• Niinis

ni som har prematurt födda barn som behöver glasögon, hur gammal var barnet när hon/han fick dessa ?

min son föddes i v.24+3, vid 1års kontrollen på sant eriks ögonsjukhus sa de att han kommer behöva glasögon vid 4års ålder, de kallade aldrig honom (glömdes väll bort??) men BVC skickade en remiss dit då han inte klarade syntestet. Nu var han där (5år idag) och fick recept på glasögon. Hur gamla var era barn när de fick glasögon? och i vilken vecka föddes som? vart köpte ni glasögon?

• Svar på tråden ni som har prematurt födda barn som behöver glasögon, hur gammal var barnet när hon/han fick dessa ?
  • lugna gatan

Vad konstigt att de inte kallat honom tidigare?! Våra tjejer föddes i v29, och de har varit på rutinkontroll nu när de var biologiskt 1½år. De kunde se att de hade astigmatism (brytningsfel) men de behöver inte glasögon förrän kanske i två-treårsåldern, de kommer att bli kallade varje år.
    Vi har en son som inte är prematur, men han fick glasögon när han var fyra. Eftersom men får recept på glasögonen av ortoptist fram tills de är 8 år, så spelar det faktiskt inte någon roll vilken optiker du väljer. Billig - lika bra som dyr. Vi köpte hans glasögon på specsavers, då fick man glasen på köpet till bågarna, eftersom de har rätt billiga bågar och man får 500 kr i bidrag av landstinget behövde vi bara betala mellanskillnaden på 200 kr.
    Kan vara bra att köpa billiga eftersom man kanske behöver byta glas ofta eller om de går sönder. De har oxå många roliga bågar att välja på, med seriefigurer och så, trivs man med sina bågar är det ju roligare att använda dem.

• Niinis

min son har också astigmatism och så var han närsynt tror jag det var. tycker också det är konstigt att dom inte kallat honom mer? har dina tjejer fått operera ögonen nångång? min son behövde aldrig göra det.

• lugna gatan

nä, de har varken opererat eller haft några förändringar i ögonbotten. Vi bor i västragötalends län, och här gör de rutinuppföljning på alla barn som är födda innan v 30 eller har haft syrgas.

• knäppisen

Min son (född v 29) fick glasögon när han var på 18 mån kontrollen hos ögonläkaren. Han är översynt.

• Niinis

börjar undra om de inte gjort ett STORT fel i att inte kalla honom??? förrän vid 5års ålder då bvc upptäckte detta! hoppas synen inte blivit skadad ännu mer nu

• knäppisen

Ja det verkar lite märkligt, att man vid 1 års ålder säger att "när barnet är 4 år kommer han behöva glasögon". Och sen inte bry sig om att fortsätta följa barnet. Jag tycker du ska vara lite besvärlig o ifrågasätta dem. Inte för att det påverkar ditt barns syn, men för att du ska få klarhet i varför de gjort som de gjort.

• Ida04Emma06Thea09

Har oxå en dotter som är född i vecka 29+4, hon fyller snart 6år och fick glasögon i somras, hon hade behövt länge sa optikern på sjukhuset dit vi fick remiss, hon kallades varje år men det var bara denna sista gången som dom fick kika på hennes ögon, min dotter är envis men det är oxå tur eftersom hon hade en sån tuff start i livet.
    Kan tillägga att min dotter oxå har brytningsfel och ser dåligt på nära håll och på långt håll, hon såg hela världen på ett nytt sätt när hon fick glasögon och är så stolt över dom, eftersom jag lät henne välja allt själv (ja inte glasen så klart!)

Svar på tråden ni som har prematurt födda barn som behöver glasögon, hur gammal var barnet när hon/han fick dessa ?