• Katja77

    Använder ni cykelhjälm?

    Hej!

    Jag cyklar alltid till jobbet och använder alltid hjälm. Jag skulle aldrig riskera att skada mig när det finns ett så enkelt sätt att skydda sig. För mig är det bara korkat att inte använda hjälm. Lika korkat som att inte använda bälte i bilen. Tyvärr har jag märkt att majoriteten av de cyklister jag möter inte använder hjälm.

    Använder du cyelhjälm? Du som inte använder hjälm, hur resonerar du kring det?

  • Svar på tråden Använder ni cykelhjälm?
  • halstabletten

    Nej, jag gör det inte...men fick min mammas hjälm sist jag häslade på henne och jag tänker använda den i vinter.

    Alltid något :/

  • Konvaljen

    Jag använder inte hjälm och de förklaringar jag ger är bara korkade, precis som du skriver.
    Dels är det skönhetsmässigt, frisyren blir förstörd (vad jag nu har för nytta av en fin frisyr på akuten??)
    Dels är det ett praktiskt, på universitetet där jag pluggar har jag ingenstans jag kan låsa in hjälmen och måste alltså släpa på den hela dagen. (de väger ju iof inte så mycket så et är ett dåligt argument det också)
    Slöhet/Snålhet, jag har inte kommit mig för att köpa en.

    Jag borde köpa hjälm!

  • Jennie med ie

    Ja, sedan vi fick barn och började cykla md honom så använder även vi vuxna hjälm. Även då vi cyklar själva. Vi anser oss skyldiga vårt barn det...

  • Katja77

    Xyra, ja det borde du! Jag hänger min hjälm på väskan då slipper jag bära den iaf. *tipsar* Särskilt dyr är den inte heller.

  • Moja

    Ja, jag använder hjälm. Jag och maken köpte varsin när vi köpte första hjälmen till dottern.

    Jag blev riktigt skrämd av något inslag på TV för några år sen. Det var en tjej som överlevde tack vare hjälmen. Sen jag fick barn känns det självklart. Tänk om jag o något av barnen vurpar, ungen klarar sig men inte jag...

  • littletiger