• myrstacken

Kan ni hjälpa mig. Får panik och ryser i hela kroppen av allt.

Sitter och gråter.

Jag behöver verkligen dra in pengar nu när mina dagar håller på att ta slut MEN vill verkligen inte låta vår flicka börja dagis än utan vänta tills hon är 2 år.

Vårdnadsbidrag räcker en bit men behöver ändå ta CSN-lån elle rjobba med något för att få allt att gå runt. Räcker inte med sambons lön.

Önskar att jag var journalist och kunde jobba hemifrån. Då räcker det med en dator och man kan jobba närsomhelst.

Kan ni hjälpa mig. Får panik och ryser i hela kroppen av allt.

• Svar på tråden Kan ni hjälpa mig. Får panik och ryser i hela kroppen av allt.
  • kråka

min mamma tänkte som du, hon ville vara hemma så länge som möjligt med sina barn.
    därför jobbade hon som städerska, på ett jobb där hon kunnde dyka upp lite som hon ville , bara det blev gjort.
    det var uppoffringen hon gjorde, nu jobbar hon som gymnasielärare, nu när barnen är större.
    ibland får man göra lite uppoffringar.man kan inte få allt.

• mandelblomma

plugga är såklart en lösning om du tar någon distanskurs.
    Jobb som kan fungera på kvällar och helger skulle kunna vara något in om vården om du har någon erfarenhet..hemtjänsten kanske eller äldreomsorgen?
    Restaurangbranschen annars, mycket kvällstid.
    Städjobb som trappstädning kan man många gånger göra lite då det passar en själv.

Annars kanske du om du har ett jobb i vanliga fall så kanske du helt enkelt ska räkna ut vad det fattas i månanden och ta ett banklån X antal månader.
    Man lånar till studier, bil och hus så varför inte säg 50 000kr på att vara hemma med sitt barn om det är viktigt för er/dig.

• Eisa

Man ser barnet utvecklas fast det är på dagis. Man hämtar ju hem det på eftermiddagen.

• myrstacken

Duktigt av dig men känner du att det sliter på din kropp att jobba så oregelbundet?

Asia1 skrev 2009-10-10 23:05:29 följande:
    jag jobbar 50%,kvällar, nätter och helger och får sedan vårdnadsbidrag. Jag drar in ca 14000 varje månad på det sättet, tack vare ob. Jag jobbar på ett elevhem.
  • Lidingöbo

Alltså jag förstår inte. Vårdnadsbidrag i min kommun ställs med kravet att man inte på något vis får ta emot andra bidrag, även sjukpenning och framförallt får man inte arbeta. CSN lån har jag alltid lärt mig att man är berättigad att få ta ut när man är studerande finns inga andra omständigheter då man får ta ut ett sådant lån.

Ställer inte era kommuner samma krav ang vårdnadsbidrag?

Jag har börjat tänka på att kanske jobba natt som tidningsutdelare för det är inte långa pass och man hinner sova. Kanske ett förslag?

När det gäller dagis kontra hemmaförälder orkar jag inte ens ta mig in på diskussionen (har många argument) men jag ser positivt till att man är hemma de första åren men alla har inte den möjligheten pga olika situationer eller för all del så kan det vara att man helt enkelt inte vill och tycker att dagis är bättre. Hur som helst det är upp till var och en hur man väljer och jag tror inte att TS ville diskutera det ämnet.

• cloudberry79

Arbeta ska man ju få göra trots att man har vårdnadsbidrag! Däremot får man inte ha a-kassa, ekonomiskt bistånd, sjukpenning, föräldrapenning mm samtidigt. Studiemedel, lön, barnbidrag, bostadsbidrag och pension får man ju däremot ha samtidigt.

