• Strix

ÄD pga upprepade missfall?

Hej!

Jag undrar om någon av er har valt att göra ÄD pga upprepade missfall? Har ni sedan lyckats bli föräldrar eller fortsätter missfallen att upprepa sig? Gjordes något vid ÄD för att motverka missfall?

Min man och jag har minst fyra missfall bakom oss. Vi står inför tredje IVF-försöket och blir även spontangravida ibland - även om det inte är så ofta. Visserligen finns nya förutsättningar, som levaxin och trombyl, men om det blir ännu ett missfall vet jag inte vad vi gör. Vet inte om jag orkar testa nya preparat och hoppas om och om igen. Men jag vet inte heller om man orkar gå igenom en ÄD för att få ytterligare missfall ändå.

Så, finns det någon som har en historia att berätta eller tankar om detta?

• Svar på tråden ÄD pga upprepade missfall?
  • 42år

Hej!
    Efter 10MF(blir extremt lätt gravid) på två år har vi beslutat oss för att göra ÄD i Riga den 18/12. Inga fel har konstaterats, pga min ålder misstänker de att äggen är för gamla.
    Min sambos spermier har inte heller så hög kvalitet. Missfallen sker nästan alltid vecka5, undantagsvis v9 en gång. Blodproven har inte visat något immunologiskt fel, men jag misstänker ändå att problemet ligger i att mitt immunförsvar stöter bort embryot. Som jag förstått bildas moderkakan v4 och består av gener från både mannen och kvinnan, och i mitt fall stöts fostret ut vecka 5. Finns det någon som vet mer om detta eller vill dela med sig av egna erfarenheter. Vid en ÄD är det äggets immunförsvar(donatorns) "som tar över"? eller mitt?
    Hälsningar
    Carina

• isisisis
    42år skrev 2009-11-06 10:35:23 följande:
    Hej! Efter 10MF(blir extremt lätt gravid) på två år har vi beslutat oss för att göra ÄD i Riga den 18/12. Inga fel har konstaterats, pga min ålder misstänker de att äggen är för gamla. Min sambos spermier har inte heller så hög kvalitet. Missfallen sker nästan alltid vecka5, undantagsvis v9 en gång. Blodproven har inte visat något immunologiskt fel, men jag misstänker ändå att problemet ligger i att mitt immunförsvar stöter bort embryot. Som jag förstått bildas moderkakan v4 och består av gener från både mannen och kvinnan, och i mitt fall stöts fostret ut vecka 5. Finns det någon som vet mer om detta eller vill dela med sig av egna erfarenheter. Vid en ÄD är det äggets immunförsvar(donatorns) "som tar över"? eller mitt? Hälsningar Carina
    Det är mer komplicerat än så.Nej,ditt eget immunförsvar stöter fortfarande bort ägget,om det gjort det tidigare.
    Jag råder dig att kontakta reprocentralen.
    Finns länk på tråden "Sleepingbeutys info tråd".
  • Strix

42 år - beklagar dina missfall. Jag tycker att fyra har varit jobbigt. Tio känns övermäktigt.

Jag har försökt tolka det som står om missfall i dokuementet nedan och lagt ihop det med info från andra håll. Jag tror att de missfall som sker så tidigt som vecka 5 nästan alltid beror på kromosomfel, vilket tydligen är benämningen även när cellerna inte delar på sig. Graviditeten kallas för biokemisk. Om det däremot går lite längre tid och embryo och hinnsäck börjar bildas så talar det för att det finns andra orsaker, tex immunologiska. Det här är enligt vad vetenskapen känner till nu, men tyvärr verkar det inte vara så många som vill veta mer.

jag har läst ett danskt förslag till studier av missfall och sådana kvinnor som aldrig implanteras med embryon - trots att de är finfina. De har en tes om att samma orsaker ligger bakom båda preoblemen, vilket ju skulle kullkasta det ovan.

sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/INFERTslutversion.pdf

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur det går för er 42år - både för er skull och min. Önskar er stort lycka till med ÄD!

