Vikarie på förskola
Jag jobbar lite grann som vikarie på förskolor/dagis i staden där jag bor. Det finns en så kallad vikariepool, där jag är med, när någon förskola har personal borta ringer de till kommunen, som sedan skickar sms till alla oss vikarier, den som svarar först på smset får jobba den dagen. Jag bor i en stor stad så som läget är nu kan man få jobba i princip varje dag om man vill. Tycker dock att det börjar bli jobbigt att vara på ett nytt dagis varje dag, med ny personal, nya barn, nya föräldrar osv.. Jag brukar bli omtyckt av både personal och barn på de dagis jag vickar på, och på två ställen har jag fått komma tillbaka flera gånger eftersom de tycker jag är bra, så de har då ringt direkt till mig istället för via vikariepoolen. Vilket förstås är kul, både att komma tillbaka till ställen där man varit förut och kommer ihåg barnens namn, så är det kul att känna sig uppskattad också.
Tänkte höra lite om hur ni föräldrar ser på vikarier på förskolor, vore skoj att höra.. Uppskattar ni om man kommer fram och presenterar sig eller räcker det att glatt hälsa? Jag brukar göra så att när föräldrarna hämtar/lämnar sina barn, är jag i närheten går jag fram och presenterar mig, men jag brukar inte direkt springa över hela gården för att hälsa.. Känns som vissa föräldrar inte tycker det spelar nån roll hur man gör, medans vissa andra är noggranna och vill ha lite koll på vem man är, förståeligt när man har hand om deras barn.
Samtidigt så har jag börjat bli lite "lat" ang hälsandet och så, det är lite jobbigt om man är ute och jobbar en vecka och är på olika ställen varje dag, jag tycker det är lite pinsamt att "jaga" föräldrar för att hälsa på dom.
Blev bara ett inlägg med mina tankar, fyll gärna på med funderingar och hur ni tycker.