• Timotei

Bifrostpedagogik?!

Hej!

Min son ska börja skola (6-års) nästa år. Det finns bl a en skola med bifrost pedagogik i närheten. Men jag har aldrig hört talas om denna pedagogik. Har googlat lite, men av det lilla jag har läst så tycker jag det påminner mycket om montessori, eller vad är skillnaden? Någon som har personlig erfarenhet av denna pedagogik?

Tacksam för alla svar :)!

• Svar på tråden Bifrostpedagogik?!
  • ÅÅsaGGåsa

Hej
    Är det en friskola, eller en kommunalskola. Vem är huvudman?

• Elinheterjag

puffar för frågan nån som har erfarenhet av bifrost pedagogik?

• Flickan och kråkan

Eftersom du är intresserad huvudsakligen av en specifik skola så är det svårt att svara . Jag har besökt bifrostpedagogikens hemvist så att säga i Danmark, men hur en skola som säger sig ha Bifrost-pedagogik kan fungera så väldigt olika. Mitt tips är att helt enkelt gå och besöka och fråga mycket .

• strojes

Min äldsta dotter går på en f-5 skola (till hösten ska hon börja i förskoleklassen, går nu i en femårsgrupp) som har bifrostpedagogik.
    De jobbar efter ett tema varje läsår (hela verksamheten jobbar med samma från minsta förskolebarn till äldsta skolbarnen). Barnen får vara med och fundera på vad de vill lära sig i en "brainstorming" i början av höstterminen. De har den sedan som underlag och tar reda på en massa kring temat med hjälp av internet, bibliotek, studiebesök mm. De jobbar mycket med skapande kring temat.
    Skolan som min dotter går i heter Rälsen ni kan läsa på deras hemsida om hur de jobbar bifrostinspirerat: www.ralsen.se
    En direktlänk till deras beskrivning av bifrost: www.ralsen.se/index.php

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Elinheterjag

Tack för infon vi har hittat en en friskola som arbetar bifrost inspirerat som vi ställt vår dotter i kö till

Svar på tråden Bifrostpedagogik?!