• Amber1975

Risgrynsgröt i England

Jag är så fruktansvärt sugen på risgrynsgröt och undrar ifall någon vet om det finns någon motsvarighet till risgryn/grötris som man kan köpa i England?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 19:29
    Frågar om nougat också eftersom jag fått så himla bra svar av er i tråden.

Finns den nougaten vi har i Sverige att få tag på i England? Det som de kallar nougat här är ju inte alls som den jag är van vid. Den är lite som fransk nougat tycker jag.

• Svar på tråden Risgrynsgröt i England
  • Amber1975
    PixieHallow skrev 2009-12-03 19:43:53 följande:
    Kokar alltid min risgröt själv.Skulle inte falla mig in att köpa.Både billigare och godare när man gör själ.Tar dock som sagt lite tid.
    Ja det är väldigt gott med hemlagad gröt.
  • KristinX

Jag koper puddingrice, jag tror det ar precis likadant som i Sverige. Inte helt saker eftersom jag aldrig gjort risgrynsgrot i Sverige, det skoter mamma nar jag kommer hem och halsar pa over jul!

• mausi2008

Risotto ris som finns att köpa nästan överallt fungerar också utmärkt =sväller bra. (Vi bodde i Italien förra hösten/vintern och hade då samma "dilemma) Det är dock säkert lite dyrare än någon engelsk "Pudding Rice" variant...

• Amber1975

Var får man tag på pudding rice?

• Amber1975
    KristinX skrev 2009-12-03 22:06:02 följande:
    Sainsbury's, Tesco, Morrison's...:O)
    Bland vanligt ris eller är det bland desserts?
  • Amber1975

Frågar om nougat också eftersom jag fått så himla bra svar av er i tråden.

Finns den nougaten vi har i Sverige att få tag på i England? Det som de kallar nougat här är ju inte alls som den jag är van vid. Den är lite som fransk nougat tycker jag.

• Googels

Jag har inte hittat något som motsvarar svensk nougat, saknar oxå det...

Det går att göra själv, men tar lång tid enligt receptet jag hittade någon gång, och så har jag för mej att man behöver ha en mixer så har aldrig försökt mej på det.

• Amber1975
    Googels skrev 2009-12-05 11:25:23 följande:
    Jag har inte hittat något som motsvarar svensk nougat, saknar oxå det...Det går att göra själv, men tar lång tid enligt receptet jag hittade någon gång, och så har jag för mej att man behöver ha en mixer så har aldrig försökt mej på det.
    Ja det är ju så himla gott. Det är första julen vi inte firar i Sverige och jag vill göra julgodis och då vill jag ha nougat. Så sugen på allt svenskt nu plötsligt.
  • Amber1975

Tack Bubbelmaja! Jag bor jag inte i London, men ska absolut beställa nougat nästa gång jag gör en beställning. Mums!

Hittade förresten pudding rice idag på en sån där weigh in shop så imorgon blir det (förhoppningsvis) risgrynsgröt.

• Amber1975

Provade med pudding rice idag och det smakade precis som gröten gör i Sverige. Väldigt gott! Tack för att ni tipsade så jag fick min gröt.

• amnai

Vi använder arborioris, alltså risottoris, till risgrynsgröt. Blir perfekt. Brukar anväda ett arborioris som inte är så dyrt, när vi gör italiensk risotto har jag ett finare, dyrare, ris.

• Amber1975
    amnai skrev 2009-12-15 03:48:55 följande:
    Vi använder arborioris, alltså risottoris, till risgrynsgröt. Blir perfekt. Brukar anväda ett arborioris som inte är så dyrt, när vi gör italiensk risotto har jag ett finare, dyrare, ris.
    Ja det liknar ju faktiskt grötris väldigt mycket.
  • Koffie

..och jag använder faktiskt basmati eller jasminris till gröten. Det har också ett bra stärkelseinnehåll, som gör att gröten geggar till sig som den ska.
    Typ Uncle Ben's funkar INTE speciellt bra, eftersom det inte kletar nästan alls.

• Gröt

Annars har Sainsburys ett Flaked Rice som funkar jättebra, och det går fort att koka ca 10-15 min. Finns bland riset.
    Tyvärr ingen aning om nougat.

Svar på tråden Risgrynsgröt i England