If you love me - please don't feed me!
  • maddan86

jag har min dotter på dagis 8-13 det är bra dom är ute hela förmiddagen sen går dom in och äter vid 11, efter det sover dom middag så jag hämtar henne när hon sover så det blir inte så långt för henne. Och hon tycker det är suuuuperkul på dagis och oj som dom utvecklas det är så kul och se hon är 14 månader och hon har redan efter 3 veckor lärt sig att göra rörelserna till imse vimse spindel det tog typ 1 vecka hon har börjat "prata" massor det är jättekul att se. Och under dom timmarna hon är på dagis så pluggar jag halvtid 2 ämnen på distans för att höja mina gymnasiebetyg. Jag har bara pluggat en vecka nu så jag har inte riktigt kommit in i det men det känns bra nu iaf var tvungen att plocka bort ett ämne då jag kände att det blev för stressigt jag vill ju umgås med min familj på kvällar och helger = ) För jag förstår vad du menar med att man vill inte att dom på dagis ska lära känna ens barn bättre eller umgås med barnet mer men som jag gör så blir det inte så jag tycker det är toppen! men jag tror däremot att hon ska få gå någon timme mer efter årskiftet för hon tycker det är så kul på dagis.

• mandelblomma
    Lidingöbo skrev 2009-10-11 10:44:03 följande:
    Alltså jag förstår inte. Vårdnadsbidrag i min kommun ställs med kravet att man inte på något vis får ta emot andra bidrag, även sjukpenning och framförallt får man inte arbeta. CSN lån har jag alltid lärt mig att man är berättigad att få ta ut när man är studerande finns inga andra omständigheter då man får ta ut ett sådant lån.Ställer inte era kommuner samma krav ang vårdnadsbidrag?Jag har börjat tänka på att kanske jobba natt som tidningsutdelare för det är inte långa pass och man hinner sova. Kanske ett förslag?När det gäller dagis kontra hemmaförälder orkar jag inte ens ta mig in på diskussionen (har många argument) men jag ser positivt till att man är hemma de första åren men alla har inte den möjligheten pga olika situationer eller för all del så kan det vara att man helt enkelt inte vill och tycker att dagis är bättre. Hur som helst det är upp till var och en hur man väljer och jag tror inte att TS ville diskutera det ämnet.
    visst får du arbeta och det gäller i hela landet :)
    Däremot får du inte ha barnomsorg..privat barnflicka eller barnvakt går däremot bra.
    Jag jobbar själv 100% ( mannen med) och vi har vårdnadsbidrag men inte dagis eller dagmamma.
  • mammamutilltre

Sök kvälls jobb kanske då mannen e hemma, ex dela ut reklam, sälja försäkringar, dela ut tidningar på morgonen/natten, städjobb som görs morgon o kväll.......
    Plugga kan man ju göra men det känns fel att plugga för pengarnas skull...som du sen ska betala tillbaka.

• tes 75

jag är övertygad om att det känns värst nu, när du tänker & funderar kring livet med jobb & dagis. när du väl är där kommer det bara rulla på, & du kommer säkert tycka det är givande att vara med & bidra till familjens ekonomi. dessutom är det ju inte antingen eller, antingen jobba eller vara med sitt barn, man kan ju ordna det så att man jobbar 50% & får en stor del av dagen med sitt barn!

och som du har skrivit i andra trådar är ert barn dessutom mkt socialt & kontaktsökande gentemot andra barn & vuxna, så hon kommr säkert klara korta dagisdagar galant. tänk om ni haft ett jätteblygt barn, DÅ hade ni ju haft inte bara din separationsångest att tänka på.

det kommer säkert gå jättebra! men känner du alltför mycket panik & mår dåligt borde du boka in en tid hos en kurator tycker jag.

