• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Nu vill jag veta. Ni som har fått extrema prematurbarn. Som är snart i skolåldern

Nu vill jag veta. Har de fått handikapp och men för livet? För det verkar som att det finns vissa som tror det. Jag vill veta om det är vanligt.
    För själv anser jag att sjukvården är så bra att det är ovanligt att de får handikapp och men när de blir större.

Har själv ett barn som är född för tidigt, men han är under 1år. Än så länge är det inga fel på honom

• Svar på tråden Nu vill jag veta. Ni som har fått extrema prematurbarn. Som är snart i skolåldern
  • lugna gatan

Det vet du ju redan säkert, men det är ju så individuellt vad barnen haft för komplikationer under prematurtiden. Vad de haft för infektioner, läkemedel, hjärnblödningar, lungmognad, osv. Du kan ju läsa på nätet, om du söker på prematurfödda barn, vad läkare skriver i sina rapporter i läkartidningar mm. om du vill ha statistik.
    Själv så tycker jag att ingen statistik i världen kan säga vad just ett visst barn kommer att få för men eller svårigheter, eller kommer att förbli helt friskt, det är ju fortfarande individuellt.

• Katarina76

Följande studie på svenska extremt för tidigt födda barn har gjorts. De barn som omfattas av studien föddes 1990-1992 och eftersom vården är ännu bättre idag hoppas man att det är ännu färre som ska få större problem.

Vad jag vet finns det inte den typen av statistik ännu på senare generationer av svenska prematurer. Men om någon hittar det så meddela gärna. Jag har ingen egen erfarenhet att bidra med, har en VPT-prematur och hon är under 1 år. Men jag undrar också över risker eftersom VPT kan få samma problem även om riskerna hos dem är lägre än hos EPT, och det är ingen som forskar specifikt på VPT.

urn.kb.se/resolve
    (tror inte länken funkar från FL, klipp ut och klistra in hela raden i webläsaren annars.)

lugna gatan: Du har helt rätt i att man vet aldrig vilken sida om statistiken man är på förrän efteråt. Statistiskt sätt borde man ju inte ha fött för tidigt eftersom det bara är 5-6% av alla förlossningar i Sverige. Men det gjorde man ändå.

• cloudberry79

Jag har en son, född i vecka 28. En grad II+ blödning i höger hjärnhalva. Opererad tre gånger för pneumothorax, mycket svåra andningsproblem. Två svåra infektioner under tiden på neonatalen, han var inlagd i elva veckor, varav två veckor på hempermission på slutet. Alltså ingen enkel tid på neo. Han är inte jättestor än, två år, men han klarade sin tvåårskontroll okorrigerat, har inga luftvägsproblem eller andra sjukdomar. Han är tidig motoriskt och talar i meningar så man förstår honom. Vår barnläkare skrev ut honom från uppföljningsprogrammet vid 18 månaders ålder, då hans utveckling var inom normalspannet då. Så nej, inte ens svåra fall behöver ge några men, en hjärnblödning är INTE lika med problem i utvecklingen. Ibland har man tur och klarar sig utan sådana bekymmer.

If you love me - please don't feed me!
    cloudberry79 skrev 2009-10-21 16:38:32 följande:
    Jag har en son, född i vecka 28. En grad II+ blödning i höger hjärnhalva. Opererad tre gånger för pneumothorax, mycket svåra andningsproblem. Två svåra infektioner under tiden på neonatalen, han var inlagd i elva veckor, varav två veckor på hempermission på slutet. Alltså ingen enkel tid på neo. Han är inte jättestor än, två år, men han klarade sin tvåårskontroll okorrigerat, har inga luftvägsproblem eller andra sjukdomar. Han är tidig motoriskt och talar i meningar så man förstår honom. Vår barnläkare skrev ut honom från uppföljningsprogrammet vid 18 månaders ålder, då hans utveckling var inom normalspannet då. Så nej, inte ens svåra fall behöver ge några men, en hjärnblödning är INTE lika med problem i utvecklingen. Ibland har man tur och klarar sig utan sådana bekymmer.
    Ja det ser man ju på din son att han klarade sig så bra fast han hade en svår start i livet
  • knäppisen

Min son föddes i v 29+0. Han är 3 år idag. Fick en liten skada på hjärnan som gör att han inte kan gå, stå eller sitta själv. Så visst kan det ge problem. I övrigt så är han en go o glad kille.

• M I R R E

Jag har en 25+5 född jan 2006 som inte hade några större problem under sin neotid, en infektion. Inga komplikationer fram till 2 års ålder. Då saktade allt ner. Sen i utvecklingen på alla plan förutom maten, han äter som en häst. Utreds just nu för lätt autistiskstörning, pratar som en två åring. Ögonproblem och motoriska problem både grov och fin. Annars en glad och härlig snart fyra åring. Jar oroar mig helt klart inför skoltiden.

M I R R E skrev 2009-12-01 23:48:41 följande:

Jag har en 25+5 född jan 2006 som inte hade några större problem under sin neotid, en infektion. Inga komplikationer fram till 2 års ålder. Då saktade allt ner. Sen i utvecklingen på alla plan förutom maten, han äter som en häst. Utreds just nu för lätt autistiskstörning, pratar som en två åring. Ögonproblem och motoriska problem både grov och fin. Annars en glad och härlig snart fyra åring. Jar oroar mig helt klart inför skoltiden.
    Oj kan de stanna i utvecklingen efter så lång tid.
Svar på tråden Nu vill jag veta. Ni som har fått extrema prematurbarn. Som är snart i skolåldern