• BF 2008 02 23

Föräldradagar kvar på det ena barnet, kan jag ändå få vårdnadsbidrag för det andra?

Jag har hälften av föräldradagarna kvar på det större barnet.
    Tänker mig att jag ska ta ut samtliga för den yngre och sen ta vårdnadsbidrag för den lilla endast. Den stora kan vara hemma ändå tänkte jag.

Går det?

• Svar på tråden Föräldradagar kvar på det ena barnet, kan jag ändå få vårdnadsbidrag för det andra?
  • Anne69

Absolut, det går fint. Men du kan inte ta ut föräldrapenning för något barn om du har vårdnadsbidrag. Detta gäller också barnens pappa. Så det gäller att planera lite för att få det att gå ihop.

• solstjärna

Hej
    Jag föreslår att du ska räkna ut att du bara använder 250 dagar det första året för det yngre barnet. sen vårdnadsbidrag tills treårsåldern och därefter fortsätta med fp-dagar. Varför plocka alla dagar först?
    Jag gör själv så att jag tar vårdnadsbidrag nu för mina tvillingar på ett år, har använt 260 dagar innan och sparar resten till efter de blir tre år. nu ska jag få en bebis om tre veckor och ska inte ta ut föräldrapenning utan fortsätter med vårdnadsbidrag för de två ettåringarna tills de blir tre år. Sen ska jag ta ut 5 dagar i veckan för något av barnen tills dagarna tar slut.

Svar på tråden Föräldradagar kvar på det ena barnet, kan jag ändå få vårdnadsbidrag för det andra?