• camilla1979

Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.

Så här kan en vanlig vecka i Camillas liv se ut:

Måndag: Spinning 45 minuter innan jobbet, oftast också BodyPump på kvällen 60 min

Tisdag: Bodypump 60 minuter

Onsdag: Vilodag eller en rask promenad

Torsdag: BodyCombat 60 minuter

Fredag: 45 minuter intensiv spinning innan jobbet och Body Pump 60minuter efter jobbet

Lördag: Tuff Cyklistspinning 60 minuter

Söndag: 45minuter Spinning + BodyCombat 60minuter

Samtliga av passen köra jag efter pulsklocka och försöker ligga på så hög frekvens som det är möjligt. På boduPump passen har jag mycket tunga vikter på både ben och överkropp.

(Upplever inte att det finns någon information alls om kvinnor med PCO som är "normalviktiga" eller tränar hårt. Fungerar LCHF även för oss eller vad rekomenderas? kan kroppen dras runt på enbart fett? Annika skriver att träning inte är nödvändig vid LCHF och även andra experter jag läst om) Blir väldigt fundersam om man kollat något samband över huvudtaget mellan LCHF och träning?

Har dock sedan i Tisdags smugit igång med LCHF dieten. Detta går emot allt vad jag tidigare trott på och mot allt mitt bättre vetande men jag är villig att prova allt.
    (Har knappt ätit fett över huvud taget och tänkte att det kanske är felet)
    Har pratat med andra kvinnor inne på Familjeliv som rådit mig i egenskap av PCO kvinna att testa LCHF (Tusen tack för alla råd) man säger att det är bra både för fertiliteten samt för insulinnivån . Vad jag däremot undrar över är hur jag skall kunna träna på denna nivån (tex Vasalopp och liknande) helt utan kolhydrater. Förra gången tröck jag i mig "Elektrolyter från Enervit" (Rena kolhydrater) under Vättern och Vasaloppet, vart skall jag nu ta energin ifrån?? Min puls var uppe i 90% av maxpuls i morsse på spinningen och jag kännde mig kraftlös,så jag oroas över hur det skall bli, Instruktören är dessutom läkare och totalt "Idiotförklarade" Annika (grundaren till LCHF) blir lite orolig då jag absolut inte vill göra något som inte är bra för min hälsa!!
    Kan man tänka sig att jag kan köra LCHF i början tills jag uppnåg önskat resultat med kropen och sedan smyga in på en strikt GI kost istället med fibrer och långsamma kolhydrater eller hur bör det ypperligt se ut för min del?
    Även jag har en blogg där jag berättar om hur det är att vara kvinna med PCO och som tränar på en hög nivå, du finner den på
    millprill.blogspot.com/

Tacksam för alla era råd =)
    Camilla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 21:19
    fått nog av detta korruperade samhälle...
    Att jag nu läst en tjock bok om kost och vad kolhydraterna har för inverkan på kroppen blir jag så TRÖTT då man på TV4s förkväll testade Andreas Estetches "kondition" på en testcykel och sedan en koll av kollestrol och liknande, sedan har denna "näringsexpert" ett par "expertutlåtanden" att leverera. Jo han utesluter nämligen kolhydrater i perioder och det är ju inte alls bra (hävdar hon), kroppen äter då på proteinet och man förlorar muskel massa??? VA.... Har precis lärt mig tvärt om, en viss förvirring uppstår!!bevis på bevis stärker nu den nya kosten som bevisligen funferar på mäniskor i hela Sverige (ja hela världen) snart har dom slut på argument och jag längtar dit... Att perssoner i VD possition för kännda "margarin märken"(utan att nämna något (B...L tex) även sitter i läkemedelsstyrelsen verkar gå den granskande media förbi, det är djupt tragiskt, när ska dom sluta lura folk??
    Vad tänker ni om detta
    millprill.blogspot.com/

• Svar på tråden Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.
  • camilla1979

Tack för era synpunkter, känner att jag börjar landa i denna idén att köra LCHF strikt nu till en början men att ändå efter ett tag "smyga in" lite långsamma kolhydrater på sikt. Inte mycket och i takt med det minska i på fett intaget för annars lär ju fettet i kombination med kolhydraterna omvandlas till fett direkt, eller?
    Hur som helst, har avnjutit en redig LCHF kväll framför TVn med hemmagjort "snacks" utan kolhydrater.
    Ser fram emot att kroppen börjar ta av fett kosten till musklerna för just nu är det seeeeegt på den fronten *suck*

• Barba Söt

Jag är inte alls någon expert, men jag tror att du kan komma långt på att minska - men kanske inte utesluta kolhydrater... och inför mer fett... Dvs äta en vettig kost med vanligt fett, rejält med grönskar och mindre kolhydrater? Fast jag är som sagt ingen expert... jag är överviktig men har kunnat träna med lchf... ibland måste man vänja sig av kolhydraterna och sockersuget... men kanske sedan smyga in lite för att inte bli för darrig... nu äter jag dock vanlig varierad kost med kanske lite för mkt kolhydrater...(=för mkt socker)

• LiselottePCOS

camilla1979: tyvärr lyckades ej i kväll att göra inlägg i din blogg.
    hittade på PUBMED (sökmotor för medcinska artiklar) nu

Hel artikel går att läsa gratis:
    Förhållandet mellan atletisk sport och prevalens av amenorré och oligomenorrhea i iranska kvinnliga idrottare.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19642982&ordinalpos=6

• camilla1979

Hej Liselotte!

