• Cosi

orolig blivande bonusmamma

jag är lite orolig när det gäller mitt bonusbarn. jag visste redan från början at min då blivande man hade ett barn sedan tidigare men hon bodde i ett annat land. nu ar det så att hon ska komma och bo hos oss. vi har två barn gemensamt. barnen har träffats vid två olika tillfällen. det gick inte så bra. min dotter blev som förbytt och reagerade väldigt negativt. hon ville inte erkänna henne som en syster och var väldigt ledsen och arg.

nu känner jag mig väldigt orolig för alla tre barn. jag vill ju inte att mina barn ska må dåligt men samtidigt vill jag ju inte att bonusdottern ska känna sig utanför. jag vill att återföreningen ska gå så bra så möjligt. men jag vet inte hur jag ska göra. ska jag uppsöka psykolog? eller kurator? ska jag ta kontakt med bvc?

ni som har bonusbarn, hur har ni gjort? hur gick det? vad kan jag på ett ungefär vänta mig?

• Svar på tråden orolig blivande bonusmamma
  • lillasötarara

Hur gammal är bonusbarnet och hur gamla är era barn som ni har ihop?

Det kommer bli en omställning och det kan bli en del motsättningar, motgångar, men ge det en chans att lösas av sig själv. Era barn är ju inte vana och inte bonusbarnet heller. De behöver få tid till att lära känna varandra, och ni allihop som en familj.

Det som är viktigt är för er vuxna, du och din man, att se till att barnen behandlas så lika som möjligt. Även om det inte är ditt barn så ska bonusbarnet behandlas på samma sätt som era barn, regler osv. Det löser sig säkert jättebra tror jag.

• Cosi

min dotter är 5 och min son 1 år. bonusbarnet är snart 9. jag är helt inställd på att alla ska ha det lika. både det positiva och det negativa.
    en sak som oroar mig också är hur hennes mamma kommer att ta min uppfostran. jag är mer sträng och har mer rutiner än vad hon har.
    detta är en av det mest nervösa och påfrestande saker jag har varit med om, förutom förlossningarna.
    ska jag vara beredd på det värsta men hoppas på det bästa???

Svar på tråden orolig blivande bonusmamma