• Skehamn09

Vid vilken ålder fick era barn gå själv till och från skola/fritids?

Minns att när man själv var liten så gick man ju till och från "Lekis" själv och då var man 6 år.

Är det likadant idag eller är föräldrar mer "nojjiga" nu med tanke på den ökade kriminaliteten?

• Svar på tråden Vid vilken ålder fick era barn gå själv till och från skola/fritids?
  • Majsan70

Det har vart olika med mina barn. Min nu 6 år gamla tjej vill gärna gå hem själv, men skolan tillåter det inte och vi försöker nu få tag på rektorn för att reda ut detta vansinne. Min stora tjej gick till o från skolan vid 8 års ålder ungefär, men det var väldigt viktigt att vi fanns hemma när hon kom hem.

Stora pojken var väl runt 7 år tror jag.

• marre 84

Det undrar jag med TS jag har en dotter som är 7 år och det är en bit till skolan hittils har jag kört henne varje dag till och från skolan..vore rätt bra om hon kunde gå och komma själv hem..

• astalacasta

Jag vet inte, det verkar vara vanligt nuförtiden, i alla fall i Stockholmsområdet där jag bor, att skolor sätter upp åldersgränser för när barnen tidigast får gå själva.

Jag tycker nog att min dotter absolut kommer att kunna fixa att gå sin skolväg själv när hon börjar förskoleklass nästa år (gångbana över en äng, inga bilar i syne någonstans). Men tydligen så får de inte komma själva till den skolan förrän i tredje klass... ?

• Babybalo

Mina döttrar har fått börja gå hem själva från skolan på vårteminen i trean, alltså när de varit 9 år. Då har vi ca 1,5 km till skolan och en ganska trafikerad väg med rödjus skall passeras.

• Majsan70
    astalacasta skrev 2009-10-31 21:47:04 följande:
    Jag vet inte, det verkar vara vanligt nuförtiden, i alla fall i Stockholmsområdet där jag bor, att skolor sätter upp åldersgränser för när barnen tidigast får gå själva. Jag tycker nog att min dotter absolut kommer att kunna fixa att gå sin skolväg själv när hon börjar förskoleklass nästa år (gångbana över en äng, inga bilar i syne någonstans). Men tydligen så får de inte komma själva till den skolan förrän i tredje klass... ?
    Vilka jäkla dumheter anser jag! Som förälder ser man ju bäst vad som passar det egna barnet.
  • skrållan1978

min son går i förskoleklass o är 6 år, han går till o från skolan själv, har dock inte så långt typ 5 min o gå, på en promenadväg, inga gator eller rödljus att ta sig förbi=)))

• Mosaik31
    Majsan70 skrev 2009-11-01 13:50:19 följande:
    Vilka jäkla dumheter anser jag! Som förälder ser man ju bäst vad som passar det egna barnet.
    har du tänkt en sekund på vad som kan hända på vägen? och jag tänker inte på bilar utan människor det finns riktigt onda människor ute i samhället
    eller har du tänkt om barnet träffar på en katt ute följer med den och går vilse eller tja det finns många saker som kan hända

jag tycker det är bra att skolorna inser detta och sätter upp regler

min son är 10 jag anser att han inte är mogen än att gå till skolan själv och dessutom så får jag mig en promenad själv på morgonen och eftermiddagen helt perfekt
  • Babybalo
    Mosaik31 skrev 2009-11-02 13:20:21 följande:
    har du tänkt en sekund på vad som kan hända på vägen? och jag tänker inte på bilar utan människor det finns riktigt onda människor ute i samhälleteller har du tänkt om barnet träffar på en katt ute följer med den och går vilse eller tja det finns många saker som kan hända jag tycker det är bra att skolorna inser detta och sätter upp regler min son är 10 jag anser att han inte är mogen än att gå till skolan själv och dessutom så får jag mig en promenad själv på morgonen och eftermiddagen helt perfekt
    Blir också uppriktigt förvånad över att många tycker att det är ok att låta 7-åringar gå själv... Exempelvis är ju sidosynen som är viktig vid avståndsbedömning osv när man går över en väg fullt utvecklad först i 12-årsåldern. Så länge kan man kanske inte följa till och från men så länge som möjligt! Skulle inte drömma om att släppa en 7-åring ensam till skolan. Inte för att jag inte litar på henne utan för alla de faror som dessvärre finns runt omkring.
    Här i vårt idylliska villaområde har det tex varit ett antal incidenter då barn blivit antastade av en man i skåpbil. Skulle aldrig förlåta mig själv!
  • Cocarola

Dottern började öva lite smått i slutet av 3an för att i 4an vara helt självgående, liksom som de flesta i sin klass. Fritis "tränade" också med barnen i slutet av 3an, genom att prata trafik och säkerhet med dem, och genom att låta dem gå själva korta sträckor till parken etc. Dottern har inte lång skolväg, men vi bor i ett mycket trafikerat område.

