Kan någon hjälpa mig utan att dömma?
Är mamma till en dotter på 11år och så har jag en son på 21månader.
Min dotter är sedan mitt första äktenskap och hon har dålig kontakt med sin pappa och vägrar att åka till honom och hon ser inte honom som en pappa.
Är gift med min son`s pappa sedan 2år tillbaka och han har mer eller mindre tagit över rollen som pappa emot min dotter.
Min man har 2 barn sedan tidigare en dotter på 18år(har knappt någon kontakt alls) och en son på 14år som kommer o går som han vill här hemma.
Nu till problemet:
min dotter och min make bråkar om allt.
Det kan vara om att plocka undan efter sig,städa,skolarbete,fritidsysslor ja allt.
Slutar alltid med att han inte lyssnar på henne och hon gråter.
Hon sitteer och säger att han säger jämt att jag ljuger och han tror inte på mig och han lyssnar aldrig på mig och han förstår inte mig.
När hon blir arg vill hon gärna slå på sig själv:(.Hon har problem i skolan och jämt när de har bråkat kommer allt upp .
Min man påstår att hon skyller ifrån sig på annat bara för att hon gråter o står o säger ja vad är det nu för problem att de är dumma i skolan(han flinar när han går på henne) eller vad bölar du för nu då?
Själv har jag försökt att prata med dem båda men ingen lyssnar.
Försöker jag blanda mig i bråken o skyddar min dotter är jag en idiot som inte ser att hon ljuger o söker uppmärksamhet och så vidare.
Senast idag blev min man frustrerad för han inte nådde fram till min dotter och hon satt och stor grät för att hon inte fick svara i min telefon när den ringde och jag låter alltid min dotter att svara om jag inte hör min telefon.
Men han gav sig på henne och menade på att hon ska kunna skilja på mitt o ditt .
Men jag menade på att det kan hon redan och sa det att hon får svara i min telefon jag har INGA hemligheter för någon i familjen!
Om jag hamnar i en konflikt med hans 14åriga son är det jag som får skiten och hans son ljuger aldrig och det är jag som är en idot.
Hans son kan aldrig erkänna att han gjort fel vare sig emot mig eller någon av familje medlemmarna och ber väldigt sällan om ursäkt eller förlåt:(.Hans son är ett ljus och vi blir nedsvartade (vad jag får känslan av).
några tips för att få detta till att funka???
Jag vet inte hur jag ska få dem att lyssna på varandra :(
Jag vet inte hur jag ska få min man att lyssna på mig när det gäller min dotter:(
Hjälp är det någon som kan komma på ett bra knep utan att DÖMMA?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 03:40
Terapi behöver inte vara ett knep för att reda ut problemen.
Min dotter kommer att få kurator i skolan med alla hennes problem.