• TusseTvå

Fan vad coolt att föda, vill göra det igen NU!

Hej!

Jag har under 9 månader varit rädd för förlossningen och dess olika konsekvenser. På slutet av graviditeten ändrade jag min inställning och började tänka att en värk är ju som en sammandragning fast med värk. Jag blev då nyfiken på förlossningen istället för rädd. Sammandragningarna som jag hade haft under graviditeten tyckte jag var coola, vilken kraft kroppen har!

När sen vattnet gick och värkarna sedan började en halvtimma senare, tänkte jag, det är inte så farligt. Detta klarar jag! Tog värkarna hemma i 6 timmar utan problem, jag lovar att jag byter värkar mot mensvärk alla gånger om. Med mensvärk får man ju ingen paus! Tänk att du har mer pauser under en förlossning än värkar!!!!!!!!!!

Visst, sen accederade värkarna på bb, men det går så långsamt från första värken till de som gör ont att du hinner vänja dig. Men när de onda kommer, kan man ju be om bedövningsmedel. Jag bad om EDA.
    Från och med att jag tog EDA öppnades jag 7 cm sovandes zz zz zz, till 10 cm. Visst, jag hade haft sjukt ont innan, men som jag skrev innan så accelererar smärtan tills man är förståndig nog att be om EDA eller något annat.

Jag kan inte fatta att jag varit rädd för förlossningen innan, jag var närstan i ett lyckorus under förlossningen för att jag tyckte det var så coolt. Jag hade bytt den negativa och rädda inställningen till något positivt innan jag skulle föda.

Jag bad om att BM skulle ha varma handdukar när bebben skulle komma ut pga att jag inte ville spricka. Det var jätte skönt, jag sprack inte mycket!

Jag lovar - det jobbiga kommer efter förlossningen ha ha!

kram

• Svar på tråden Fan vad coolt att föda, vill göra det igen NU!
  • Spartacus

vilken tur du har haft, förstår att du är i ett lyckorus! hade själv en rätt "smidig" förlossning och ser fram emot det här andra barnet som ska komma i april...

ska dock tillägga att någon sk paus fick jag INTE! propp och vatten flög ur hemma, väl inne på bb var ajg öppen 7 och hade 3 min mellanrum mellan värkarna

så olika det kan vara!

• TusseTvå
    Spartacus skrev 2009-10-31 21:06:37 följande:
    vilken tur du har haft, förstår att du är i ett lyckorus! hade själv en rätt "smidig" förlossning och ser fram emot det här andra barnet som ska komma i april... ska dock tillägga att någon sk paus fick jag INTE! propp och vatten flög ur hemma, väl inne på bb var ajg öppen 7 och hade 3 min mellanrum mellan värkarna så olika det kan vara!
    Ja, klart jag vet att förlossningarna är SUPER OLIKA! Det har du rätt i. Men ville bara att folk med förlossningsrädsla (som jag själv har haft) ska få reda på att det faktiskt kan gå bra och att det inte behöver vara så jobbigt. Hoppas på att man kan ändra sin rädsla till något positivt!

Kram kram
  • LJF

Jag var också rädd för förlossningen, jag liksom hoppade över att jag skulle föda, läste inget om det jag inbillade mig på nåt vis att vid det datumet skulle jag ha en bebis den skulle liksom bara "komma".

För mig gick förlossningen jättesmidigt 3,5 h (inte mycket till paus kan jag lova) dock hade jag inte jätteont, direkt efter tänkte jag vad gnäller alla om så ont gjorde det inte. Mina 2 andra förlossningar har varit mycket mer smärtsamma men jag skulle jättegärna gör det 10 ggr till för jag tycker också det är "coolt" men jag har nog gjort mitt i den branschen och det är lite tungt att veta att jag inte får göra om det.

• tessanpower

Tack för den positiva berättelsen! :) Du gjorde min eftermiddag här iallafall lite gladare!

• TusseTvå
    tessanpower skrev 2009-11-01 16:56:11 följande:
    Tack för den positiva berättelsen! :) Du gjorde min eftermiddag här iallafall lite gladare!
    lycka till
  • Kallo

Jag känner igen mig i din berättelse! Precis samma sak kände jag, vad fräckt det var att föda barn. När 2 timmar gått på BB började jag tjata på maken om nummer 2.... nu är vår nummer 1 snart 8 månader men ingen 2:a är på G tyvärr.

• TusseTvå
    Kallo skrev 2009-11-02 12:59:32 följande:
    Jag känner igen mig i din berättelse! Precis samma sak kände jag, vad fräckt det var att föda barn. När 2 timmar gått på BB började jag tjata på maken om nummer 2.... nu är vår nummer 1 snart 8 månader men ingen 2:a är på G tyvärr.
    vill också ha en tvåa nuuuuuuuuuu
  • MissJulie

Tack för din positiva berättelse, jätteskönt att läsa när man bara har några veckor kvar!

• TusseTvå

Visst gör det ont på slutet, men smärtan pågår så kort tid. Som sagt så finns det jätte bra bedövningsmedel.
    Jag tänkte även så, att om något skulle inträffa, så är svenska sjukvården så pass bra att man får hjälp på en gång.
    Jag var aldrig rädd att jag skulle dö eller något, bara rädd att jag inte skulle klara av att föda. MEN VAR INTE RÄDD FÖR ATT TA BEDÖVNINGSMEDEL, kvinnans gåva från gud! ha ha

• camillaja

Vad härligt att läsa. Jag känner mig mycket lugnare nu. Jag tror mycket på det du skriver om dvs. inställningen till känslan!

Bara en fråga, vad är EDA?

• MrsLemon

Vilken härlig berättelse! Är själv väldigt förväntansfull inför förlossningen och ser fram emot den!

• Min dotter

Tack för din berättelse! Härligt för en som är superrädd att få höra att det faktiskt kan vara en positiv & tom Cool upplevelse!

• TusseTvå

tänk på att det inte gör jätte ont på en gång, värkarna ökar succesivt under flera timmar. och när det gör som ondast får man hjälp. as coolt!

• En glad tjej

Så kände jag också efter första förlossningen men när tvåan skulle födas upplevde jag det mycket värre hehe!

• Fru Allerdahl

Ååå, jag håller med om att det är såå häftigt att föda *längtar till att få göra det igen*

(¯`°?.♥ Theodore 2/9 -06 (¯`°?.♥.?°´¯) Waldemar 27/2 -08 ♥.?°´¯)
  • TusseTvå

En glad tjej skrev 2009-11-24 15:14:10 följande:

Så kände jag också efter första förlossningen men när tvåan skulle födas upplevde jag det mycket värre hehe!
    ha ha, det blir säkert värre med tvåan. snyft.
Svar på tråden Fan vad coolt att föda, vill göra det igen NU!