• Sassan81

Hur vet man om det var sen mens eller tidigt missfall?

Och spelar det någon roll?

Fick min mens idag, den var ca 1 1/2 - 2 veckor sen. Har haft graviditetstecken sedan onsdag förra veckan. Mått illa dygnet runt, förstärkt luktsinne, ständigt hungrig men ingen aptit eftersom inget smakade som det skulle. Ont i korsryggen, gråtig och trött. Testade negativt i fredags och tänkte testa igen på lördag, om inte mensen dök upp. Vilket den ju gjorde idag då.

Kände mig så säker på att jag var gravid, men nu kommer jag ju aldrig få veta det. Borde jag kolla mig så att allt är ok eller bara fortsätta som vanligt?

Mår fortfarande illa kan jag tillägga...

• Svar på tråden Hur vet man om det var sen mens eller tidigt missfall?
  • Medved
    BebisiFebruari skrev 2009-10-29 15:50:59 följande:
    Rätta vaddå har jag inte rätt till min tanke och åsikt eller!!!OM jag nu måste förklara vad jag tror så tänker jag såhär ATT:Man han ägglossning ca 14 dagar innan nästa beräknade mens och om mensen nu va 1½-2 veckor försenad och hon testade sig för 6 dagar sen så är hon alltså ca 21-28 dagar efter ägglossning och enligt den uträkningen så TROR JAG att hon borde fått positivt på det testet i fredags... FÅR JAG TRO VAD JAG VILL ELLER utan att nån viktigpetter ska "rätta" det jag tror
    Urs'kta men detta var inte därför TS startade tråden så jag svarade på detta i din gästbok!

Lycka till TS!
  • Sassan81
    Akleja skrev 2009-10-29 15:26:13 följande:
    Om jag var du skulle jag nog ta ett gravtest bara för att se om det var en sen mens eller graviditet/missfall. Graviditetshormonerna finns kvar i kroppen ett tag även efter ett ev. missfall. Vid positivt svar skulle jag ringa till bm och rådfråga.
    Tänker nog göra det om jag fortsätter att må illa iaf.
  • Sassan81
    Medved skrev 2009-10-29 15:26:55 följande:
    För det första :) Så hade jag mens när jag var gravid tom 2a månaden , så det kanske inte är något missfall alls..Men om det nu är ett missfall så visar det ändå positivt om du har varit gravid, och det gör det till ca 6 veckor efter missfallet isåfall! :) Ta ett test ! KRAM
    Hade du lika mycket mens som vanligt eller var det liksom mindre? Det här känns precis som vanligt.
  • Sassan81
    Anatha skrev 2009-10-29 15:27:18 följande:
    Jag fick i alla fall ett tidigt missfall och då behövde man inte kolla sig utan det var bara att köra på och jag var gravid igen rätt snart efter.
    Vad skönt. Började läsa lite andra trådar här om skrapning etc. Låter ju inte så kul.
  • Medved
    Sassan81 skrev 2009-10-29 17:17:19 följande:
    Hade du lika mycket mens som vanligt eller var det liksom mindre? Det här känns precis som vanligt.
    Japp, jag trodde att jag hade fått missfall för det var precis som en vanlig mens.. Men ta ett test så får du ju reda på om du är/har varit gravid..O visar det ett plus hade jag ringt till kvinnoklinikeneller mvc och berättat hur det var och begärt ett ultraljud.

vet inte alls om man får göra så, men så hade jag själv velat göra..Speciellt om du inte alls är säker på om du varit gravid..
  • IdaVasterflo

Jag hade nog bara struntat i det och intalat till mig själv att det var bara sen mens. För har man inte ont eller något så är det ju bättre med mens än missfall =) Men i vilket fall som helst, om du försöker bli gravid så är det ju bara att fortsätta. För du märker ju om du mot odds skulle vara gravid redan!

• Medved
    IdaVasterflo skrev 2009-10-29 21:32:46 följande:
    Jag hade nog bara struntat i det och intalat till mig själv att det var bara sen mens. För har man inte ont eller något så är det ju bättre med mens än missfall =) Men i vilket fall som helst, om du försöker bli gravid så är det ju bara att fortsätta. För du märker ju om du mot odds skulle vara gravid redan!
    Men man kan ju vara gravid fast det kommer "mens" ..:) Fast är det inte så så är det självklart bättre att mensen var sen ;) hehe..
  • IdaVasterflo
    Medved skrev 2009-10-29 22:04:16 följande:
    Men man kan ju vara gravid fast det kommer "mens" ..:) Fast är det inte så så är det självklart bättre att mensen var sen ;) hehe..
    Jo och nästa mens lär ju hoppa över om hon är gravid. Undrar hur de bar sig åt förr när man inte kunde testa om man var gravid. Är man lite osäker kan man ju bara försöka låta bli tex. alkohol. Men sen så är det ju bara att vänta och se ! =)
  • Bobby77

ts. Hade du koll på när du hade äl? Alltså var det både äl å mens som var sen eller var det bara mensen? Tänker hur är det möjligt att den kan va så sen i så fall om det bara var mensen när de säger att maxtid mellan äl å mens är 16 dagar. Nån som vet??

• Sassan81

Jag är rätt säker på att äl var någonstans runt 26-27:e september. Så det gick lite över trettio dagar efter äl. Men, jag kan förstås ha fel eftersom jag bara går på hur kroppen känns, inga stickor.

• babar1983
    Bobby77 skrev 2009-10-29 23:41:14 följande:
    ts. Hade du koll på när du hade äl? Alltså var det både äl å mens som var sen eller var det bara mensen? Tänker hur är det möjligt att den kan va så sen i så fall om det bara var mensen när de säger att maxtid mellan äl å mens är 16 dagar. Nån som vet??
    Det här med 16 dagar som maxtid mellan Äl och mens stämmer inte. Själv har jag 18 dagar mellan ÄL och mens.
  • eeh

testade me positivt igår men jag ahr haft en ens liknande blödning, blödningen kom exat på den dagen jag skulle få men och min blödning håller fortfarande på. har ring till 3 olika, ungdomsmotaging, gyn på sjukhuset och bvc men alla har sakt att jag ska vänta ca 3-4 veckor ochs e om jag fortfarande är gravid då eftresom blödningen kan bero på tidigt missfall, och alla sa nej när jag frågade om dom kunde göra ultraljud=(.. men du kan ju prova o ringa iallafall, men få hoppas på de bästa

Svar på tråden Hur vet man om det var sen mens eller tidigt missfall?