• MorsanMu

Oaccepterad bonusmamma - långt

Lever i en relation med ett bonusbarn 7 år, ett eget barn 4 år samt ett gemensamt barn 0 år. Vi har varit tillsammans i ca tre år och bott tillsammans i knappt två år.
    Bonus-sonen bor varannan vecka, övriga barn hos oss på heltid.
    Bonus-sonen accepterar inte mig och har aldrig gjort det. Han var emot att vi flyttade ihop. Innan jag kom in i bilden var det pojken som styrde under pappaveckorna, vad de skulle göra, äta osv. Han behövde inte göra något själv, vare sig äta, skära, ta mat, klä sig, torka sig och defenitivt inte ta bort sin tallrik eller kalsonger från hallgolvet. Troligtvis kom jag in med för mycket regler (så här med facit i hand...) Bestämda mattider, sovtider, äta själv, öva på att klä sig och skära sin mat. Ett ytterligare resultat av vår ihopflytt var att flera bestämmer mat samt aktiviteter, dvs man måste visa hänsyn och tänka på andra. Min flicka kan detta ink. äta, skära, ta bort sin smutstvätt osv trots sin ringa ålder (så det handlar inte om att hon inget gör)!!! Hon älskar sin bonusbror och är väldigt mån om honom, han visar inget sådant utan utnyttjar henne till max, kör med henne, bestämmer över henne, faktiskt så behandlar han henne riktigt, riktigt illa och kan vara rent elak, slå butta och sparka, det gör jätteont i mammahjärtat. När an frågar varför så svarar han bara vet inte. Till saken hör att vi är själva en del, bla är det jag som får iväg honom till skolan och är hemma när han kommer hem. Problemet är att han inte pratar med mig om han inte vill. Tex. säger jag godmorgon, hej, har du sovit gott osv. Inget svar, eller så svarar han ja, nej, vet inte som en robot, det finns ingen känsla i tonfallet, utan helt monotont. Det är så svårt att förklara. Eller så pratar han utan att vänta in respons, ibland på helt fel tillfälle tex högt och ljudligt på bion och säger jag då ssch, du får vänta lite berätta, så fortsätter han bara prata högt! Ibland undrar jag om det är något fel, men det tror jag verkligen inte ändå. Med helt okända människor pratar han som bara den, tom gränslöst!
    Ärligt talat han är så egoistisk, har aldrig hört honom tycka synd om eller undra hur det är med någon annan! Och jag jämför med min dotter som har alla de egenskaperna. Så jag tycker inte att det borde vara en ålders fråga. Jag kan räkna upp 1000 saker, skryt, tävlingsinriktad, hånfull. Samtidigt som han inte kan hantera bestick eller knäppa en knapp! Jag får så svårt att själv tycka om honom snart. När hans pappa är hemma följer han honom som en skugga, han börjar alla meningar med "pappa"-jag finns inte om det inte möjligtvis är till hans vinning. Jag känner mig som ett verktyg, inte som en människa. Jag försöker undvika att korrigera honom om det inte drabbar min dotter, även där lägger jag band på mig om det inte är oacceptabelt beteende. Om hans pappa och jag pussas ska han pussa pappa, han är så avundsjuk. Får han presenter säger han knappt tack utan slänger ner dem oanvända i en låda... Jag behöver tips och hjälp för jag orkar snart inte tilltala honom, det är så jobbigt att bli avvisad hela tiden. Samtidigt skäms jag över att känna så, han är ju bara en avundsjuk liten kille, men hur ska jag göra. Vi har gott samarbete med hans mamma. Även om hon tycker att han är för liten för att lägga tvätt i tvättkorgen och liknande...
    Har viss utbildning inom området så de psykologiska efekterna och orsakerna tror jag mig veta... =)

• Svar på tråden Oaccepterad bonusmamma - långt
  • Boktokig

Hur beter sig din sambo gentemot pojken? Låter han grabben härja fritt, eller sätter han gränser?

• MorsanMu

Han härjar inte (tyvärr!) han gör det mer i smyg... Vore lättare om han var mer utåtagerande, då fanns det mera att ta på liksom.... Något att konfrontera... Pappan säger ifrån om han ser, men det mesta går nog honom förbi, om det inte handlar om slag mot flickan förstås. Pappa känner själv att han hamnat i "curling dilemmat" då han bara har honom varannan vecka...

• Boktokig

Det verkar som om du har funderat mycket över situationen. Tyvärr har jag inte så många råd att ge annat än att ni bör fortsätta med regler och rutiner. Visar han inte tacksamhet för presenter behöver han heller inte få några. Elakhet mot flickan borde få konsekvenser på en gång och då är det främst din sambo som ska ta tag i det. Grabben och din sambo borde kanske även hitta på saker på egen hand, varvat med hela familjen. Huvudsaken är att du och din smbo är eniga om regler och att han markerar tydligt att du är en del i familjen och därför inte ska ignoreras. Lycka till.