• Majsan70
    Mosaik31 skrev 2009-11-02 13:20:21 följande:
    har du tänkt en sekund på vad som kan hända på vägen? och jag tänker inte på bilar utan människor det finns riktigt onda människor ute i samhälleteller har du tänkt om barnet träffar på en katt ute följer med den och går vilse eller tja det finns många saker som kan hända jag tycker det är bra att skolorna inser detta och sätter upp regler min son är 10 jag anser att han inte är mogen än att gå till skolan själv och dessutom så får jag mig en promenad själv på morgonen och eftermiddagen helt perfekt
    Ja jag har tänkt mer än en sekund på detta!
    Mitt barn är ju ute o leker själv så vad sjutton är skillnaden?

Vi bor i ett barnvänligt område och helt utan bilar på vägen hem. Samma område som hon är ute o leker i ensam på fritiden!

Jag främjar mina barns önskemål efersom det får dem att växa på många olika stt. Det är ju inte direkt så att de får gå hem till ett tomt hem..jag väntar på min dotter utanför vår gård. Möter alltså upp henne där hon kommer stolt som en tupp.
    Jag anser at skolan bromsar hennes utveckling o inte skall lägga sig i hur vi väljer att uppfostra vår dotter!

Skolan mina stora barn gick på la sig inte i uppfostran utan litade till at vi faktiskt kan tillmötesgå barnen på rätt sätt som föräldrar.
  • Missy E

Tycker också som ts att man skall ta en funderare på hur det var när man själv var liten. Man gick till skolan själv, lekte ute själv osv. Nuförtiden blir barnen skjutsade i bil och de barnen blir både feta, lata och lär sig inte att ta eget ansvar. Dessutom utgör trafiken utanför skolorna en risk för de barn som faktiskt fått förtroende för att promenera eller cykla till skolan. Stressade föräldrar i bil är grymt trafikfarliga! Nej, det vore nog vettigare om skolorna satte upp ett förbud för att lämna av barn i bil utanför skolan.

Angående pedofilfrågan så har jag läst någonstans att antalet pedofiler inte ökar med tiden - den statistiken står sig ganska jämn över årtionden.

En annan tanke är hur sunt det är att föräldrar ringer till barnens kompisars föräldrar och frågar om barnen kan leka. Det är ytterligare ett otyg som verkar ha eskalerat de sista åren. Vad hände med att gå till kompisens dörr och säga "Hej är xx hemma?" Och om kompisen inte var hemma hängde man vid lekplatsen en stund så dök det strax upp någon annan man kunde leka med.

• Babybalo
    Babybalo skrev 2009-10-31 22:34:15 följande:
    Mina döttrar har fått börja gå hem själva från skolan på vårteminen i trean, alltså när de varit 9 år. Då har vi ca 1,5 km till skolan och en ganska trafikerad väg med rödjus skall passeras.
    Måste rätta mig själv; tjejerna har varit 10 år när de börjat gå själva. De har fyllt 10 i mars och sedan börjat så smått träna på att gå hem själva i april-maj för att sedan vara självgående i 4:an. Dock hämtar jag de fortfarande ofta (de går i 4:an och 6.an och är mammaledig med lillebror) gåendes eller med cykel. De tycker att det är supermysigt när mamma kommer och jag tycker att det är bra på alla vis att vara en synlig mamma i skolan.
  • Majsan70

Jag kan ju låta meddela att vi i dag fått rätt emot skolan. Maken fick äntligen tag på rektorn som förstod vad vi menade och nu skulle tala med personalen. Suveränt tycker vi!
    Så nu kan lilltjejen, när hon känner för det, själv knata hem från skolan och känna att hon fått ett stort ansvar o med det växa i sitt självförtroende.

• Mamma75
    Jag har en son på 6.5 år,vi bor ca 7 minuter från skolan,vi har gått exakt samma väg varje gång.Ibland vill han gå själv,men det känns som att andra ser ner på en ifall man låter honom göra det.Jag vet att barn inte är trafikmogna förrän i en viss ålder,men jag känner stort förtroende för min son..Är jag korkad om jag låer honom gå själv?
Svar på tråden Vid vilken ålder fick era barn gå själv till och från skola/fritids?