Barnets ögonfärg
Bara rent nyfiken....nån som vet ungefär när barnets ögon ändrar färg från den blåa färg de har när de föds till den färg de sen får?
Kring 6 månaders ålder kanske...?? Eller tidigare?
Bara rent nyfiken....nån som vet ungefär när barnets ögon ändrar färg från den blåa färg de har när de föds till den färg de sen får?
Kring 6 månaders ålder kanske...?? Eller tidigare?
Det där med ögonfärg blir ju bara intressantare och mer fascinerande ju mer man blandar mellan olika "bakgrunder". Mina barn har två dagiskompisar som ser typiskt "African American" ut, men som har klarblå ögon. Hel-läckert!!
En annan kompis till mig (blond, blåögd) fick barn med en man med sina rötter i mellanöstern. Han har svart hår, bruna ögon. Deras son är blond med bruna ögon. Jättefin kombination!
Jag tror inte att blå ögon kommer bli ovanligare, utan de kommer nog dyka upp i samma ration som nu, fast kanske inte där man räknar med det.
Min son hade bruna ögon när han föddes och min dotter hade grå. Efter 6 månader hade dottern också bruna.
Jag har blå, pappan bruna.
Det var bara första månaden ungefär som dottern hade den där vanliga blågrå nyfödd-ögonfärgen. Sen blev de grågröna, senare grönbruna och nu när hon är 4 år har de blivit (ljus)bruna. Ska bli intressant att se om de kommer att förändras mer eller om hon är färdig nu...
Jag hade mörkbruna ögon de första åren (redan från födseln) och nu är de mellanbruna. Min man har blå ögon.
När jag skrev att blå ögon blir ovanligare än nu i framtiden så menade jag det förstås! Det säger sig självt, brun färg på ögonen är mer dominant än blå och gröna. När nu många i Sverige får barn med brunögda partners mer än någonsin förut i vårt land så kommer deras barn bli antingen blåögda eller brunögda MEN de kommer att ärva det bruna arvsanlaget och om de sedan träffar en brunögd partner så blir deras barn med mycket större säkerhet brunögda, det är inget konstigt med det.
Det kan hända att det blir många "läckra" färgkombinationer när olika "raser" får barn men jag är emot det faktum att vissa kvinnor verkar nästan söka en utländsk partner för att få barn med "läckra" färger. Det känns lite ytligt för jag känner en sådan tjej. En partner är ju så mycket mer än en spermadonator som ska ge en en viss färg på barnet, det är ju så mycket mer som är viktigt hos en partner menar jag.
Så alla ni kvinnor som får barn som är härligt blåögda, ni har världens finaste färg på era barns ögon, fast det är ingen i det här landet som säger det, här kommenteras det bara om ett barn har bruna ögon...Då säger alla Åh så fint. Kan bara säga att det tycker inte jag. Det finns bruna ögon som är riktigt fula och om man bara tycker att en viss färg är värd att kommentera så är man aningen rasistisk anser jag!!
Till slut menar jag att om 50-100 år så är alltså den bruna färgen dominerande och då är det de med de blåa anlagen som anses orginella!!
runt 1 år har jag hört
Om barnen blir blåögda har dom inte ärft något anlag för bruna ögon överhuvudtaget vell? Blått är ju inte domenat och d behövs två blåa gener för ett blåögt barn, brunögda barn däremot kan ha anlag för blått...
Fragile Flower skrev 2009-11-10 13:59:12 följande:
Väntar nu vårt tredje barn och hittade tillbaks till denna, min gamla tråd från när vår yngsta just var nyfödd..
Nu är man ju rätt nyfiken på vilken ögonfärg lillasyster nr tre kommer att ha
De två flickor jag har nu har ljusblåa respektive mörkblåa ögon. Själv har jag melerade och det har även min man.
Jag har dock bruna ögon i min familj (min far bland annat...) så kanske det slår igenom på denna lilla kommande flicka?
Tycker bruna likväl som blåa eller gröna ögon är jättefint, så oavsett vilken färg hon får kommer jag vara glad....är bara allmänt nyfiken på hur hennes ögonfärg kommer att vara...
Förresten, minns det fanns en tjej i min grundskola när jag var liten, som hade nästan lila/violetta ögon.... Nån som sett såna tidigare? Eller kan mitt minne spela mig ett spratt?
Sen hade jag en vän när jag var ung, denna vän hade bruna ögon men det som var lite speciellt var att hennes ögonvitor hade en svag nyans av ljusblått i sig!!
Har ni varit med om det tidigare? Nån som vet vad det kan bero sig på....?
Som sagt....bara allmänt nyfiken