• Kaffetjej

Babysim - svar snabbt tack!

Min dotter är 2,5 månader och jag vill börja på babysim med henne. Stället dit jag anmält henner rekommenderar babysim för barn mellan 3 mån och 1 år. Nu har de en grupp som startar nästa vecka som jag kan få en plats i. Detta trots att hon är lite för ung. Nästa grupp startar i januari när hon är nästan fem månader.

Tror ni att det blir alldeles för tidigt att starta nu? Jag vill gärna ha råd från er som simmat med era barn!

• Svar på tråden Babysim - svar snabbt tack!
  • Brunello

Har ni möjlighet att börja när hon är fem månader så ta det - absolut!!! Det är den perfekta åldern att börja i. Era rutiner sitter bättre, hon har mer vakentid, ni känner henne bättre och kan bättre läsa av vad hon gillar och vad hon inte gillar, hon håller värmen lättare, har ett större motstånd mot infektioner - listan kan göras lång - ha inte för bråttom - ni hinner med

• Mudd

Tycker oxå ni ska vänta till fem månader. Vi började med sonen vid 3,5 mån men tyckte det var lite tidigt. Dottern ska börja vid sex mån.

• karet

Vi kommer börja nu i januari och då är min tjeja 4.5 månad.

Personalen på badhuset tyckte att det var det allra bästa då de av erfarenhet sett att barnet och föräldrarna får ut mer av det då.

• lilla mej

kan jag fa lana traden lite med en fraga i amnet. Jag bor utomlands och det ar ganska nytt eller inte sa populart med babysim iaf, men min fraga ar vilken temperatu har vattnet dar ni gar? Tacksam for svar, har hort att det ska vara 34C ar det ratt? sa vill kolla innan jag borjar har sa de har ratt temperatur.
    Tack

• karet

lilla mej skrev 2009-10-26 21:29:19 följande:

kan jag fa lana traden lite med en fraga i amnet. Jag bor utomlands och det ar ganska nytt eller inte sa populart med babysim iaf, men min fraga ar vilken temperatu har vattnet dar ni gar? Tacksam for svar, har hort att det ska vara 34C ar det ratt? sa vill kolla innan jag borjar har sa de har ratt temperatur. Tack
    Det ska helst vara 37 grader. Inte mindre än 36 grader.
  • lilla mej

oj tack , jag vet inte om jag horde ratt nar de sa att deras temperaur var 32C nar jag ringde for att fa lite info, sa det ar alltsa galet for kallt, det vill jag inte ta min lilla tjej till da sarskilt inte nu pa vintern.

• Brunello
    karet skrev 2009-10-26 21:30:21 följande:
    lilla mej skrev 2009-10-26 21:29:19 följande: Det ska helst vara 37 grader. Inte mindre än 36 grader.
    då måste jag rätta dig Det ska vara minst 32 grader, helst 34
  • Brunello
    lilla mej skrev 2009-10-26 21:46:25 följande:
    oj tack , jag vet inte om jag horde ratt nar de sa att deras temperaur var 32C nar jag ringde for att fa lite info, sa det ar alltsa galet for kallt, det vill jag inte ta min lilla tjej till da sarskilt inte nu pa vintern.
    32 grader går utmärkt så för den saken behöver du inte avstå Du kan gå till www.babysim.org och se vad man kan kräva av ett seriöst babysim
  • Dixie
    Brunello skrev 2009-10-26 21:48:47 följande:
    håller med - mellan 32-34 grader ska det vara!!
  • LisaLo

Har alltid tyckt att det varit sån hysteri kring babysim och ALLA ska gå osv. Har tyckt att min son har varit för liten och ville inte sätta han på babysim 2,5 mån gammal. Nu kan jag tänka mej att göra det i början på nästa år. då e han ca 5 mån gammal och kommer säkert tycka det är askul...

• lilla mej

ok ska ringa dem igen och kolla.

• karet
    Jahaja, då står det fel i det informationsbladet jag har då.
  • Brunello
    karet skrev 2009-10-26 22:10:21 följande:
    Jahaja, då står det fel i det informationsbladet jag har då.
    japp! Socialstyrelsens rekommendationer hittar du på www.babysim.org

Man avråder från bad med så små i temperaturer över 37 grader eftersom barnen inte kan reglera sin egen kroppstemperatur så bra - alltså går bubbelpool bort.
  • karet
    Brunello skrev 2009-10-27 12:15:06 följande:
    japp! Socialstyrelsens rekommendationer hittar du på www.babysim.orgMan avråder från bad med så små i temperaturer över 37 grader eftersom barnen inte kan reglera sin egen kroppstemperatur så bra - alltså går bubbelpool bort.
    Fast det beror ju på hur många grader det är i bubbelpoolen =)
  • Brunello
    karet skrev 2009-10-27 15:09:02 följande:
    Fast det beror ju på hur många grader det är i bubbelpoolen =)
    har inte träffat på någon som har under 37-38-grader måste jag erkänna.
  • Kaffetjej

Tack för alla svar! Vi kommer att vänta till januari med att börja.

• karet
    Brunello skrev 2009-10-27 15:20:45 följande:
    har inte träffat på någon som har under 37-38-grader måste jag erkänna.
    Då har du inte varit ombord Viking Gabriella ;)
  • Carola Carro

Vänta till senare då får ni roligare av de båda 2..

Svar på tråden Babysim - svar snabbt tack!