• myrstacken

Jaha så man får inte jobba eller plugga och få Vårdnadsbidrag om man bor i Stockholm?

vÅRDANDSBIDRAG OCH Lidingöbo skrev 2009-10-11 10:44:03 följande:

Alltså jag förstår inte. Vårdnadsbidrag i min kommun ställs med kravet att man inte på något vis får ta emot andra bidrag, även sjukpenning och framförallt får man inte arbeta. CSN lån har jag alltid lärt mig att man är berättigad att få ta ut när man är studerande finns inga andra omständigheter då man får ta ut ett sådant lån.Ställer inte era kommuner samma krav ang vårdnadsbidrag?Jag har börjat tänka på att kanske jobba natt som tidningsutdelare för det är inte långa pass och man hinner sova. Kanske ett förslag?När det gäller dagis kontra hemmaförälder orkar jag inte ens ta mig in på diskussionen (har många argument) men jag ser positivt till att man är hemma de första åren men alla har inte den möjligheten pga olika situationer eller för all del så kan det vara att man helt enkelt inte vill och tycker att dagis är bättre. Hur som helst det är upp till var och en hur man väljer och jag tror inte att TS ville diskutera det ämnet.
  • Asia1
    myrstacken skrev 2009-10-11 15:14:43 följande:
    Jaha så man får inte jobba eller plugga och få Vårdnadsbidrag om man bor i Stockholm?vÅRDANDSBIDRAG OCH Lidingöbo skrev 2009-10-11 10:44:03 följande:
    Enligt Min kommun får man arbeta hur mycket man vill
  • Asia1
    myrstacken skrev 2009-10-11 08:31:24 följande:
    Duktigt av dig men känner du att det sliter på din kropp att jobba så oregelbundet?
    nej jag är van.
  • moretime

...TS...kan du inte arbeta deltid så hinner du och din dotter umgås jättemycket ändå+att hon får det roliga av dagis också?

• Hemmaföräldern

Jag tycker att du gör helt rätt som litar till din magkänsla och försöker stanna hemma så länge som möjligt. Dagis idag är många gånger inte så roligt för barn. Stora barngrupper och lite personal gör att det kan vara väldigt tufft för små barn.

Läs det här så förstår du;

www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3629239.svd

www.dn.se/kultur-noje/vi-ar-pa-helt-fel-spar-1.405085

www.dn.se/nyheter/hur-bra-ar-forskolan-for-barnen-egentligen-1.658782

Du har fått många bra råd och tips. Du kommer att lösa det ekonomiskt. Du vet vad du vill nu ska du bara hitta ett extra jobb. Ta kontakt med t ex Poolia och Manpower och regga dig hos dem och lägg upp en cv.

• Fridayyy

Min mamma var tidningsbud när jag var liten. Hon la sig tidigt på kvällen och gick upp tidigt och var hemma innan pappa åkte till jobbet. Dock var det bättre lön förr. Dessutom hade hon "taxitelefon" och det finns väl inte längre..=)

• resemamman
    Lidingöbo skrev 2009-10-11 10:44:03 följande:
    Alltså jag förstår inte. Vårdnadsbidrag i min kommun ställs med kravet att man inte på något vis får ta emot andra bidrag, även sjukpenning och framförallt får man inte arbeta. CSN lån har jag alltid lärt mig att man är berättigad att få ta ut när man är studerande finns inga andra omständigheter då man får ta ut ett sådant lån. Ställer inte era kommuner samma krav ang vårdnadsbidrag?
    Självklart får man jobba! Gissar av ditt nick att du bor på Lidingö? Googlade och fann kommunens regler, inga bidrag - men förvärvsarbete är förstås ok, även där. www.lidingo.se/toppmeny/barnutbildning/forskolaochbarnomsorg/vardnadsbidrag.4.280519311f6c25b5688000906.html
  • Hoppfull mamma

Jag jobbar på en matvaruaffär kvällar och helger. Om jag jobbar en hel lördag och söndag har jag tjänat ihop en hel veckas lön pga OB tillägget. Det är perfekt. Eftersom jag inte vill jobba varje helg drygar jag ut det med några kvällar också. Försök hitta ett jobb som du kan gå till medan din sambo är hemma. Jag tänker vara hemma tills min son är fyra år.

Svar på tråden Kan ni hjälpa mig. Får panik och ryser i hela kroppen av allt.