kar0liiinan skrev 2009-12-03 19:41:57 följande:
Jag har bara en fråga.. Det hör inte hit men det är av ren nyfikenhet, hur blir ärret efter ks? Har man svårare att få en "platt" mage sen? När gjorde min praktik på operation var jag med om ks och man blir så rörd.. Allt går så tyst och fint.. Så det kom några tårar av någon anledning;)
Mitt ärr efter 2 snitt är jättefint. Smalt och lite mörkare än huden i övrigt. Då man sällan solar näck (aldrig i mitt fall

)så förstör man inte ärret. Sol gör ju gärna ärr lite rosa annars.
Säcken som kan bli tror jag man får oavsett vaginal eller snitt. Det är huden som är så uttänd och tyvärr aldrig blir detsamma. Jag är ganska så smal och har lätt att få en platt mage men tyvärr, tyvärr lär själva elasticiteten på huden aldrig bli den samma och har ett litet överhäng över skärpet. Suck!
Isabelsmamma skrev 2009-12-03 17:31:35 följande:
Ja ja man visste väl att man skulle bli påhoppad, ,jag vädrade bara min åsikt, som jag har all rätt att göra, sen vet jag inte särskilt mycket om kejsarsnitt utan tänker bara rent logiskt och undrar hur och varför folk väljer att göra ett så stort ingrepp, när det för mig och många andra är normalt att föda vaginaltSen kan det ju gå super bra och återhämtningen vara lätt, om man har turVisst ,det finns risker med allt men det är ju inte så att dom flesta väljer eller får välja KS, det finns orsaker till varför man måste ha special tillstånd eller hur?Hoppas ni förstår vart jag vill komma här.Jag tycker inte och kommer aldrig tycka att det är rätt att välja en väg som inte är naturlig, för vare sig mamma eller barn, ja ok du är rädd, men vem är inte det??Ni kan fortsätta bråka om ni vill men jag har sagt allt, vill ni inte lyssna så är det upp till er.
Jag känner inte heller att jag hoppat på dig, mer att jag berättat och förklarat en annan sida av saken. Och dessa diskussioner vi har här i Sverige existerar knappt ens i andra länder utan där får man som vuxen människa ta sina egna beslut. I USA är det väldigt många mer procent som väljer snitt och de läkarna är väl inte sämre än här i Sverige? Snitt är dyrt, bara att man har så extremt mycket personal i ett rum kostar, men vilket trygghet som blivande förälder att veta att man har tillgång till de bästa.