• lille08

Har du barn som är född runt v 30-33?

Jag tänkte höra om det är någon här som fött barn runt ca v 30-33 och hur det har gått för er? Har ni fött vaginalt eller blivit snittade? Hur har barnet mått vid födseln och har det varit några komplikationer? Ja, berätta gärna annat också hur det är när bebisen kommer ut i de veckorna.

Orsaken till att jag frågar är att jag är gravid i v 30+1 nu och troligen har fått cancer. Väntar fortfarande på fler provsvar, men så snart de kommit så lutar det åt att behandling måste komma igång så fort som möjligt (de misstänker en sort som är allvarlig och aggressiv och snabbt sprider sig).

Det är ingen som kan säga säkert än hur det blir med bebisen i magen utan det beror väl mest på hur behandlingen kommer att se ut. Vissa cellgifter går visst att ge trots att man är gravid, men de har också förberett oss på att det mycket väl kan bli så att bebisen måste ut tidigare. Är så orolig för att ha en prematur bebis på neo samtidigt som jag själv kanske kommer att må dåligt. Sen så är jag glad att jag kommit så pass långt i graviditeten som jag ändå har. De klarar väl de flesta bebisar födda i denna veckan nuförtiden?

• Svar på tråden Har du barn som är född runt v 30-33?
  • bollanmollan

jag beklagar verkligen.
    jag fick min son 33+2 med urakutsnitt. han mådde jättebra, lite problem med att äta själv så han hade sond några dagar och behövde hjälp att hålla värmen. vi var kvar i 10 dagar sen har det inte varit några problem inte ens några läkarkontroller.

• Katarina76

Vilken jobbig sits för dig, men du är så långt gången att du borde prioritera din egen hälsa. Det brukar gå bra för de flesta nu för tiden i de veckorna eftersom sjukvården är så pass avancerad. Efter v. 32 överlever lika många som fullgångna.

Du kan förvänta dig att din bebis kan behöva andningshjälp och ligga i kuvös första dagarna. Även hjälp med att hålla värmen och sondmatas samt ev dropp. Man har höga krav på hygienen eftersom prematurer är infektionskänsliga, tvättar och spritar händerna innan man tar i bebisen.

Har du någon som kan vara med bebisen om du mår för dåligt och inte orkar? Typ sambo eller förälder? Det är mycket bra för prematurer att få känna kroppskontakt några timmar varje dag, men pappan duger lika bra.

När min dotter föddes i v. 31, föddes hon vaginalt eftersom hon låg rätt. Jag blev klippt (kändes inte p g a lokalbedövning) för att huvudet fortfarande är tryckkänsligt. Jag fick inte hålla henne efteråt eftersom ett team från neo skulle undersöka och stabilisera henne omedelbart. De stod redo och väntade utanför dörren när hon föddes. Sambon följde med dem och fick se på medan de undersökte henne, satte CPAP(andningshjälp) mm. Sedan kom de in med henne i transportkuvös medan jag låg och blev sydd och jag fick känna på hennes hand. Efter det skulle hon undersökas ytterligare och installeras i en vanlig kuvös innan jag fick komma till neoavdelningen och se henne på riktigt. Det tog mindre än två timmar tror jag och under tiden blev jag sydd och vi fick förlossningsfikat. Även om man är lite chockad så var jag hög på förlossningshormoner och vi firade att vi blivit föräldrar och att dottern verkade frisk.

Två dagar senare kom amningshormonerna och då var det inte lika muntra miner... samt att man var besviken på att fött för tidigt när "alla" andra klagade över att de gått 2 dagar över BF. Vi bodde i en sal där det hela tiden var någon fullgången bebis så man blev påmind om storleksskillnaden. Efter 6 veckor blev vi utskrivna. Man kommer oftast hem runt BF, men man vet aldrig exakt. Bebisen måste hålla värmen samt orka äta innan man blir utskriven.

Håller tummarna för dig och bebisen!

• Dalva

Jag är verkligen ledsen över den svåra situationen. Hoppas att det inte är cancer!

Min dotter föddes i vecka 30+3 (jag hann få kortison två dagar innan för att hennes lungor skulle mogna). Hon föddes vaginalt, förlossningen gick mycket snabbt och enkelt. Sedan fick hon ha CPAP i ett dygn för säkerhetsskull, men behövde ingen extra syrgas och efter ett dygn tog de bort CPAP:en. Hon låg i kuvös i tre dagar och sedan i vattensäng för att hålla värmen. Hon fick först utpumpad bröstmjölk via sond, men hade sugreflexer redan från början. Allt gick helt komplikationsfritt, hon hade aldrig några problem, behövde bara växa till sig. De talade om att skicka hem oss redan efter 2-3 veckor, men pga praktiska omständigheter som inte hade med hennes hälsa att göra, och för att det tog tid för amningen att fungera, blev vi kvar längre (5-6 veckor tror jag det blev).

