
Två av killarna har haft mycket bra finmotorik sedan de var runt 10-11 mån okorrigerat. Den tredje har tyvärr kommit på efterkälken pga svårbehandlad epilepsi, men han börjar ta sig nu han också!
Det känns skönt att läsa att det inte bara är mina prematurbarn som inte är så jättetidiga i utvecklingen.