• lerumstessan

Hjälp en mamma med prematur, hur ska man tänka?

Min dotter är född ca 6 veckor för tidigt och är idag 5 månader gammal. Hur ska jag göra nu när 6 mån kommer, ska jag byta från ersättning till välling eller ska jag ge ersättning tills hon är korr 6 mån?

Hur är det med risken för PSD som ju sjunker vid 6 mån, är den fortfarande aktuell tills hon är korr 6 mån?

Hur tänker man när man har ett barn som "bara" är 6 veckor för tidig?

• Svar på tråden Hjälp en mamma med prematur, hur ska man tänka?
  • SFHelen

har en dotter som är 6 veckor tidig o o hon är idag bara en månad gammal, men ja kan ju berätta va ja skulle göra.

Jag skulle nog prata med bvc o se va dem säger.
    Man kan ju börja med smakisar redan 4 månaden så ja skulel någ våga testa att ge välling, kanske inte ta bort ersättningen helt, men att kombinera.

Men som sagt prata med bvc om råd o stöd.

• knutpunkt08

Hej!

Jag har hört att man inte behöver korrigera ålder när det gäller just mat eftersom barnet har ätit bröstmjölk eller ersättning hela tiden, dvs okorrigerad ålder. Vi började så smått med välling vid halvåret, inga problem med magen eller så. Däremot var vällingen inte direkt uppskattad så det blev ju inga stora portioner ;)
    Just det, lillen är född i ve. 34+5.

När det gäller riskför PSD har jag inte hört något.

• Katarina76

När det gäller PSD kan risken vara lite större för prematurer. Man brukar säga generellt att bebisar ska sova på rygg tills de vänder sig själva.

Du behöver inte korrigera åldern när det gäller maten, men en del är inte motoriskt mogna att börja äta ändå. Ersättningen kan du fortsätta med  ett tag till om du vill eftersom den innehåller fler näringsämnen än välling. Vissa blir däremot mättare av välling och då kan det vara bra att ge det som kvällsmål. Men om du vill börja ge välling, se till att byta ut ersättningen lite åt gången, exvis ge en tredjedel välling och 2 tredjedelar ersättning i samma mål för att inte chocka magen.

• 4blommor

Till mina 2 premissar så korrigerade jag åldern då det gällde maten.
    Detta pga mina barn inte var redo för pureer förrän de var just "okorrigerat" 5 månader..o det var nästan så de inte var mogna för det då heller.. Men jag prövade o ge dem då.

Ang psd så har jag hört att ålder sträcker sig så långt till 1,5 år..?

• Rottistjej

Jag har en son som är född 33+5. Han blir 7 månader den 30:e. Jag började med välling och gröt när han var 5 månader och det har gått jättebra. Ammar bara honom på natten nu. Smakisar började jag oxå vid 5 mån men det var inte lika lätt så jag väntade tills han var 6 mån. Då var han mer intresserad av maten och nu får han 1-2 mål mat per dag och då äter han ca 1 halv liten burk mat per mål.

Du kan ju testa med välling och gröt och se om han tycker om det och hur hans mage reagerar. Börja med små portioner. Lycka till :)

• EACM

Min son som är född i vecka 33+5 började med smakportioner redan när han var 3,5 månader. Dom på BVC sa att om han är intresserad så kan ni prova.

• kylielinda

Du kan ge henne välling när hon e 6 månader!!! Jag har en son som e 8 veckor förtidig och han började med välling när han var 6 månader okorr!!!

• Frila2

Som flera andra har sagt tidigare. Utifrån perspektivet vad magen klarar av så behöver man inte korrigera är det gäller start av välling, puréer etc utan det handlar om vad barnet själv klarar av. Det hjälper inte att magen klarar av välling om barnet i sin utveckling inte förstår hur man sväljer tjockflytande vätska.

Jag har valt att inte byta ut ersättning på välling utan att endast ge välling som komplement till natten. Man bör inte ge mer än 3 mål per dygn med välling eller gröt eftersom det innehåller för lite näringsämnen jämfört med ersättning och puréer. Har din dotter börjat med smakportioner?
    Ersättning kan inte bytas ut mot välling om inte barnet antingen ammar, äter gröt eller andra smakportioner. Ett barn som idag får endast ersättning alla mål kan inte imorogn få endast välling, oavsett om barnet är 6 månader biologiskt eller korrigerat.

• lugna gatan

Håller med ovanstående talare !
    Men, måste tipsa om en sak... Ersättning är ju jättebra näringsriktigt, men inte så mättande. När vi märkte att tjejerna började bli hungrigare, Ca 4-5 mån korr. så var de ju mjölkallergiker och kunde inte dricka färdig välling förutom en sort, som skulle bli jättedyrt. Så vi kokade egen majsvälling (maizena (majsstärkelse) +vatten) som man sedan rör ned ersättning i när det svalnat något. Detta är jättebra till alla bebisar som är känsliga i magen (inte bara mjölkallergiker), och man kan själv bestämma hur tjock/tunn man kokar den. Vid ettårsåldern var mjölkproteinallergin borta och vi började köpa semper mild havrevälling från 8 mån. Den fick vi blanda ut med ersättning i säkert tre mån, annars var det för starkt för magen. Nu tål de det mesta och får välling från 1 år.

Svar på tråden Hjälp en mamma med prematur, hur ska man tänka?