• kitty78

Hur mycket får era barn i månadspeng?

Vad är en rimlig månadspeng för en 12 åring?

• Svar på tråden Hur mycket får era barn i månadspeng?
  • martenssonebba

Hej! Jag är 12 år och får 150 i månadspeng. Jag måste betala godis, smink & böcker själv. Jag brukar tömma diskmaskinen, gå ut med sopor & vika tvätt. Jag hade velat ha 200-300 kronor. Är de för mycket tycker ni? 

• en till tolvåring

jag är tolv och går i sjuan jag får 980 kronor i månaden: 350 lön för att jag jobbar som tidningsutdelare 400 månadspeng 200 av min pappa i månadspeng 30kr av min syrra som betalar av en skuld från mig

• Valente

Min 13-åring får 100kr/v. Jag står för kläder och mobil etc, så det är mest för hennes nöjen, smink o dyl. För det ska hon städa sitt rum varje vecka och göra sina läxor. Började med detta när hon fyllde 13, innan har hon inte haft någon vecko/mån.peng alls, utan fått pengar när hon vill ha/göra något istället.

• lolololol

jag är tolv och får  INGENTING fast jag hjälper till med disk tvätt och passar småsyskon har ni tips vad jag kan göra

• Lyckelycke

Jag är snart 15 år. Själv får jag 1500 kr i månaden vilket jag ska betala fika, smink samt kläder med. Dock inte träningskläder, skor (även skor jag absolut inte behöver) och jacko (som jag heller inte behöver) . Detta går inte så bra då mina pengar nästan alltid tar slut direkt vilket resulterar i att mina föräldrar ändå betalar dem flesta av mina kläder (jag shoppat OEHÖRT mycket kläder). Dock måste jag alltid betala smink själv. Kan även tillägga att jag ofta får extra pengar, nu senast fick jag tex betygspengar, fick mina meritpoäng ? 10 vilket blev 3325 kr. Jag får ibland dåligt samvete för att jag får så mycket pengar av mina föräldrar trots att jag inte hjälper till med nått hemma (bäddar inte ens min säng..). Tycker ni att jag får för mycket materiella ting?

• Lyckelycke

Kan även tillägga att jag går på konståkning, vilket är en väldigt dyr sport, kostar ca 25000 om året, och inget av dessa kostnader betalats av mig.

• Rolleek82

Mina barn 3 st får 1000 kr var i veckan

• Speakers Corner

Det beror ju helt på vad pengarna ska räcka till, ska det bara vara till nöjen, eller ska det räcka till nyttosaker också som hygienartiklar och kläder ex, ska det täcka utgifter i skolan som ex.. utflykter, då måste ju summan vara därefter.
    Det är ju ingen vits med att ge så lite så att barnet inte ha en chans att få ekonomin att hålla, utan blir tvungen att be om mer varje månad.
    Månadspengen är ju en träning i att lära sig lägga upp en budget och inte minst att hålla sig till den.
    Annars finns det ju ingen vits, då kan man lika gärna bara mata in pengar när barnet ber om det.
    Men då måste det ju också finnas en rimlig chans att barnet ska klara det, annars sänker man ju bara barnets självkänsla.

• Speakers Corner
    kfjweioF skrev 2013-08-15 20:02:06 följande:

jag är 9 år och får 20 i veckopeng.jag behöver inte hjälpa till med nåt specielt

kfjweioF skrev 2013-08-15 20:03:50 följande:

JAG ÄR 11 ÅR OCH FÅR 800 KR I MÅNADSPENG.JAG BEHÖVER INTE HJÄLPA TILL MED NÅT HEMMA!Cool

Hur var det nu, 9 eller 11?
    20 eller 800?
    Du kanske ska lära dig att hålla dig till en story i taget.

• Speakers Corner
    lolololol skrev 2014-05-06 19:12:42 följande:

jag är tolv och får  INGENTING fast jag hjälper till med disk tvätt och passar småsyskon har ni tips vad jag kan göra

Det tycker jag låter snålt av dina föräldrar men du kanske får pengar när du behöver istället?
    Tyvärr är det inte så mycket du kan göra, det är dina föräldrar som bestämmer.
  • annapink

Hej! Jag är en 11 årig tjej som får 500kr i månaden. Jag tycker det är väldigt bra. Men jag måste betala kläder och alla spel och sådana grejor själv. Sen måste jag även ta ha hand om min katt och plocka ur diskmaskin, städa rummet mm.

• Freestyle Tony

Tja jag är 13 år jag får 100kr .då måste jag bara städa rummet o sköta mig. Men mamma får betala om jag ska köpa nåt. Då pengarna bräns fort:D

• Gabbeee

Hej! Jag är 12, fyller 13 år. Och jag får 100 kr varje månad. Jag behöver inte göra så mycket mer än att duka bordet, ställa in disken och att städa mitt rum när det behövs.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Har tre barn och de får OCH ska göra ;)

12 (blir 13 i år) 200 kr. Tömma diskmaskinen månd-fred, gå med sopor månd-sönd och städa sitt rum samt sköta sig. (Uppträda ordentligt, inte vara snutig och göra läxor)

7 år (blir 8 i år) 120 kr. Tömma diskmaskinen lörd-sönd. Städa sitt rum och sköta sig.

5 år 80 kr. Städa sitt rum (plocka undan när det ser ut som ett bombnedslag vilket är dagligen...)

Klart de vill ha mer men dessa pengar får de göra vad de vill med och godis mm köper vi. De har allt de kan behöva, fritidsaktiviteter mm.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Mallan2002

Jag är 13 år och jag får 350kr i månaden. Mina föräldrar betalar mina kläder, skor osv. Jag tycker att du ska börja med att göra alla läxor. Ett bra sätt att åtminstone få lite, är att du kan fråga dina föräldrar om du kan få 20kr varje gång du får ett bra betyg på ett prov. Om du har svårt i skolan tycker jag att du ska få 20kr för C-A. Om du har mellan, men ändå måste kämpa lite för skolan tycker jag att det ska vara B-A. Om du har ganska lätt, och klarar dig bra borde det vara 20kr för ett A. Sen kan du också kanske jobba som tidningsuttelare och få 350kr i månaden. Du kan även börja städa andra rum än ditt eget rum för åtminstone 25kr varje gång/ 100kr i månaden. Hoppas mitt svar räcker

• HarIngetNamn

Hej, jag är ingen förälder (13 år). Jag ville bara säga att jag får 500 kr i månadspeng åt nöjen. Jag vill inte säga att det är bra eller dåligt med så mycket i månadspeng. Men jag tycker att man egentligen inte ska ge så mycket, slutar oftast med att man kommer hem med massor av kläder varje helg!

• Storasyrran

Hej! Jag är 12år och får 100kr och detta får jag göra:

Ta ur diskmaskinen, städa mitt rum, städa toaletten, gå ut med soppor, hämta posten, dammsuga köket, vardagsrummet, jag vet att det låter som lite för lite pengar och för mycket jobb men jag har faktiskt tre syskon, och jag är nöjd

Svar på tråden Hur mycket får era barn i månadspeng?