• flerbarnsbonusmamma

Stöd till orolig bonusmamma!

Hej,

jag är ny här men behöver tips och råd för att orka....

kortfattat om bakgrunden. Vi är en sk "ny" familj som består av mig, mamma - jag har tre egna barn, med en bra relation till barnens pappa samt min sambo som har två barn, men har en dålig och bitter relation till mamman. Vi har alltid haft våra barn varannan vecka måndag till måndag sen bådas separationer och innan vi blev ett par också Vi har allihop bott tillsammans i snart två år och barnen ser varandra som syskon och har en underbar relation.

Nu till tvisten: Min sambos ex vill byta veckor pga hennes schema. I och med att detta år har 53 v. Detta kommer att i praktiken innebära att vår familj splittras. Vi kommer med andra ord ha barnen olika veckor. Jag & pappan har verkligen försökt lösa detta med bla mitt ex - som jag har en fantastik bra relation till - men han lever också i en ny relation med bonusbarn och från och med nyår kommer de vara "synkade" och vi har alltid haft jämna/udda veckor så han har resor inplanerade för första halvan på året redan.

Till saken hör också att detta inte är första gången min sambos ex vill byta veckor pga schema - hon arbetar inom äldreomsorgen. Hennes argument är "barnens bästa" och att det viktigaste är att barnen har sin mamma & sin pappa, vilket vi såklart också anser! Hon anser också att jag och deras bonussyskon inte har med detta att göra, att vi inte är betydelsefulla. Men vi är ju en familj?

Vi vill självklart underlätta för mamman att hon får träffa barnen extra, att byta ut enstaka dagar i "våra" veckor och helger ibland så länge hon kommer ha detta schema men det vill hon inte gå med på. Hon anser att det schema hon har nu passar henne bra med jobb, träning, dans etc...

Hur ser ni på detta? Så lätt att bli "hemmablind" och bara se vår situation och se hur detta påverkar oss. Vad är rätt och vad är fel? Hur ska vi lösa detta - båda står ju fast vid "sina" argument: Vi vill ha kvar våra jämna veckor som vi alltid haft och hon säger att vi har varannan vecka och att vi alltid haft det..

Vi har redan med våra ex kommit överens om planeringen inför jul och nyår - samma med bägge - och enligt den hamnar vi på "rätt" veckor nästa år men detta vill hon också nu riva upp!

Jag mår väldigt dåligt pga av framtiden och barnen är också ledsna - deras julklappsönskelista innehåller att vi fortfarande får vara en familj efter nyår...

HJÄLP, VAD SKA JAG GÖRA ELLER INTE GÖRA?

• Svar på tråden Stöd till orolig bonusmamma!
  • PCOskruttan

Och biomamman förstår inte att barnen bryr sig om sina bonussyskon? Kan ni inte försöka förklara det att det blir en konstig familj om barnen ska "gå om varandra" hela tiden?

• AnnanAnna

Tycker faktiskt inte det finns något starkare skäl än att barnen ska fortsätta bo med sina bonussyskon, om det är vad de själva vill. Jobb går efter det, då får hon väl försöka byta veckor eller fixa det på något sätt. Så får ju andra människor göra. Hoppas det går att lösa, att ha att göra med omedgörliga människor är inte det roligaste...

• Lilla JJ

Stå på er! Biomamman får se till att hålla sina veckor som det är överenskommet från början.

• cc Kitty

Vad ni ska göra?? Håll fast vid era veckor för barnens och eran familjs skull, erbjud mamman att ha barnen vh om det inte passar henne att ha barnen som hon brukat.
    Här försökte biomamman att vi skulle byta vecka för hon har under senaste åren haft barnen alla jular för att dom inträffat på "hennes" vecka, nu när det blev 53 veckor i år så ville hon att det bara skulle flyta på med varannan vecka (för då skulle ju kommande jular inträffa på ojämna veckor) men vi talade bara om att vi fortfarande ska ha barnen ojämna veckor som vi haft under alla år.

Svar på tråden Stöd till orolig bonusmamma!