• Emmli 84

Det är PRECIS likadant hos oss. Jag står i exakt samma situation som dig. Fast jag har inget eget barn och inget gemensamt med sambon utan "bara" en bonusson på 4 år. Han hälsar aldrig på mig, är rent oartig stundtals och ignorerar mig precis som du beskriver. Han är väl så lite överlag men mot mig är det värst. Jag känner mig jätteledsen och har svårt att närma mig honom när han inte verkar vilja veta av mig. Samtidigt förstår jag ju att jag inte kan begära så mycket för han är bara ett litet barn. Ibland funderar jag på om möjligen hans mamma säger att han inte ska hälsa på mig eller krama mig. Han visade mycket mer känslor och var trevlig när vi träffades för 1,5 år sen, fast å andra sidan var han bara 2,5 år. Jag hoppas verkligen att någon kan komma med tips och råd i den här tråden för det behöver jag också. Min sambo är själv skilsmässobarn och kände stark avsky för sin bonusmamma som liten och jag vill inte att mitt bonusbarn ska känna samma sak för mig. Jag vill att vi ska en bra och nära relation men vill inte tvinga mig på honom om han själv inte vill. Jag har inget emot att krama honom, trösta honom eller nåt annat men när han visar sån tråkig attityd och nonchalans mot mig så tar jag ett steg tillbaka.

• MorsanMu

Tack för er medkänsla och goda råd! Det är tråkigt att höra att vi är fler i samma situation, samtidigt som det är skönt att veta att man inte är ensam... Hoppas tråden kan leva vidare med tips, råd och pepping!

• Little Ms Chatterbox

När jag läser beskrivningen om din bonusbarn så tycker jag mycket stämmer överrens om min son, inte för att han har någon bonusförälder utan att han har diagnosen ADHD och Atypisk Autism (Autismliknande tillstånd). Allt utom det där med att vara elak mot småsyskon och att han inte accepterar någon annan.
    Nu vill jag påpeka att jag inte tror att din bonusbarn har Autism men ibland så kan barn gå i i ett stelare mönster bara för att de inte riktigt vet hur de ska förhålla sig till andra människor runt sig.
    Det kan hända att jag är helt fel ute, det är ni föräldrar till sonen som känner barnet. Hur är han i skolan? Tillsammans med andra barn, aktiviteter, kompisar?
    Du skriver själv att du funderar på om det skulle vara något "fel" på honom.
    "Ibland undrar jag om det är något fel, men det tror jag verkligen inte ändå. Med helt okända människor pratar han som bara den, tom gränslöst!"
    Vad är det då som du misstänker? Har du pratat med pappan om det?

Du kan ju kontakta bup så du får lite tips om hur du ska förhålla dig till honom och kanske lite vägledning om hur ni ska möta varandra.

Sen så ska jag tillägga att många barn blir gladare och på bättre humör av Omega, om du är intresserad av att läsa om det finns det en tråd här på FL där vi pratar om Omega till både vuxna och barn. Klicka bara på länken i min sidfot

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Livelovelearn

Hej TS!
    Av det jag läser får jag helt klart intrycket av att pjken har svårt att acceptera föräldrarnas separation och den nya familjesituationen. Så länge hans föräldrar inte tar tag i detta kommer han ha svårt att gå vidare och att få förståelse och våga släppa in dig. Han ser antagligen dig och din dotter som orsaken till separationen, inte att hans föräldrars relation inte fungerade. Det måste hans mamma och pappa tydliggöra för honom.
    Du skriver att hans mamma anser att 7 år är en för tidig ålder för att börja klara sig sjg själv med påklädning, skära maten och äta den själv, plocka undan smutstvätt etc. Vilket skitsnack! Låter som att hon har svårt att släppa taget om sin sons bebis-år. Hur gör han i skolan då? Är det hans lärare som skär maten åt honom etc? Det tror jag inte! Sådant får man väl lära sig redan på dagis?!! Att det klemas för mkt med honom är solklart, och hans föräldrar gör honom en stor otjänst genom att "curla". Och han vet precis hur han ska göra för att fortsätta få allt serverat!
    Prata med din sambo och se till att han förstår situationen ordentligt. Det är du och han som bestämmer vilka regler som gäller i ert gemensamma hem. Barn behöver rutiner och stabilitet samt att tidigt få lära sig vad som är rätt och fel. Det ger dem trygghet inför livet som väntar dem. Beviset har du ju bl a i din dotter. Stå på dig, var tydlig med regler och strukturer tillsammans med din sambo, samt se till att uppmuntra sonen till att bete sig på rätt sätt så kommer han att så småningom förstå att du är en alldeles utmärkt bonusmamma som är värd både hans pappas och hans egen kärlek. Lycka till!

Svar på tråden Oaccepterad bonusmamma - långt