• Cacan

Vad har ni för råd? Hemma med lillebror- ska storasyster 3 år leka på dagis för att träffa andra barn i hennes ålder!??

Behöver lite råd!!

Vi har 2 barn den äldsta drygt 2 år o den minsta 7 v.
    Bor på landet där det inte finns nga barn, man går ju inte ut på "gatan" o leker med grannbarnen, direkt... ( o andra sidan är det ju inte mga barn hemma oavsett var man bor då de flesta är på dagis men ändå..)

Velar fram o tillbaka hur man ska göra efter den kommande sommaren. Ska tjejen som då blir 3 i oktober börja dagis eller inte, o då bara för att få leka med andra barn. Eftersom vi bor som vi gör är det ju inte bara att gå over till ett annat barn o leka..

Mitt hjärta säger att jag inte vill.. Eftersom jag ändå är hemma med sonen så känns det dumt att behöva lämna henne på dagis.. förr i tiden var det ju för dem som jobbade o deras barn,, men samhället har ju tyvärr ändrats till att " alla " barn går där så ska barnen träffa andra barn så är det ju i stora drag att de själva sätts in på dagis.

Vi vill ha våra barn hemma så länge som möjligt..

Är man egoistisk om man väljer att fortsätta ha henne hemma. För hennes egen del med tanke på lek o andra barn/ kompisar. Det är ju i ca 3 års ålder andra barn börja bli intressanta o de börjar söka sig till andra barn o de börjar leka lekar.

Nu är det ju så att vi inte bara sitter hemma hela dagarna. Jag åker iväg ca 2 ggr / v till ÖF o ytterligare nån dag till tex. min mamma som bor i samhälle så de får ju se mkt annat

Kluven är jag / vi.

Kanske finns nån mer i samma situation eller nån som kan komma med råd!!

• Svar på tråden Vad har ni för råd? Hemma med lillebror- ska storasyster 3 år leka på dagis för att träffa andra barn i hennes ålder!??
  • mamma2004
    Hemmaföräldern skrev 2009-12-10 16:20:25 följande:
    Jag tycker att du kan hoppa över dagis. Satsa på att bygga upp en hemmatillvaro istället. Köp hem pussel, papper, kritor, målarfärg, barnvänliga saxar och annat till en pyssellåda. Se till att ha trolldeg hemma och gör hemmet barnvänligt så att hon kan bygga kojor och leka fritt. Ni kommer ändå iväg på en del aktiviteter och det räcker i hennes ålder :) Tiden går så fort och det är så mysigt att ha dem hemma.
    Det här tycker jag var ett bra tips också!!!
  • Gurkan

Följ ditt hjärta!

Jag arbetar på förskola ute på landet och här händer det att barnen inte börjar förrän sista terminen innan det är dags för sexårsverksamheten och de barnen klarar det lika bra som barn som börjar förskolan vid 1 års ålder.
    Dessutom är du på öppna förskolan 2 dagar i veckan och det är ju jättebra!

• Matteus

jag är hemma med våran flicka som är 5 månader våran son blir 3 i mars och han gick på dagis men jag tykte att det känndes fel
    för
    ATT

1. jag är ju hemma med lillasyster redan

2 han blir sjuka oftare och det tar han med hem till lillasyster. Hon blev så förkyld i början när han gick då så amningen blev helt förstörd och mycket mer vakna nätter med två sjuka gnälliga barn . Helldre hemma hela tiden medn två friska och kan hitta på saker ändå

3 jag har ingen bil och det tar  1 timme att ta sig med bussen dit 1 hen 1 dit och en hem igen så 4 timmar då hinner jag ju knappt hem innan jag måste åka i tid igen

4 det är dyrt att ha på dagis. och dom blir ju sjuk så ofta så att betala fullt pris för att ha sitt barn där två veckor i månaden känns onödigt

5 jag är med i en kyrka så vi är där mycket och dom har mycket för barn  sen går vi på öppna förskolan ibland  och då när man är med där när dom lekar så kan man själv förklara för barnet om det blir något bråk
      vi träffar kompipisar ibland men vi har inga grannar  att leka med .
     vi hittar på saker ibland men det är viktigt att bara vara hemma ibland med det måste ju inte hända saker jämt .

