• Katja77

    Använder ni cykelhjälm?

    Hej!

    Jag cyklar alltid till jobbet och använder alltid hjälm. Jag skulle aldrig riskera att skada mig när det finns ett så enkelt sätt att skydda sig. För mig är det bara korkat att inte använda hjälm. Lika korkat som att inte använda bälte i bilen. Tyvärr har jag märkt att majoriteten av de cyklister jag möter inte använder hjälm.

    Använder du cyelhjälm? Du som inte använder hjälm, hur resonerar du kring det?

  • Svar på tråden Använder ni cykelhjälm?
  • halstabletten

    Nej, jag gör det inte...men fick min mammas hjälm sist jag häslade på henne och jag tänker använda den i vinter.

    Alltid något :/

  • Konvaljen

    Jag använder inte hjälm och de förklaringar jag ger är bara korkade, precis som du skriver.
    Dels är det skönhetsmässigt, frisyren blir förstörd (vad jag nu har för nytta av en fin frisyr på akuten??)
    Dels är det ett praktiskt, på universitetet där jag pluggar har jag ingenstans jag kan låsa in hjälmen och måste alltså släpa på den hela dagen. (de väger ju iof inte så mycket så et är ett dåligt argument det också)
    Slöhet/Snålhet, jag har inte kommit mig för att köpa en.

    Jag borde köpa hjälm!

  • Jennie med ie

    Ja, sedan vi fick barn och började cykla md honom så använder även vi vuxna hjälm. Även då vi cyklar själva. Vi anser oss skyldiga vårt barn det...

  • Katja77

    Xyra, ja det borde du! Jag hänger min hjälm på väskan då slipper jag bära den iaf. *tipsar* Särskilt dyr är den inte heller.

  • Moja

    Ja, jag använder hjälm. Jag och maken köpte varsin när vi köpte första hjälmen till dottern.

    Jag blev riktigt skrämd av något inslag på TV för några år sen. Det var en tjej som överlevde tack vare hjälmen. Sen jag fick barn känns det självklart. Tänk om jag o något av barnen vurpar, ungen klarar sig men inte jag...

  • littletiger

    Jag använder alltid hjälm. Har ingen lust att få hjärnan sönderslagen och bli liggande som ett kolli. Visst, man kan ju skada sig även om man har hjälm, men skadan kanske blir lindrigare ivarje fall.

    Jag hade en kollega som vurpade med cykeln förra året och läkarna sade att hade inte hon haft hjälm hade inte hon överlevt.....

    Xyra: ett tips för att förvara hjälmen är att köpa ett enkelt slanglås och låsa fast den i cykeln så sitter den där! Regnar det så kan man ju bara trä på en stor plastpåse över!

  • allora

    jag använder också alltid hjälm när jag cyklar till jobbet.

  • Mesangium

    jag har hjälm på vintern. kanske dumt att inte ha det jämt. men det är på vintern jag ramlar för det är halt. själva trafiken aktar jag mig för, så det är aldrig någon annans fel om jag trillar

  • louice80

    Jag andvänder hjälm för här jag bor är
    bilisterna som galna vid ett tillfälle så kör en bil upp på cykelbanan
    bara för att komma före i bilkön så jag fick slänga mej åt sidan
    tur att man hade hjälm då.

  • Agda90

    Jag önskar att jag kunde säga att hela familjen använder hjälm  men tonåringen har nyligen tappat alla hjärnceller. Tyvärr för hon har sett mig krascha när vi körde down hill och hade jag inte haft hjälm hade jag varit död. Men tonåringen anser att bilar och asfalt är mjukare än mossa i skogen.

  • Mandel

    När jag fick barn (20 år sedan) så skaffade jag cykelhjälm för att föregå med gott exempel. Kändes fånigt att tvinga på barnen hjälm och tjata om att lagen säger så och sedan själv spela odödlig och inte ha hjälm.

    Sedan blev jag barn- och ungdomstränare för mtb och tycker även där att jag ska föregå med gott exempel om jag möter dessa barn och ungdomar när jag cyklar till affären osv så självklart hjälm även "privat".
    Och så klart ALLTID när jag träningscyklar.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Loet

    Ja, jag använder hjälm när jag cyklar och säkerhetsbälte i bussar om det finns. Därför att det är det smartaste. Att inte göra det är att falla för grupptrycket (oavsett om man är barn eller vuxen). Att fixa tillbaka frisyren tar bara en halv minut max en och en halv efter att man kommit fram så jag förstår inte det argumentet när det gäller cykelhjälm.

    Att inte använda bältet i buss är ännu mer galet (logiskt) att inte fler gör eftersom du med stor sannolikhet klarar dig undan allvarligare skador eller att dö om du använder det. Det tar dessutom max tre sekunder att knäppa det (även om det krånglar lite) och max en sekund att knäppa loss det. 

    Alla studier visar att största delen av oss gör som alla andra gör pga grupptrycket. Jag har också svarat på sådana studier att jag gör som alla andra gör (utan att vara medveten om det) men när det gäller cykelhjälm och säkerhetsbälte i bussar så har man ett val innan att inte göra som alla andra gör även om man är udda. För mig spelar det inte stor roll om jag bryter mönstret på morgonbussen eller cykeln men för andra kan den avvikelsen ha större betydelse för deras position i gruppen/flocken. Vi är logiska men framförallt sociala varelser och det är nog däri svaret på denna fråga är.

Svar på tråden Använder ni cykelhjälm?