• Lovely L

Skulle fått barn i måndags men jag vill inte föda vaginalt längre - rädd!

Jag skulle fått barn i måndags men har nu gått över tiden och har under senaste veckorna blivit mer och mer panikslagen inför det faktum att jag ska föda barn. Jag är absolut skräckslagen för att det är ett stort barn kring 4 kg eller över och att jag kommer flippa ut helt när jag kommer till BB. Kan man ändra sig i sista sekund om man är jätterädd och få kejsarsnitt?

• Svar på tråden Skulle fått barn i måndags men jag vill inte föda vaginalt längre - rädd!
  • Hanna36

gränsen för stort barn går vid 4,5 kg.  En del barn blir stora när man går över tiden, men ofta är det faktiskt tvärtom, att barnet går ner i vikt pga att moderkakans funktion försämras.
    Ta upp detta med din bm, du kanske kan få göra ett tillväxt-UL?

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Lovely L

Har inga mer möten med henne så det går nog inte. Men vad gör man om man kommer till förlossningen och man får värsta ångesten inför allt, kan de då bevilja kejsarsnitt så på plats eller? Har iofs aldrig hört om det...

• Hanna36
    Lovely L skrev 2009-11-28 23:41:41 följande:
    Har inga mer möten med henne så det går nog inte. Men vad gör man om man kommer till förlossningen och man får värsta ångesten inför allt, kan de då bevilja kejsarsnitt så på plats eller? Har iofs aldrig hört om det...
    nej, det låter inte troligt. Men du kan väl ringa henne iaf och höra? Annar får hon hänvisa dig någon annanstans!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Wiem

Kan du inte ringa direkt till förlossningen och prata med dem om du inte ska träffa din bm mer? Dessutom är det ju helg nu, och då är väl din bm ledig gissar jag.
    FörlossningsBM har säkert några lugnande ord till dig!

Det kommer gå jättebra, lycka till!

• Lovely L

Ja, man kanske borde ringa förlossningen och prata med dem... Tack för era råd!

• Cybele

Så klart att du är orolig, du står inför en ny erfarenhet - och du skall få se det lilla pyre du burit omkring på.

Jag skulle försöka fokusera på slutresultatet, den smärta du känner är inte onödig eller verklös. Se den inte som något du måste kämpa mot utan, tja välkomna den är väl kanske att ta i, men tillåt den att finnas.

Fö så bara för att man börjar med en vaginal födsel så är ju inte kejsarsnitt uteslutet - ibland blir födseln för lång eller så ligger inte barnet rätt. Dessutom är väl inte kejsarsnitt inte heller är den optimala lösningen eftersom det nog är smärtsamt på ett helt annat sätt.

Lycka till, du har en jättespännande och underbar tid framför dig - och vad som än händer kommer allt kännas fantastiskt när du håller ditt pyre i famnen!

• matuldan

Jag gick över tiden 14 dagar och blev igångsatt i v42+0. Förlossningen tod 6½ timma. Visst gör det ont men det glömmer man snabbt, EDA var himmelriket för mej, jag kunde ligga och vila mej igenom värkarna, ångrar att jag inte tog den tidigare för att man skulle vara "duktig" och klara sej utan, men den är sååå bra den bedövningen.

Min lilla dotter vägde dessutom 4490 kg och så hade jag en moderkaka på 1 kg. Inte illa att föda ut det och ändå var det en så kallad normal förlossning! Jag tror du klarar det finfint =)

• pillisen

Förstår din rädsla. Jag fick barn för 14 månader sen och var såklart lite nervös inför förlossningen men väl på plats bara försvann rädslan och jag kände mig hur lugn som helst och trygg i sköterskornas närhet. Man får sån otrolig fokus och kraft som man inte visste att man hade. Låt sköterskorna vägleda dig och lita på dem, det gör ju det här dagligen. Glöm inte att säga till om du känner att du inte klickar med någon sköterska. Det är super viktigt att man känner sig trygg, man är ju ganska utlämnad. Då får du en ny sköterska direkt. Jag minns min förlossning som trygg, kontrollerad och otroligt häftigt. Det kommer gå jättebra. Du behöver inte vara orolig, du är i trygga händer. Lycka till!!

Svar på tråden Skulle fått barn i måndags men jag vill inte föda vaginalt längre - rädd!