6 jag får dåligt samvete  när jag är hemma med henne och och skulle lämna iväg honom. Sen är det en fantastiskt kul att dom får vara så mycket med varandra. Hon skrattar jätte mycket när han leker och grejar och han tycker ju att det blir roligare med henne hela tiden. Han har kramat och pussat så mycket på henne och sagt jag älskar dig................ man smälter verkligen när man ser dem- dom är så underbara jag är så lycklig som är hemma med båda

7 jag anser att man är bättre själv på att uppfostra sitt eget barn jag tror också att barnen kan bli förrvirade med olika fröknar på dagis som säger olika och endel bryr sig inte alls och då spelar det ingen roll om det finns två jätte bra för dom andra förstör ju

8 visst dom lär sig mycket med men dom lär sig att slåss vara elak och skall ha allt  och fröknarna hinner ju inte se allt .och många säger bara sluta eller så får du inte göra- Dom säger inte varför dom inte får göra så.
    Jag tycker att det är extra viktigt nu när han fått ett syskon . Dom kommer säkerligen att bråka endel när hon blir äldre men eftersom att han aldrig har slagit något barn eller någon ännu så hoppas jag att det inte blir något sånt heller han har varit väldigt arg på mig och pappan men har har aldrig förskt att göra illa oss eller någon annan.

Jag ser det som en fantastisk chans att kunna vara hemma med båda det är jag jätte glad för-

Sen är det ju så mycket oroligt i världen och dom första åren tror jag är A & O
    jag tror att barn som är hemma längre blir tryggare

det här tycker vi är bäst för oss. Jag skall vara hemma i 1 år nu sen får vi se hur det blir- Troligen dagmamma sen kanske

Hoppas du kan komma på hur du vill göra

och kom ihåg att hur du en gör så är det det som är bäst för er man  känner ganska starkt ändå hur man vill och om det är något som inte känns bra heller-

Lycka till

• elsabubblan

Fast, det där att de blir förvirrade av dagisfröknarna....jag vet inte, det kommer en annan tid i livet som är bra mycket hårdare än dagisvärlden. Skolan och allt vad som följer med. Jag anser att det är bra att vara rustad, att tidigt ha lärt sig sociala koder och att det inte bara är föräldrarna man har att anpassa sig till. Jag ser det som en bra sak att jag inte kan "vara med när det blir bråk". Det mesta reder barnen ut själva och det är viktigt för självkänslan.

• elsabubblan

Dessutom, jag kan hålla med om att man själv i mångt och mycket vet bäst hur man uppfostrar sitt barn. och det är väl inte heller förskolepersonalens främsta uppgift att göra heller. "Dagisfröknarna" är ju utbildat folk som läst längre på högskola än många andra (inte i alla fall, jag vet). Jag vill påstå att de definitivt är bättre pedagoger än mig, annars skulle ju deras utbildning inte vara mycket värt. Min yngsta dotter har i stort sett lärt sig prata på dagis, och min äldsta har lärt sig skriva där. Jag är hänförd över allt de lärt sig. Jag är mycket positiv till förskolan och tycker det är ett mycket bra komplement till hemmavarandet.

• Matteus
    elsabubblan skrev 2010-01-04 06:50:25 följande:
    Fast, det där att de blir förvirrade av dagisfröknarna....jag vet inte, det kommer en annan tid i livet som är bra mycket hårdare än dagisvärlden. Skolan och allt vad som följer med. Jag anser att det är bra att vara rustad, att tidigt ha lärt sig sociala koder och att det inte bara är föräldrarna man har att anpassa sig till. Jag ser det som en bra sak att jag inte kan "vara med när det blir bråk". Det mesta reder barnen ut själva och det är viktigt för självkänslan.
    Jag tror att dom blir förvirrade för att fröknarna säger olika och hemma kanske man är bestämt på en sak . och på dagis kankse dom inte alls tycker att det är så viktigt så då ser dom att dom andra barnen gör så och fröknarna säger inget jaha då får man ju göra så och så lyssnar man kankse inte lsen på sin mamma?  sen tror jag att dom kan lära sig att manipulera eftersom att det är många olika fröknar och det kommer vikarier och dom säger olika många och vissa saker får dom göra för någon och vissa andra fö r någon annan och det lär dom sig snabbt.

