• tur

Vad tog romantiken vägen?

Det har utav många sagt att man bör förvänta sig att romantiken får stå tillbaka när man fått barn. Man kan läsa om hur man "tänder gnistan" o.s.v. och det känns alltid ytligt. Som ett plåster på ett brutet ben. Hur skall man tänka? Att det blir bättre när barnen blivit större? Vill ha hjälp att hitta ett positivt förhållningssätt...

• Svar på tråden Vad tog romantiken vägen?
  • wenger

Det kommer att bli bättre. DU är trött och sliten, din fru är trött och sliten. Man måste inse att man inte klarar av att göra allting. Tyvärr så är det inte så många som inser det i samband med att man skaffar barn det är därför så många skiljer sig dom två första åren. Det är jätteviktigt med dom små sakerna, köp blommor ibland. Ge varandra spontankramar när ni lagar mat och kom ihåg det blir bättre längre fram.

• davidian

Ha realistiska förväntningar. livet är INTE som en walt disney saga.
    sagor är sagor.verkligheten är verkligheten.

Tycker många verkar ha orealistiska krav på sig själva att vara superhjälte föräldrar/människor. man ska finna sig själv, bestiga mount Everest, göra kariär och samtidigt vara hemma mysförälder, vara snygg och vältränad. Det går bara i en reklamfilm/valfri tant/tjejj tidning.

• Sniffy

Kan inte hjälpa att fundera om det var så romantiskt/perfekt innan barnen kom (ungefär som man alltid minns och försöker få den där perfekta julaftonen som man hade när man fortfarande trodde på Tomten och bodde hemma), det ända som har påverkats negativt är spontana sexlivet (Man bara väntar på det där vrålet från barnens rum som förstör allting, Kan inte hjälpa att citera Magnus Uggla: "snabbt är man en slagen hjälte som vill se rapport" (passar jävligt bra i detta sammanhang också). Vill man ha romantik a´la levande ljus och lyxmat med en romantiskfilm och lite brottning under täcket så får du antinge vänta tills barnen inte är barn (och helst inte bor hemma) eller fixa med en barnvakt.

Men håller med dom som skrev innan, att spontana presenter och blommor uppskattas tokmycket.

• wenger

Sen ska väl iofs inte jag ge råd i denna tråd då jag är skild ;) men man vet ju vad som gick fel iaf :)

• Gnagarn

Vad kan man säga?

Är en 2 barnsfar mitt uppe i det så att säga. En dotter på 2,5 och en son på ett år och 4 månader. Mycke blöjbyten och ständig passning blire.

MEN....man kan visst få det romantiskt och ha sex så det visslar om det också! Allt hänger på dig och din kvinna. Ni måste helt enkelt prioritera det! Se till att ni träffas på tu man hand regelbundet. Se till att ni har sex regelbundet. Barnen sover också då och då! Skit i att ni är trötta, erat sexliv kommer att behöva sex och det kan jag lova är mer stärkande än den lilla sömnen ni tappar. Anlita barnvakter så att ni får eran tid på tu man hand. Gå ut och ät en middag bara ni 2 då och då, det är värt de pengar som barnvakten kostar. Nu är det avdragsgillt via hushållsnära tjänster också!

Slutsats: NI är herre över ert liv och vill ni att nån låga ska slockna så gör den det. Tar ni tag i det och ger er fan på att ni ska hålla den i liv kommer den att leva i allra högsta grad!

Lycka till!

• Cyberdansken

Ett litet extraråd efter dom bra råden här: hjälp till hemma och avlasta så mycket som möjligt. Många glider in i ett gammalt könsrollsmönster när barnen kommer och frugan går hemma.
    Ska hon fixa allt så det nästan är som ett extra barn hon ska passa upp, ja då flyger sexlivet ur fönstret.
    Sen kan jag rekommenderar att ge spontana kram, ge små spontana presenter som visar hur väl du känner henne. Allt räknas ju.

Dessutom är hon via hormoner rätt styrd bort från romantik och sex om hon har fått barn ganska nyligen.

• Mjölner

Min sambo vill alltid att barnen ska vara med på resor och dylikt. Hon är mycket mån om barnen och tycker att det är mysigt när den minsta sover i vår säng mellan oss. Han är 1,5 år. Dessutom så lägger vi oss inte samtidigt. Jag tvivlar på att hon vill ha sex på grund av detta.
    Visst är det bra att hon är mån om barnen men när ska vi ha sex? Jag får inte ihop det.

• Cyberdansken

Där gäller bara en enda sak; prata, prata, prata. Utan att begära sex, så kan du jo tala om hur du känner det. Hon kanske inte ens haft en tanke på att du känner så.

Sen kan man ju faktisk ha sex annanstans än sängen. Om du går lägger dig samtidigt som henne, så kan ni båda smyga nån annanstans när barnet sover och ha sex då.

• Gnagarn
    tur skrev 2010-01-10 22:37:15 följande:
    romantik=sex? 
    Självklart är romantik annat än sex också. MEN...det är just sexet som småbarnsföräldrar brukar ha svårt med att få till.

Men det är väl som jag skrev i inlägg nr 5 tidigare, oavsett om man menar sex eller nåt annat med romantiken så är det nåt man måste prioritera och jobba aktivt med. "strulet" som småbarnsförälder har stora chanser annars att eliminera det. Barnmat, spyor, sjukdomar, sömnlösa nätter osv osv osv. MEN...om man prioriterar sin och sin partners relation så går det att hålla lågan vid liv. Struntar man i det slocknar den garanterat!
  • Cyberdansken
    tur skrev 2010-01-10 22:37:15 följande:
    romantik=sex?  
    En klassisk vinkling på det är att för killen är romantik = sex, medan för tjejen så är romantik något som ger lust till sex.
    Tror inte det är så enkelt, men avlasta, avlasta, avlasta. Det betalar sig.
    Det är en väldig romantisk gäst att väcka henne på en lördagsförmiddag till ett städat hus.
Svar på tråden Vad tog romantiken vägen?