• isisisis
    feia skrev 2009-11-06 11:24:04 följande:
    42 år - beklagar dina missfall. Jag tycker att fyra har varit jobbigt. Tio känns övermäktigt. Jag har försökt tolka det som står om missfall i dokuementet nedan och lagt ihop det med info från andra håll. Jag tror att de missfall som sker så tidigt som vecka 5 nästan alltid beror på kromosomfel, vilket tydligen är benämningen även när cellerna inte delar på sig. Graviditeten kallas för biokemisk. Om det däremot går lite längre tid och embryo och hinnsäck börjar bildas så talar det för att det finns andra orsaker, tex immunologiska. Det här är enligt vad vetenskapen känner till nu, men tyvärr verkar det inte vara så många som vill veta mer. jag har läst ett danskt förslag till studier av missfall och sådana kvinnor som aldrig implanteras med embryon - trots att de är finfina. De har en tes om att samma orsaker ligger bakom båda preoblemen, vilket ju skulle kullkasta det ovan. sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reprodukt... Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur det går för er 42år - både för er skull och min. Önskar er stort lycka till med ÄD!
    Jag har haf tmånga MF och så gott som alla har varit i v 5,något i v 7.
    Och jag har immunologiska faktorer.
  • isisisis
    feia skrev 2009-11-06 11:24:04 följande:
    42 år - beklagar dina missfall. Jag tycker att fyra har varit jobbigt. Tio känns övermäktigt. Jag har försökt tolka det som står om missfall i dokuementet nedan och lagt ihop det med info från andra håll. Jag tror att de missfall som sker så tidigt som vecka 5 nästan alltid beror på kromosomfel, vilket tydligen är benämningen även när cellerna inte delar på sig. Graviditeten kallas för biokemisk. Om det däremot går lite längre tid och embryo och hinnsäck börjar bildas så talar det för att det finns andra orsaker, tex immunologiska. Det här är enligt vad vetenskapen känner till nu, men tyvärr verkar det inte vara så många som vill veta mer. jag har läst ett danskt förslag till studier av missfall och sådana kvinnor som aldrig implanteras med embryon - trots att de är finfina. De har en tes om att samma orsaker ligger bakom båda preoblemen, vilket ju skulle kullkasta det ovan. sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reprodukt... Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur det går för er 42år - både för er skull och min. Önskar er stort lycka till med ÄD!
    Den infon jag fått från Dr B och Dr LM har varit otvetydig.
    Mina MF är de bägge två helt säkra på beror på det immunologiska.
    När jag sedan fick medicin lyckades jag också på första försöket.
  • Strix

Tack för info isisisis - då ligger det något i danskarnas idé. Så då ska man tjata tjata sig till fragmin. Har fått 75 mg trombyl ordinerat, men det räcker inte långt i dessa sammanhang.

• isisisis
    feia skrev 2009-11-06 11:30:46 följande:
    Tack för info isisisis - då ligger det något i danskarnas idé. Så då ska man tjata tjata sig till fragmin. Har fått 75 mg trombyl ordinerat, men det räcker inte långt i dessa sammanhang.
    Jag har inboxat dig
  • Strix

Jag antar att du menar det jag fick häromdagen? Du är verkligen rar och hjälpsam! Jag hittar inte gamlingarnas tråd men har tagit till mig av annat du skrev. Mitt problem är att jag inte har fått ta mer än några få så kallade immunologiska tester och att dessa inte visar något fel. Så, jag måste övertyga läkaren om att få fragmin ändå. Jippi.

Två av våra missfall var redan v 5, ett i v 6 och ett vad vi tror i v 7 - då såg vi hjärtaktivitet innan.

ska snart iväg på ET. Om två veckor får jag veta om det finns något därinne att kämpa för.

Issi (ursäkta omskrivningen, men jag har uppenbara problem med att fi med alla led i ditt namn) - fick du fragmin före eller efter plus?

• isisisis
    feia skrev 2009-11-06 11:52:09 följande:
    Jag antar att du menar det jag fick häromdagen? Du är verkligen rar och hjälpsam! Jag hittar inte gamlingarnas tråd men har tagit till mig av annat du skrev. Mitt problem är att jag inte har fått ta mer än några få så kallade immunologiska tester och att dessa inte visar något fel. Så, jag måste övertyga läkaren om att få fragmin ändå. Jippi. Två av våra missfall var redan v 5, ett i v 6 och ett vad vi tror i v 7 - då såg vi hjärtaktivitet innan. ska snart iväg på ET. Om två veckor får jag veta om det finns något därinne att kämpa för. Issi (ursäkta omskrivningen, men jag har uppenbara problem med att fi med alla led i ditt namn) - fick du fragmin före eller efter plus?
    Jag undrar vem som tagit de immunologiska testerna?
    Eftersom jag vet att det är endast praktiserande läkare som utför dem.
    Eller rättare sagt en,eftersom en gått i pension?

Vad var det för tester du tog?
    Har du svaren kvar?
  • Strix

Hm, ska kolla om jag har tillgång till allt jag tagit här. Är nu lycklig ruvare till två embryon. Var så orolig att inte få något tillbaka att jag hade svårt att ta till mig av all hjälp. Ska kolla det och återkomma.

Tjatet om pregnyl hjälpte inte. ska tjata med vanligt gyn om fragmin nu.

• Loddi

isisisis:
    Ser att du har en hel del kunskap ang ÄD (dessvärre), vi är inte riktigt ännu där men har börjat förbereda mig på att det mest troligt blir så. Hörde talas om tjeckien, har du eller någon varit där?
    Detta med immunologiska faktorer, vad kan det vara? vilka tester kan man ta?
    Vid våra tre senast försök har jag knaprat tromyl.

Svar på tråden ÄD pga upprepade missfall?