Sen att barnen skall reda ut saker själv har kan jag verkligen inte hålla med man måste ju lära ett barn att när dom gör illa någon eller tar något eller vad det nu kan vara då måste man ju prata med dem och säga varför så att dom kan lära sig det. Sen är det väl klart att dom kommer att bråka mer eller mindre endå men jag tycker ändå att man skall vara med där och säga till när det behövs.

Jag tror att om barnet är tryggt i sig och lugn så tror inte jag att dom bryr sig sen i skolan om gäng eller bråk jag tror att dom söker sig till någon som är lugn för att dom är vana med det. jag tror iallafal att det är större chans till det då.
    Sen att lära sig att det är hårt och att dom skall lära sig hantera det  nja jag tycker att man skall lära sig att vara kärleksfull mot alla trots att dom inte är snäll.Våld löser inget och att slå tillbaka gör verkligen inte saken bättre.
    Då lär man sig om ingen ser och säger till när man slåss att det löser jag när jag slåss och är elak tillbaka det lär man sig och har det i sig sen med  så kanske man inte slått när man blir stor men man kanske är kan vara elak tillbaka på något annat sätt ..

visst dagisfröknarna är utbildade och edel är väldigt bra.
    Men man märker ändå att endel  är slappa och jag tror att det kan bli så för vissa när dom jobbar med så många barn.
  • Marma

bara genom att läsa ts så min stora var hemma tills han var 4 o han brydde sig inte. var på kyrkis 1gång i veckan o kankse träffade nåt annat barn nån gång i veckan. Han e inte efter eller nåt. o här e det inte heller mycket barn ute. Fick höra att jag var korkad som inte lät honom vara på dagis då han behövde de efter 2års ålder....enligt folk runt omkring då alltså. Han skulle vara såååå mycker mindre hängig på mig o överaktiv (vilket jag inte sett nåt fel i)  men har fan inte sett nån skillnad nu som för 6mån när han inte gick på dagis.   Ärligt talat så eftersom de inte vet vad dagis e o går på öf så tar de ingen skada....man vet inte om mer än man upplevt liksom...tänkt själv...skulle du sakna godis om du inte visste vad det va?

• Cacan

Mer o mer har ett naturligt val  växt fram då man har pratat o diskuterat med andra föräldrar som tycker som oss, att föredra att ta hand om sina barn framför dagis o ta tillvara på tiden då de är små- den går ju såååå fort!!

Vi kommer fortsätta ha dottern hemma! Det känns bäst för oss båda! Magkänslan!
    Vet att samvetet att lämna henne till ett ställe som vi egentligen inte är i behov av och sedan åka hem med lillebror o mysa med honom!

Vi åker ju till ÖF o där får hon ju träffa andra barn o leka m.m.

Snart börjar de skolan o då Måste de ju åka hemifrån! sen har man inte denna tiden kvar att umgås/ mysa med barnen!

skönt att ha hittat hemsidan: hemmaforaldrar.se
    rekommenderar den verkligen för er som är hemma!

• Kajak

TS

Hur är storflickan? tycker hon om att ha saker som händer runt henne då är dagis en bra ställe för henne.

Jag tycker man ska inte stirrar på barnets ålder. Man ska istälet titta på hur barnet är.

Våra äldsta flicka vill att det ska hända saker runt henne då fick hon börja på dagisem tidigare än vad vi tänkte oss. 16,5 mån var hon då hon började där.

Sonen var 2 mån då han började och det var perfekt för han är väldig lugn av sig ochvar nöjd om han får leka med samma leksak i timtal...

• Cacan

Hon tycker att det är jättekul när vi åker iväg o hittar på saker som ÖF o hälsa på andra!
    Så hon får ju båda delarna, vara hemma i en lugn o trygg tillvaro samt att vi åker iväg till bla. ÖF!

• Anne69

Det låter som ett jättebra val, tycker jag! Grattis! Vi har båda våra hemma 1½ och 3 år och det går hur fint som helst. Stor skillnad rent socialt att ha två barn, de övar lite på varandra också. Och precis som du skriver så går tiden så rasande fort, de kommer att börja i barnomsorgen vad det lider ändå, sen är det dax för skolan och snart är de truliga tonåringar!

Svar på tråden Vad har ni för råd? Hemma med lillebror- ska storasyster 3 år leka på dagis för att träffa andra barn i hennes ålder!??