• Gullunge08

Mycket tårar hos aurora barnmorska!

Blev lite fel innan. Fick lite hjälp att skicka i väg. Var hos aurora barnmorskan i dag. Kändes inte 100 men det var första gången så jag får ge det en chans. Det jag retade mig på var att hon upprepade att hon tyckte det var konstigt att jag grät så mycket men det tycker inte jag när locket lagts på och det finns mycket obearbetat. Har ett barn sedan tidigare som jag hade en jobbig förlossning med. Hon sa flera gånger att du gråter mycket fast det var länge sedan förra gången(han är 20 måndader) Undrade om jag haft depritioner tidigare eller hade det typ nu.
    Någon mera som gråtit där?

• Svar på tråden Mycket tårar hos aurora barnmorska!
  • Moyo

Jag har aldrig varit där, men jag förstår verkligen din reaktion, skulle säkert ha reagerat likadant om jag hade fått möjligheten att prata om min förra förlossning med någon. Jag tycker inte att hon hade rätt att bedöma din mentala hälsa baserat på din reaktion på just det samtalsämnet.
    Det är garanterat fler än dig som har traumatiska upplevelser i bagaget som skulle kunna utlösa en sådan reaktion, men oftast väljer man att låta locket ligga på. Ett dolt problem slutar inte vara ett problem för det.

• lijepa

håller med om att det var en väldigt konstig reaktion! när jag för första gången pratade om min första förlossning grät jag hejdlöst hela tiden.

• Milliam

Vilken konstig (puckad) reaktion hon hade. 20 månader är väl inte någon lång tid och inte spelar det väl någon roll heller hur länge det har gått sedan förra förlossningen. Min dotter är snart 20 månader och jag började också att gråta när AuroraBM bad mig berätta om vad jag upplevde jobbigt med förra förlossningen. Jag trodde inte att jag skulle reagera så men tårarna bara kom.

• Gullunge08

Tack känns skönt att det inte bara jag som är en lipsill. Jag kunde verkligen inte hålla tillbaka tårarna. Trodde det var lite vitsen att man skulle få gråta ut så man kunde lämna det bakom sig.

• Isabelsmamma

Vad är Aurora barn morska???

• Amrit

Vilket konstigt resonemang?! Jag är världens mest samlade person normalt men när jag gläntade på det där locket jag lagt över mina upplevelser efter sonens förlossning så kom tårarna, det var inget val, de behövde komma ut!! Jag fick ingen negativ reaktion från vare sig min barnmorska eller den psykolog jag träffat. Ska träffa auroraBM efter jul så vi får väl se hur det går då?

• A r a s
    Isabelsmamma skrev 2009-12-02 21:09:44 följande:
    Vad är Aurora barn morska???
    BM som arbetar på fl som hjälper fl-rädda kvinnor och ger extra stöd, hjälp och samtal. Heter olika saker i olika delar av Sverige, Aurora, Amina, Felicia osv.....

TS - inte ett dugg konstig reaktion! Jag grät varje gång så fort jag skulle prata om det som jag var där för. Fast jag kämpade emot.
  • blivande fsk lärare

här är en till lipsill... jag gråter hejdlöst varje gång jag varit där, och hon tycker inte alls det är konstigt, nu skulle hon nog bli mer förvånad om jag inte grät, min aurora har varit helt underbar! synd om det finns de som inte har haft det så bra, det är ju en utsatt situation man är i och de borde ju verkligen stötta en när man är där.!

• kjellis

Låter ju helkonstigt. Hon kan inte ha varit aurorabarnmorska länge, det är väl det man gör där? Jag har då suttit och stortjutit där flera gånger, för övrigt har jag grinat när jag pratat med henne i telefon flera gånger också. Nu har jag varit där så många gånger så nu ler jag igen:)

Be att få prata med en annan, de är ju till för att man ska kunna få ur sig sina upplevelser och att det ska kännas bättre, inte att man ska gå därifrån och känna sig som ett fån!