Min dotter är nu 17 månader och mår jättebra! Vi har aldrig behövt korrigerat hennes ålder utan hon har hängt med jämnåriga i sin utveckling. Hon satt vid sex månader, tog sina första steg vid elva månader osv. Det enda hon ligger efter med är vikten (längden har hon hunnit ikapp), men vi har talat med dietist som har sagt att det inte är någon fara.

Stort lycka till med hälsan och bebisen!

• mamma på vift

Vilken jobbig situation för er och jag håller mina tummar att det inte är cancer.

Min andra som föddes i vecka 30+6 pga att jag fick svår havandeskapsförgiftning. Jag snittades då de helst inte vill sätta igång en förlossning med så små barn då de oftast inte orkar en igångsättning. Det var förklaringen jag fick iaf. Jag hann få två kortisonsprutor för att påskynda Grodans lungmognad och det gjorde nog en stor skillnad för grodan.
    Han skrek så fort de plockat ut honom, vilket var lugnande för mig, de tog undan honom och kollade hans värden osv, de satte även på CPAP:en nere på operation. Innan de tog med honom upp till neo fick jag se honom. Han var så liten, 1270 gram och 39 cm lång.
    Vi stannade på neo i 4 veckor, de två första veckorna låg han i kuvös och han hade andningshjälp av CPAP i 1½ vecka. När han låg på mitt bröst behövdes den inte men han fick sina små dippar i andningen efter han ätit, han klarade inte att hantera matsmältningen och andningen på samma gång.
    Sista veckan på neo bodde han på mitt rum och sov även där. Jag skötte det mesta själv och när vi fick åka hem vägde han 1670 gram. Vi hade hemsjukvård i ytterligare 4 veckor. De sista två veckorna på hemsjukvården klarade vi oss utan sond och han ammade och tog flaska.

Idag är han 2½ år gammal och värdens busigaste barn Han är en bestämd liten herre med ett temprament som heter duga.
    Det hade han även på neo

Många kramar och lycka till med bebis och hälsan. Jag håller mina tummar för er!

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • eilien

Håller tummarna för att det går bra för er!
    VI fick vår dotter i v 32+6 och hon föddes med snitt pga att hon inte vänt sig utan låg på tvären. Vattnet hade gått så vändning var inte aktuellt.
    Hon mådde bra märhon kom ut och tog om hand av neo teamet utanför salen. Hon låg 2 dygn i kuvös och sedan 2 veckor till på neo innan vi fick åka hem. Hon var ganska stor när hon föddes, 2060 gr o 42 cm och hon klarade andningen själv från början. Hade sond ca 3 veckor innan hon fick kläm på amningen.
    Vad jag har förstått så klarar sig lika många barn i v 30 som om de skulle vart fullgångna så det kommer säkert gå bra för ert lilla barn. Se till att du blir informerad om allt som kommer hända när barnet är fött och att du får svar på alla dina frågor.
    Hoppas verkligen att det kommer gå bra för er!!

• lille08

Tack alla ni som delat med er! Känns skönt att veta lite vad som kan vänta oss när det gäller lilla bebisen. Verkar som det kan gå rätt bra ändå, även om det kan bli som så att han föds ett antal veckor för tidigt.

• 4blommor
    lille08 skrev 2009-11-22 21:42:45 följande:
    Tack alla ni som delat med er! Känns skönt att veta lite vad som kan vänta oss när det gäller lilla bebisen. Verkar som det kan gå rätt bra ändå, även om det kan bli som så att han föds ett antal veckor för tidigt.
    Barnet kommer klara sig jättefint! Det är bättre att de tar ut henne nu än senare om du påbörjar medicinering.

Jag har fått flickor i v. 28+5 o v.32+0

De vägde 1445gram resp 1770gram o klarade sig jättebra...

Hoppas du får positivt provsvar o att de helt enkelt sett fel. OM inte så håller vi tummar o tår för att allt ska gå bra!!!
  • EEJ

Vilken jobbig sits att sitta i och jag hoppas att provsvaren visar att allt är ok.

Min tjej kom i v 31+ 6 och vägde 1550 gr och var 40 cm lång eller kort beroende på hur man ser det.

Ho klarade sig helt utan syrgas och låg bara i kuvös i några timmar. Vi spenderade 2 veckor inlagda på sjukhus sedan fick vi vara hemma med täta kontroller på barnavdelninge. Idag är hon 6 månader och inte helt ikapp men på god väg.

Det "enda" som inte är klart är lungorna på bebisen och därför får man två kortisonsprutor med 24 timmar mellanrum. Det påskyndar lungmognaden. Det kommer självklart att bli kämpigt att ni båda kanske ska ligga inne på lassa men du får se att det är under en begränsad tid. Man ska väl grovt säga att man ska ligga inne lika länge som det är kvar på graviditeten, men om inga svårigheten tillstöter så brukar de flesta få komma hem tidigare med hemvård.

