Stör mig på en sak. NÄR är det okej att säga ifrån som bonusförälder??
Känner redan innan inlägget är färdigt att det kommer bli långt och virrigt, är lite upprörd men jag hoppas att ni hänger med!
Såhär ligger det till: Jag bor med min sambo våran dotter (snart 4 månader) och hans son (snart 3 år) varannan vecka vilket är jättemysigt MEN biomamman behöver OFTA min hjälp att ta hand om sonen när det inte är våran vecka. Det började redan när vi bara hade honom varannan helg och tillslut, när hon ville att vi skulle ta en av inskolningsveckorna, sa jag ifrån. Vilket gjorde att det blev bättre ett tag men nu har det satt igång igen och jag börjar bli j*vligt trött på det speciellt då jag vet att hon inte skulle ställa upp på oss. Hon vill byta hit och dit, han ska vara här några extra dagar hit och dit, och det är väldigt sällan man "får tillbaka" så att hon har honom så att det blir jämt med dagar, om ni förstår.
Nu avviker jag från ämnet lite. Dessutom så skaffar hon nya killar hela tiden och allting ska gå fort, hon flyttar ihop och senaste gången höll det 2 veckor innan dom flyttade isär, hon har flyttat 20 ggr sedan hon var 19 (fyller 26 i år), grabben har gått på 4 olika dagis på mindre än 2 år och det finns aldrig en rimlig anledning till att hon behöver min hjälp. Det hon brukar komma med är att hennes andra son inte ska vara där så då tycker hon tydligen att mitt bonusbarn inte heller behöver vara det. Jag skriver min hjälp då min sambo nästan alltid jobbar eftermiddag, 13.30-23 så det blir ju att jag tar hand om honom och att hon INDIREKT frågar mig om hjälp. Även fast det alltid är min sambo hon frågar som sedan frågar mig. Nu är det så att hon har skaffat ny kille för kanske max 1 vecka sedan och dom planerar att åka bort 2 veckor över julen till Thailand och SJÄLVKLART så behöver hon ju hjälp med sonen och jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.
Det här har ingenting med sonen att göra för honom tar jag med glädje hand om dom veckorna han ska vara här men jag har då VERKLIGEN ingen lust att ställa upp på henne hela tiden. Min fråga är vad ni tycker om detta och när det är "okej" för mig att säga ifrån??
När jag säger ifrån så får jag lätt dåligt samvete och får för mig att folk tror att jag inte vill ta hand om bonusen men det är inte de det handlar om. Jag är för snäll, eller dumsnäll kanske. Och min sambo lyder hennes vinkar som en hund och det vet jag inte heller hur jag ska göra med men men.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 08:17
Jag fattar verkligen inte!!
Vad är det för fel på människan?
Senaste "incidenten" var att hon ville att vi skulle ha 2 helger i rad så att det blev 1 helg + 1 vecka och sedan helgen efter också och sen skulle hon ha 2 helger i rad.
Vi lämnar på dagis på måndagen för DÅ har det gått en hel helg men nu har hon mage att fråga min sambo om han kommer och hämtar bonusen på söndagen!! VARFÖR skulle han göra det om jag får fråga? HON ville byta och VI hade ju HELA helgen, varför tror hon att det ska vara annorlunda för henne? Ursäkta men jag blir tokig på henne!