Högprsterande PCO tjej med nyligen startad LCHF Diet.
Så här kan en vanlig vecka i Camillas liv se ut:
Måndag: Spinning 45 minuter innan jobbet, oftast också BodyPump på kvällen 60 min
Tisdag: Bodypump 60 minuter
Onsdag: Vilodag eller en rask promenad
Torsdag: BodyCombat 60 minuter
Fredag: 45 minuter intensiv spinning innan jobbet och Body Pump 60minuter efter jobbet
Lördag: Tuff Cyklistspinning 60 minuter
Söndag: 45minuter Spinning + BodyCombat 60minuter
Samtliga av passen köra jag efter pulsklocka och försöker ligga på så hög frekvens som det är möjligt. På boduPump passen har jag mycket tunga vikter på både ben och överkropp.
(Upplever inte att det finns någon information alls om kvinnor med PCO som är "normalviktiga" eller tränar hårt. Fungerar LCHF även för oss eller vad rekomenderas? kan kroppen dras runt på enbart fett? Annika skriver att träning inte är nödvändig vid LCHF och även andra experter jag läst om) Blir väldigt fundersam om man kollat något samband över huvudtaget mellan LCHF och träning?
Har dock sedan i Tisdags smugit igång med LCHF dieten. Detta går emot allt vad jag tidigare trott på och mot allt mitt bättre vetande men jag är villig att prova allt.
(Har knappt ätit fett över huvud taget och tänkte att det kanske är felet)
Har pratat med andra kvinnor inne på Familjeliv som rådit mig i egenskap av PCO kvinna att testa LCHF (Tusen tack för alla råd) man säger att det är bra både för fertiliteten samt för insulinnivån . Vad jag däremot undrar över är hur jag skall kunna träna på denna nivån (tex Vasalopp och liknande) helt utan kolhydrater. Förra gången tröck jag i mig "Elektrolyter från Enervit" (Rena kolhydrater) under Vättern och Vasaloppet, vart skall jag nu ta energin ifrån?? Min puls var uppe i 90% av maxpuls i morsse på spinningen och jag kännde mig kraftlös,så jag oroas över hur det skall bli, Instruktören är dessutom läkare och totalt "Idiotförklarade" Annika (grundaren till LCHF) blir lite orolig då jag absolut inte vill göra något som inte är bra för min hälsa!!
Kan man tänka sig att jag kan köra LCHF i början tills jag uppnåg önskat resultat med kropen och sedan smyga in på en strikt GI kost istället med fibrer och långsamma kolhydrater eller hur bör det ypperligt se ut för min del?
Även jag har en blogg där jag berättar om hur det är att vara kvinna med PCO och som tränar på en hög nivå, du finner den på
millprill.blogspot.com/
Tacksam för alla era råd =)
Camilla
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 21:19
fått nog av detta korruperade samhälle...
Att jag nu läst en tjock bok om kost och vad kolhydraterna har för inverkan på kroppen blir jag så TRÖTT då man på TV4s förkväll testade Andreas Estetches "kondition" på en testcykel och sedan en koll av kollestrol och liknande, sedan har denna "näringsexpert" ett par "expertutlåtanden" att leverera. Jo han utesluter nämligen kolhydrater i perioder och det är ju inte alls bra (hävdar hon), kroppen äter då på proteinet och man förlorar muskel massa??? VA.... Har precis lärt mig tvärt om, en viss förvirring uppstår!!bevis på bevis stärker nu den nya kosten som bevisligen funferar på mäniskor i hela Sverige (ja hela världen) snart har dom slut på argument och jag längtar dit... Att perssoner i VD possition för kännda "margarin märken"(utan att nämna något (B...L tex) även sitter i läkemedelsstyrelsen verkar gå den granskande media förbi, det är djupt tragiskt, när ska dom sluta lura folk??
Vad tänker ni om detta
millprill.blogspot.com/