• Jelina068

    ni som gjort privat ivf, icsi, äd m.m hur finansierade ni den/dom?

    Ni som gjort Privat IVF, ICSI, ÄD m.m HUR FINANSIERADE ni den/dom?
    Funderat ett längre tag på att starta en stiftelse för ekonomisk hjälp vid IVF m.m. Men vet inte om jag skulle lyckas att få det att gå runt. Därav undrar jag lite över hur den ekonomiska situationen ser ut.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ni som gjort privat ivf, icsi, äd m.m hur finansierade ni den/dom?
  • Emmylou

    Vi tog ett banklån till första IVF:en för flera år sedan. Sen fick vi ett lån från min svärfar som bekostade senare behandlingar. Nu har vi en efterlängtad son efter landstingsfinansierad ÄD. La dolce vita

  • Jelina068
    Än så länge så är det sparade pengar som används mest i röstningen.

    Visst hade det varit bra om det fanns en stiftelse som man kunde få
    5-10.000kr av till sin behandling, det skulle väl hjälpa till en bit på vägen?!

    Vad tycker ni??

    Hmmm, får ta mig en låååång funderare över om det är nåt jag skulle våga ge mig på att försöka starta. Det är ju bara den ekonomiska biten som SAKNAS, motivationen tror jag att jag har.
    Tror ni det finns männinskor som skulle vilja donera pengar till detta ändamål? Både ev. månadsdonationer på mindre summa som engångsdonation. Jag vill ju inte sitta å ringa runt som andra organisationer gör.
    Jag har donerat pengar till olika välgörande ändamål i flera flera år men eftersom IVF står mig personligen nära så skulle jag hellre donera mina pengar dit, för tillfället iallafall.
  • Missne

    Jelina: Precis så har jag också tänkt, att det skulle finna nån stiftelse eller fond man skulle kunna söka pengar ur till IVF. Tycker det är en mycket bra idé. Tror absolut att det skulle finnas givare. Jag själv har tänkt att om jag inte får några barn så skulle jag gärna testamentera till en sån fond när jag går bort hellre än att mina tillgångar går till nån syster eller allmänna arvsfonden. Så har du motivationen tycker jag absolut att du ska göra det

  • Jelina068

    Det jag är rädd för att det blir fler som söker än vad "jag" kan hjälpa. Borde kanske ta kontakt med länsstyrelsen och boka ett möte så se vad det kan leda till och hur jag isåfall ska gå till väga.

    Tack för feedbacken Missne

    Vill gärna få fler åsikter.

  • Stor längtan

    Jelina:
    Håller med, det skulle vara underbart om det fanns en möjlighet att få en hjälp på traven.
    Vi har ont om pengar samtidigt som en otrolig barnlängtan och en tid som håller på att rinna ut. Det skulle kännas så mycket bättre om man kunde söka pengar ur en fond eller liknande så slipper man lägga så mycket oro på den ekonomiska biten i alla fall.

    Jag säger detsamma som Missne, skulle inte ha något emot att testamentera eventuellt arv till en liknande fond eftersom man vet vilket helvete det är att sitta i den sitsen själv.

  • Vera 74
    Jelina068 skrev 2009-11-06 23:06:29 följande:
    annat? Har någon nära å kära varit givmilda och skänkt pengar???
    Japp! Vi hade tänkt att ta ett lån och hade allt klart med banken MEN då gaddar våra föräldrar ihopa sig och de betalar hälften var!
    Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Jelina068
    Vera 74 skrev 2009-11-16 19:58:57 följande:
    Japp! Vi hade tänkt att ta ett lån och hade allt klart med banken MEN då gaddar våra föräldrar ihopa sig och de betalar hälften var!
    Vad roligt och väldigt generöst.
  • Bling1975

    Jag tycker att själva idén är toppen och har funderat på den själv, men helt ärligt så tycker jag inte att någon av oss som skriver här borde få del av pengarna. Vi lyckades ju alla på olika sätt skramla ihop dem när det behövdes. Jag har däremot mött flera som har fått ge upp sin dröm om barn pga av det ekonomiska när landstingsförsöken är slut, och dem hade jag gärna velat hjälpa.

    Hur tänker du dig att kriterierna ska vara för att få söka stöd?

    Många vill säkert skänka en summa som själva har lyckats få barn via IVF, men det är ju rätt stora summor som behövs per försök så stiftelsen kan omöjligt hjälpa alla. Det behövs nog rätt bra marknadsföring också för jag tror inte att pengarna trillar in av sig självt. Och även om man inte sitter och ringer runt till vanligt folk hemma i stugorna så blir det nog många samtal till samarbetsparners som kan marknadsföra stiftelsen till potentiella givare. IVF-klinikerna och MVC tex. En annan idé är att hitta kändisar som har haft fertilitetsproblem som skänker saker till en auktion. Man får inte in så mycket på själva auktionen men det blir ofta bra PR och man kan på så vis få nya månadsgivare.

    Jag hoppas att du orkar för det finns många som verkligen skulle behöva hjälpen.

  • isisisis

    Först sparade pengar,sedan extrajobb(asjobbigt) och till slut banklån.
    plus alla bonusar varje år på jobbet.
    Nu är allt slut...
    Men jag lyckades till slut iaf.

  • Jelina068
    isisisis skrev 2009-11-17 06:58:24 följande:
    Först sparade pengar,sedan extrajobb(asjobbigt) och till slut banklån.plus alla bonusar varje år på jobbet.Nu är allt slut...Men jag lyckades till slut iaf.
    GRATTIS, tråkigt att det tog tid OCH pengar. Men visst är det värt det i slutänden när man får den lilla/lille
  • isisisis
    Jelina068 skrev 2009-11-17 14:20:54 följande:
    GRATTIS, tråkigt att det tog tid OCH pengar. Men visst är det värt det i slutänden när man får den lilla/lille
    Jo,det är ju det.
    Tur man inte gav upp
    Tack
Svar på tråden ni som gjort privat ivf, icsi, äd m.m hur finansierade ni den/dom?