• velicious

Tyskland --> Försäkring?

Vad för försäkring är bra att ha da man är gravid? Bor i Tyskland och har inte en blekaste aning, om deras försäkringar. Vore bra om de har nagon försäkring som vi har i Sverige..Exempelvis pa en bra är trygghansa gravidförsäkring.

Nagon som har lite mer koll?

• Svar på tråden Tyskland --> Försäkring?
  • katinka1

Hej!

Det beror ju liksom lite på. Hur är du försäkrad? Är du tysk- eller svenskförsäkrad? Är du nämligen med i Krankenkasse behöver du ingen extra försäkring eftersom alla "Voruntersuchungen", förlossning, barnmorska, återkontroller etc. ppa täcks av sjukförsäkringen. Sen om du vill ha chefläkare med på förlossningen så måste du givetvis täcka extra sjukhusförsäkring, men det är väl inte det du menar eller? Får erkänna att eftersom jag inte vet vad en gravidförsäkring innebär kommer jag precis fram till att mitt svar är lite ologiskt

Många hälsningar

• velicious

Hej! Lite sent svar kan man säga ;) men bättre sent än aldrig!

Jag är tyskt försäkrad i Barmer-Gek. Eftersom jag nu studerar och jobbar pa sk. minijob, sa blir den räkningen skyhög :O senare när jag studerat klart t.ex och kan (förhoppningsvis!) fa bättre betalt jobb sa blir den summan inte alls svar. Men i nuläget om jag blir gravid sa star alltsa barmer för "gravid-försäkring" da? Utan extra kostnader.
    Chefläkare behöver inte vara med senare pa förlossning :) Du kan läsa mer här om graviditetsförsäkring. Jag tycker de later med en san extra försäkring (senare när jag är gravid) men om barmer tar över allt dedär, sa behöver jag inte oroa mig.

Tack sa jättemycket för svar.

♥ ᴴeNᴰrik «--ஐ♥
  • WSalma

De privata försäkringarna ersätter olika mycket - det maste man själv kolla. AOK ersätter alla Vorsorgeuntersuchungen, men t ex kubb, glukosbelastning etc maste man betala själv.

Eftersom tyska försäkringar är en djungel och försäkringsbehovet dessutom ändras när man far barn (inte bara sjukförsäkringarna utan generellt, t ex Haftpflicht) sa är det listigt att i god tid boka tid med sin föräkringsmäklare och diskutera vilka försäkringar/policer som kan komma i fraga.

/Majola (försäkrad i Aok, make + son i Axa)

Svar på tråden Tyskland --> Försäkring?