Intressant läsning det där, tänk om man kunde göra en Svensk studie på samma sätt eller varför inte kolla våra Svenska elitidrottare? kan man finna ett samband där? jag är helt övertygad.
    Jag tycker att problemet är så vanligt och så många kvinnor är drabbade att man borde börja undersöka saken mer. Det är skammligt hur lite information det finns att tillgå och hur lite läkarkåren vet i ämmnet, jag är villig att vara försökspersson om jag bara skulle få frågan, det är defenitivt värt att vara "under luppen" om det kan hjälpa andra i min situation.. =)

Det gör mig ledsen att man inte kan kommentera på min blogg som du säger Liselotte. Har provat att ändra efter konstens alla regler nu så om det inte fungerar nu så vet jag inte vad jag skall göra. Har tagit bort markeringen på att endast medlemmar skall kunna kommentera och det står klart och tydligt att "alla" kan kommentera.. hoppas det fungerar nu =)

millprill.blogspot.com/

(du som läser försök gärna kommentera)

• LiselottePCOS

jo svenska elitidrottar (OS trupp 2004) finns det på studien och avhandlingen av Magnus Hagmar go0gla på honom så hittar du texten.
    Han står med i min blogg bland länkarna.

blogg.passagen.se/liselottepcos/

• LiselottePCOS

Camilla1979:
    Såg du ska till gyn och fråga om du har PCO eller PCOS. Be då läkaren förklara skillnaden på dessa begrepp för som jag uppfttar det är det samma åkomma båda två. Förr stod PCO för äggstockstypen men nu är PCO = PCOS de orkar ej säga S. Den här debbaten förekommer då och då.

Det är knappt hälften av alla med PCOS som har övervikt, de flesta har normalvikt eller tom undervikt. Det är många olika gentiska kombinationer som ger PCOs och därför variara syntom mycket.

Tänka på att få kobination p-piller Desolett, Yasmin eller Yaminelle

Har du fått dina skölkörtelhormon kollade TSH, T3 och T 4 det kan gyn göra.
    Samt kolla homoner från binjurar av manlig, androgen, typ.

Tänk också på att PCOS ger högre muskelmassa och tätare skelett, ska därför inte stirra sig blin på BMI. Jag känner mig själv hjärtvättade när jag är hos husläkaren som bara säger det är du som äter fel... börjar snart tro på det samtidgt som jag har kunskapen om insulinet och vad det ställer till vid PCOS.

I uppsala har du carl vin Linne kliniken, privat, där kan de PCOS. Jan holte är verkligen intresserad och det finns föreläsning av honom på internet om PCOS på 2x55 minuter som förklarar mycket om äggstockarna. Kanke något att se nu när det regenar och regnar.

(Försöker skriva dett i din blogg med, syns inget då gick det ej.)

• camilla1979

Tack för din kommentar Liselotte, det gick alla tiders för mig att läsa på bloggen och jag tror nu att jag tom ställt in det så att kommentarerna blir synliga även för övriga som läser men jag kunde åtminstonde se det du skrivit =)
    Jag läste på din sida ang PCO och Anorexi. Låter ju fruktansvärt att inte ens LCHF dieten fungerar för dig ( skrev det på din blogg men vet ej om du kan se det) vet ju ännu inte om det fungerar för mig heller men det lär vi snart bli varse. Har skrivit ner alla dina frågor och dom skall defenitivt tas upp hos Gyn, har dock hört att Yasmine är de bästa P-pillren för PCO (har desolette idag) stämer det?

• LiselottePCOS

Camilla1979: Om jag minns rätt är det mycket liten skillnad på Desolett och Yasmin. Hör med läkaren.

Jag fick Desolett själv 1998 och tog till 2001. Jag fick hemsk migrän av dem när jag gjorde uppehållet med p-piller som man ska en evcka per månad.Migränen började kanske 6 mån efter jag börjat med p-piller vart värre och värre ingen tog blodtrycket. slutate mot läkares inrådan med p-piller då jag inte stod ut längre och märkte att jag vart bättre från hv när jag ej tog tabletterna. Detta var nov 2001 och april 2002 togts blodtrycket, fick tjat mig till ett. Det var livshotande högt. Ingen hade då frågat om min vikt etc.... hade BMI runt 35-36 då.

2002 i juni var jag hos en läkare som envisades med p-piller och LCHF. Provade kosten men p-piller bara en månad då bt gick upp direkt. P-piller kan lösa ut högt blodtryck har jag lärt mig i efterhand så det är viktgt att ta bt regelbundet.
    Kosten ja den prövade jag juli och august 2002 gick upp i vikt av den. IO athkinsmetoden... Annika Dalkvist var inte aktuell då. Forsatte gå upp i vikt ca 16 kg till januria 2003 då jag fick Metformin och på en vecka gick jag ned 3 kg.... 18 kg minus på 2 år .Då på den tiden var jag bättre på motion gym 2 timmar i veckan (cirkelträning) , vattengympa 45 min per vecka, och promender dagligen (60-90 min)... Vet vad jag skulle kunna göra men inte gör, saknar motivatonen...moroten..

Hoppas allt går bra hos läkaren för dig. var själv hos ögonläkare idag. Hon Googlade när jag var där på PCOS (se min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/) och hittade PCO i texten och udrade om det var samma sak..den här texten är skriven av läkare som kan PCO/S och de är inkonsekventa med bgreppen...

• iller
    camilla1979 : Jag önskar jag hade dig som träningspolare ! ;)Jag har med pcos men har inte upplevt krångel med vikten förrens efter jag fick barn, jag tränar men inte lika rigoröst som du =) ser att detta är en gammal tråd en jag är full av beundran
Svar på tråden Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.