• Coriander

Orolig - för få ägg på UL?

Har under 5 dagar tagit Puregon 150mg och idag hade jag första UL. Läkaren sa ingenting under undersökningen och jag fick själv fråga efter hur det låg till. Då söger hon att ja, det finns några ägg, men de är inte speciellt stora...När jag kom hem läste jag lappen som jag fått med mig med resultaten:

Höger äggstock: 8st ägg ca 5mm stora
    Vänster äggstock: 9st. ägg ca 5mm stora

Började genast gråta, för hur ska jag själv någonsin kunna bli gravid om jag inte ens under hormonstimulering producerar mer än 17st. ägg som inte är speciellt stora ens! Jag har en känsla av att jag misslyckats med detta...är inte 17 ägg lite väl lite när man gör äggdonation? Jag som hört berättelser om kvinnor som kunnat donera 30 ägg.

Är 17st. små äggceller i nederkant vad som kan doneras? Ska jag vara orolig för min egen fertilitet?

Hjälp! Någon som vet?

• Svar på tråden Orolig - för få ägg på UL?
  • Okara

17 ägg är jättebra - ffa då du bara tagit 150 Puregon vilket är en ganska liten dos. I genomsnitt får kvinnor som gör ivf ut 10 ägg. Själv har jag aldrig fått ut mer än 7- trots 450 Puregon. Om man får ut alltför många ägg riskerar man dessutom att bli överstimulerad vilket kan vara riktigt farligt. Däremot kan man ju i detta läge inte veta om alla 17 äggblåsor kommer att innehålla ägg och ifall äggen i så fall är mogna och kommer befruktas. Risken för omogna ägg är stor om äggblåsorna är små - men om dina äggblåsor är jämnstora kan man ju välja att stimulera under en längre period så de hinner växa till sig. Vad gäller äggdonation är reglerna lite olika mellan olika ställen men det finns ingen nedre gräns för hur många ägg man måste få ut för att kunna donera. Om man får ut många ägg får man donera till fler par - får man ut få får man donera till färre.

• Coriander

Nu känns det lite bättre - tack Okara!
    Ska fortsätta med samma dos framtill onsdag, då jag också ska ta en spruta med Orgalutran. På torsdag morgon är det dags för nästa UL. Jag hoppas givetvis att man får ut så många ägg som möjligt, så att paret som jag donerar till får en riktigt bra chans att bli gravida.

På kliniken där jag donerar har man som regel att ägg från en donator används endast till ett par...alltså finns det ingen risk att jag skulle donera till fler par, även om man får ut många ägg.

• smurfen08

Vad är det för läkare? 17st äggblåsor är ju jättebra med den dosen.
    Som Okara säger så är det farligt med för många ägg så det kan leda till överstimulering.

Vid mitt första ÄP (dock ej donation) så hade jag ca 15 äggblåsor och fick ut 8st ägg, andra gången hade jag ca 15-20st blåsor men fick bara ut 4st ägg. Var på gränsen till överstimulerad då och det var inte kul.

Fick som svar av min IVF läkare att bra "ägg/äggblåsor antal" är mellan 5-12st.

• Coriander

Nu förstår jag ju att jag helt klart överreagerat..men då jag bara hört om tjejer som donerat väldigt många ägg blev jag ju orolig. Och extra orolig, eftersom läkaren inte verkade speciellt entusiastisk till det hela. Hade nog känts bättre om hon sagt något under själva undersökningen och om hon sagt att antalet var helt okej.

Nåja, som tur är var hon bara där och vikarierade för min "ordinarie" läkare som hade idag blivit tvungen att åka hem lite tidigare. Annars är personalen på kliniken hur trevlig som helst och har alltid blivit välbemött av dem.

• Maria68

Tycker det låter som en bra skörd.Inte alltid bra få för många.Kvaliten är också viktig.Var glad för dessa.Kan hjälpa en hel del.Jag och min man var par nr. 1 och fick endast 3 ägg.2 blev befruktade och toppägg.Fick ett tillbaka och 1 till frysen.Jag har i dag testat +. Vi blev verklgen glada för våra 3 ägg och ännu gladare för 2 befruktade och SUPERGLADA att få bli gravid. Hoppas det ger tröst och att du förstår vilken stor sak du gör! Tack alla donatorer !!!!!! När vi provade ivf för flera år sen, producerade jag 2 ägg på max dos.Vi fick avbryta för de tar inte ens ut 2.Kan ju vara så att det inte blir något man kan använda.

Många kramar

Svar på tråden Orolig - för få ägg på UL?