• moccasin

Snälla hjälp mig med ...

Var hemma föräldraledig juli ut. Där efter har jag haft vårdnadsbidrag mellan 1 aug till nu den sista nov. Väntar mitt andra barn nu i dec.
    Innan jag gick på vårdnadsbidrag kolla jag av allt med min närmaste chef allt var ok.
    Nu hävdar den översta chefen att detta inte är helt ok. Att hon aldrig beviljar tjänstledigt och att jag i så fall varit utan tjänst sen aug eftersom hon tänker sparka mig i efter hand!
    Vad är det för ledighet man går under när man har vårdnadsbidrag?
    Kan någon hjälpa mig? Ska på möte på torsdag.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med ...
  • AannaH

Är det inte någon form av vård av barn..

Robin -97 Nemo -05
  • Anatha

Om vårdnadsbidrag: www.regeringen.se/sb/d/10218

"Vad är syftet med vårdnadsbidraget?
    Syftet med vårdnadsbidraget är att ge föräldrar möjlighet att tillbringa mer tid med sina barn. Vårdnadsbidraget gör det möjligt med en mjukare övergång mellan föräldraledighet och arbete."

Sparka dig i efterhand på vilka grunder? Är du med i facket ska du kontakta dem nu. En arbetsgivare kan inte bara sparka någon. Har du kollektivavtal läs det.

• moccasin

Hon menar på att för att gå på vårdnadsbidrag måste jag vara tjänstledig och det beviljar hon inte! Så enligt henne har jag varit hemma från aug tills nu "olagligt" men ingen har tydligen saknat mig förrän nu!
    Men när jag prata med närmaste chef var det inga problem!

• Anne69

Usch, det var inte en trevlig situation..... Hur ser dina skriftliga underlag ut? För om du har dina påskrivna ledighetsansökningar kvar så är det ju inget problem. Har du något sånt??

Rent legalt kombinerar du olika regler.
    Först har du varit ledig för att vårda ett barn under 18 månader med stöd av Föräldraledighetslagen §5. Därefter har du varit ledig med vårdnadsbidrag med stöd av Föräldraledighetslagen §9. I början av december och fram till bf är du "mammledig" med stöd av Föräldraledighetslagen §4. Och sen när nästa barn är fött är du ledig med stöd av §5 igen. All detta kan du läsa om här:
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.HTM

Du har alltså ryggen fri när det gäller att du har haft rätt till ledighet under den tid du har varit borta. MEN anmälningsskyldighet gäller och det är vanligtvis så att man kan behöva styrka den, tex med en bekräftelse på sin ledighetsansökan.

En arbetsgivare kan sparka en medarbetare som är olovligt frånvarande, så nu gäller det att visa att du har anmält att du tänkte vara ledig.....och helst att du har varit ute två månader i förväg. O nu är det läge att kontakta facket om du är medlem. Lycka till!

• moccasin

Tack så mycket Anne!
    Jag anmälde i juni hur jag tänkte göra och diskuterade med närmaste chef vad som var smidigast att göra och hon tyckte detta var en bra lösning.
    Eftersom jag skulle få nya kunder coh sen bara jobba någon månad innan jag gick på ledigt igen så för attt slippa strula till det för mycket kom vi framtill detta.

• moccasin

Jag pratade lite med min närmaste chef igår. Vad jag förstår så menar dom på att när jag nu gått hemma med vårdnadsbidrag har jag inte varit inne och jobbat något eftersom dom bara har arbetstider dagtid och då måste jag ha tjänstledigt och det bevljar dom inte, dom beviljar endast till studier. Så dom menar nu då att eftersom jag inte jobbat och min föräldraledighet är slut så här jag ingen tjänst hos dom.

Ni andra som går på vårdnadsbidrag och inte varit inne och jobbat är ni också "tjänst lösa"?

Svar på tråden Snälla hjälp mig med ...