Tänk på att både du och din sambo (kanske mer han i det här fallet) har rätt till tillfälllig föräldrapenning så länge som bebisen är inskriven på sjukhuset, alltså även om ni är hemma med hemsjukvård. Då slipper man ta av föräldradagarna.

Uppdatera oss gärna hur det går för dig och om du har några flera frågor om prematurfödsel så får du gäran inboxa mig.

Håller tummarna för dig och din bebis

• lille08

Tack för era svar! Låter skönt att det finns en chans att det iallafall finns en chans att man kan få komma hem efter några få veckor om inga komplikationer tillstöter.

Irika82: Just nu är jag sjukskriven och min sambo tar ut tillfällig föräldrapenning på vår 1-åring, så då blir det samma då om bebisen skulle födas för tidigt.

Är det någon här som haft barn sen tidigare när era småttingar kommit till världen och ni fått spendera mycket tid på neo? Får de vara med på sjukhuset då eller hur funkar det?

• eilien

Vi hade inga barn tidigare men det var andra på neo som hade det, en del hade med dem ibland men jag tror oxå att man kan få ha dem på lekterapin, tråkigt för små barn att vara på neo.Men det är säkert olika på olika ställen och nu mde svininfluensan så kanske det är annat som gäller.
    Vi åkte hem när Elsa skulle ha vart 36 veckor så det finns absolut chans att komma hem tidigare än BF.!

• tss

Vi har fått två prematurer med 21 månader emellan. Vi hade alltså ett barn på dagis när lillebror föddes i v 31.

Till skillnad från när storebror låg på neo så sov vi hemma den här gången. Minst en av oss föräldrar fanns på plats vid kl. 07-22, men nattetid valde vi att låta personalen mata. Så snart det var medicinskt möjligt (kring v.34) övergick vi till hemsjukvård.

Storebror fick hälsa på några gånger vilket han uppskattade. Det uppskattades också mycket av andra föräldrar som fick se en fullt frisk prematur som nästan var 2 år. Dock råder ofta besöksförbud på neonatalavdelningar så här års, men det är helt beroende på RS (och svin?). Vid besöksförbud är det endast mamma och pappa.

• Niicol3e

min son är född i vecka 31+4 vaginalt.
    dom ville göra urakutkjesasnitt fast hann inte.

fick ligga på neonatalen i tre veckor, sedan hemsjukvård i tre veckor. :)
    nu är sonen 20 månader och utvecklas som han ska i 20 månaders åldern :D

• SaJo81

Mina tvillingpojkar föddes i vecka 30+1 nu i september med akut snitt.
    Fick tidig vattenavgång 29+3 å fick stanna kvar på sjukhus tills d va dags, 5 dar senare fick ja infektion som spreds till fostervattnet därav snitt,
    Tristan vägde 1580g o var 42cm
    Anakin vägde 1280g o var 39cm
    edom föddes 03.07 på natten, var uppe hos dom på neo efter uppvaket runt 11.00 på dan o då låg ingen av dom i kuvös och båda andades själva.

Enligt alla läkare o barnmorskor var pojkarna "stora" haha eller ja, dom brukar visst inte vara så oroliga när barnen väger över 1kg o efter vecka 30 e d visst ganska lugnt.

Vi har inte haft några problem alls mer än att dom var små, vi låg 4veckor på Neonatal sen 3veckor till med hemsjukvård å nu e pojkarna 3månader (idag) o allt e toppen, båda väger dryga 4kg o e pigga o glada o starka=)

• lille08

Ville bara säga att nu är lille Erik född (v 32+0). Han vägde 2144 g och var 46 cm lång. Allt har gått bra, men han behöver cpap och syrgas för andningens skull. Om ni vill får ni gärna kika i min blogg för jag har skrivit mer där och lagt ut några bilder: lindaskriver.blogspot.com

• mamma på vift

Stort Grattis till lilla miraklet!!!!

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • EEJ
    lille08 skrev 2009-12-05 19:08:22 följande:
    Ville bara säga att nu är lille Erik född (v 32+0). Han vägde 2144 g och var 46 cm lång. Allt har gått bra, men han behöver cpap och syrgas för andningens skull. Om ni vill får ni gärna kika i min blogg för jag har skrivit mer där och lagt ut några bilder: lindaskriver.blogspot.com
    Grattis till lille Erik och lycka till med allt annat!!
  • mamma2ggr

Min äldsta är född 31+6 och behövde ingen andningshjälp. Hon fick ligga på vattensäng den första tiden innan hon klarade att hålla värmen på egen hand. Men efter fyra veckor på neo kom hon hem 2130 gram tung.

Hon föddes med akut snitt efter att vattnet gått ca 12 timmar innan och navelsträngen bestämde sig för att titta ut före dottern :) Dessutom låg hon med rumpan först.

Hon hade vuxit ikapp sig helt när hon var två år och intellektet är det definitivt inget fel på!

Lycka till med allt!

Svar på tråden Har du barn som är född runt v 30-33?