• Mamisita

Håller med övriga, låter ju som en helkonstig kommentar från hennes sida?! Jag bölar för jämnan när jag ska prata om mina förlossningar hos bm och då var ändå den första över 3 år sedan... Ingen som har kommenterat det eller verka tycka det är konstigt. Tycker du ska be om någon annan om det inte känns bra, tycker det är viktigt att man känner att personen tar ens rädslor på allvar!

• TiLo

vilken korkad bm. Jag hade min jobbiga förlossning för 13 år sedan. Jag får fortfarande tårar i ögonen när jag ska berätta om den utsatthet och skräck jag kände.

• Funderingar

Jag gråter OFTA när min förra förlossning kommer upp. Men jag försöker prata mycket med min man och är själv inte intresserad av att prata med ngn annan som t.ex. aurora. Det är väl inte ett dugg konstigt när man haft jobbiga upplevelser bakom sig, men det är nog bra att du tar tag i det, och inte lägger locket på som du skriver. Man vill ju inte att en massa gammalt ska komma upp när man ligger där med nummer två... Nu kommer min förlossning vara planerad (så planerat som det går) vilket känns jätteskönt. Nä, du ska inte känna några kosntigheter över att du gråter tycker jag. Lycka till!

• Gullunge08

Tack för allt stöd! Andra gången jag var där så talade jag om att jag reagerat på att hon hela tiden sa att hon tyckte det var konstigt att jag var ledsen. Hon påstod att hon inte menat så men hon utrycker sig himla konstigt hela tiden.Andra gången var jag inte ledsen för det hjälpte lite att känna mig lite arg på henne. Har inget förtroende för henne och vi kommer ingen stans. Nästa gång ska vi träffa en överläkare och får se hur hon är.

• Mjesec

Har dock ingen tidigare förlossning, men när min kommande förlossning bara kommer upp på tal hos BM gråter jag som ett litet barn (till och med gått över tiden med henne några ggr varav en med 30 min! för att jag ska få gråta klart osv).
    Dock inte varit till aurora än, men hoppas på snart!

• gellis

oj hon kanske har missat vad hennes uppgift som aurora bm är. själv så har jag storgråtit 2 gånger. men det värsta var nog när jag bröt ihop totalt under 40 min när jag skulle diskutera med en förlossningsläkarna hur jag ville och varför.
    jag tycker att du ska be om en annan, deras uppgift är ju att finnas där för dig och hjälpa dig inte tvärtom.

• Sar

Din Aurorabm verkar minst sagt underlig! Själv fick jag prata med en förlossningläkare häromdagen eftersom jag var så orolig över att inte få tillgång till barnet direkt efter förlossningen (med våra tvillingar som föddes för 5 år sedan tog det väldigt lång tid innan jag fick träffa dem vilket jag upplevde som väldigt traumatiskt ).
    Jag trodde verkligen att jag hade bearbetat det på ett bra sätt, jag grät mkt i början när jag tänkte på det men efterhand som åren har gått tycker jag att det har blivit lättare att vara mer saklig och inte lika gråtmild.  Men nog började jag storgråta ändå!!!!

Jag tror att bara det faktum att man är gravid igen gör att man kommer närmare händelsen. En förlossning är en så stor upplevelse att den ristar sig fast det är något som kommer att beröra en resten av livet, om än i högre eller mindre grad.

Lycka till med ditt samtal med förlossningsläkare, jag blev i alla fall lugnad.
    Kram/Sar

• mamma muuh

jag börja grina inom första 5 minuterna på mitt första samtal, grät mej igenom hela timmeslånga samtalet, ska dit imorrn igen och känner på mej att tårarna inte kommer att va långt borta.. och jag gråter vääääldigt sällan annars, även nu under graviditeten.. jag har ingen tidigare förlossning heller. jag är helt enkelt bara rädd. och grinar nästan ba jag tänker på min kommande förlossning. imorrn ska min sambo med, han ville det efter jag berättat om senast, får se om de hjälper nått kanske!

headtrips.blogg.se - BF 30/6 2010
Svar på tråden Mycket tårar hos aurora barnmorska!