• Gadget

Donation av frysta "överblivna" ägg?

En tanke slog mig precis... Vi håller på med IVF, men jag förbereder mig mentalt på att ÄD kan bli aktuellt för oss och har förstått att det är ont om donatorer. En anledning till det antar jag är att det är en process att gå igenom som äggdonator, kanske inte lika "enkelt" som att donera sperma även om man förstås ändå har själva aspekten att ge bort sina gener.
    Visst måste det finnas många som blir gravida men har ägg i frysen som de väljer att inte använda? Blir man då tillfrågad om man vill ge dem till donation? Eller utgår man från att det kanske inte är toppkvalitét, men det kan ju finnas många anledningar till att man gör IVF som inte har med äggkvalitén att göra?
    Skulle vara en bra idé annars tycker jag. En som själv har behövt gå igenom IVF har säkert förståelse för andra som behöver en annan typ av hjälp och man slipper hela processen kring behandlingen.

Svammel... men jag tycker det var en snilleblixt!

• Svar på tråden Donation av frysta "överblivna" ägg?
  • JAG är BÄST

Då man genomgår IVF som par så befruktas äggen som sedan frys ned. Det är inget som man donerar bort.
    Så nej man blir inte tillfrågad om man vill donera sina färdigbefruktade ägg.

• Äppelkaka

Som ovanstående har skrivit så är det befruktade ägg, alltså embryon man fryser in. Vid vanlig äggdonation så är det enbart äggen man donerar. Har däremot för mig att jag läst att embryoadoption förekommer i utlandet.

• Gadget

Vad dum jag är, hjärnsläpp....

Det vet jag ju!

Tack tjejer, man blir knäpp av att grubbla på allt.

• isisisis

Det är ju en åldersaspekt på det hela också.
    Man får inte lämna ägg om man är över 36 år.
    Men nästan ingen vill ju gå igenom processen och ibland betala för ägg om de är "gamla".
    Chansen att lyckas med en ÄD är ju betydligt större om donatorn är under 30.

Svar på tråden Donation av frysta "överblivna" ägg?