Fan vad coolt att föda, vill göra det igen NU!
Hej!
Jag har under 9 månader varit rädd för förlossningen och dess olika konsekvenser. På slutet av graviditeten ändrade jag min inställning och började tänka att en värk är ju som en sammandragning fast med värk. Jag blev då nyfiken på förlossningen istället för rädd. Sammandragningarna som jag hade haft under graviditeten tyckte jag var coola, vilken kraft kroppen har!
När sen vattnet gick och värkarna sedan började en halvtimma senare, tänkte jag, det är inte så farligt. Detta klarar jag! Tog värkarna hemma i 6 timmar utan problem, jag lovar att jag byter värkar mot mensvärk alla gånger om. Med mensvärk får man ju ingen paus! Tänk att du har mer pauser under en förlossning än värkar!!!!!!!!!!
Visst, sen accederade värkarna på bb, men det går så långsamt från första värken till de som gör ont att du hinner vänja dig. Men när de onda kommer, kan man ju be om bedövningsmedel. Jag bad om EDA.
Från och med att jag tog EDA öppnades jag 7 cm sovandes zz zz zz, till 10 cm. Visst, jag hade haft sjukt ont innan, men som jag skrev innan så accelererar smärtan tills man är förståndig nog att be om EDA eller något annat.
Jag kan inte fatta att jag varit rädd för förlossningen innan, jag var närstan i ett lyckorus under förlossningen för att jag tyckte det var så coolt. Jag hade bytt den negativa och rädda inställningen till något positivt innan jag skulle föda.
Jag bad om att BM skulle ha varma handdukar när bebben skulle komma ut pga att jag inte ville spricka. Det var jätte skönt, jag sprack inte mycket!
Jag lovar - det jobbiga kommer efter förlossningen ha ha!
kram