• myrstacken

Titia hit ni som är sambo har har egemnsamt barn!

Ni mammor som är föräldrarlediga, betalar er sambo alla utgifter hemma som kompensation till att ni tar hand om erat barn?

Eller hur gör ni med den biten? Verkar vara en känslig fråga.

• Svar på tråden Titia hit ni som är sambo har har egemnsamt barn!
  • catarina06

Absolut inte. Det skulle INTE kännas ok.
    Jag har ju lyxen att få spendera dagarna hemma med vår son. Ser det inte som någon uppoffring man gör. Och jag förstår inte resonemanget. Kompensera för vad?

Betalar lite mer gör han. Eftersom jag får ut mindre pengar. Men jag betalar gärna för mig själv faktiskt.

• Tinnys

Kompensation för förlorad pension kanske...
    Här har vi gemensam ekonomi så alla räkningar betalas och alla pengar är våra pengar...

• myrstacken

Men hur får du in pengar då mer än föräldrarpenningen?

Trodde den som jobbar ska står för pensionssparande och utgifterna under tiden man är hemma för man förlorar ju särskilt om man ej är gifta.

catarina06 skrev 2009-10-09 21:03:26 följande:
    Absolut inte. Det skulle INTE kännas ok.Jag har ju lyxen att få spendera dagarna hemma med vår son. Ser det inte som någon uppoffring man gör. Och jag förstår inte resonemanget. Kompensera för vad?Betalar lite mer gör han. Eftersom jag får ut mindre pengar. Men jag betalar gärna för mig själv faktiskt.
  • Kazeer

Nej, det gör han naturligtvis inte!

Vi gjorde lite omfördelningar, när det gällde gemensamma utgifter. Men på det hela taget "stod jag på egna ben" ... precis som han gör, när han är föräldraledig.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Firstandhappy

nej, jag får mer pengar i fp än han får i lön, men vi delar ganska lika på det mesta... jag betalar däremot lite mer på vissa kostnader än vad han gör, bilen är t.ex min o den har jag hemma så den betalar jag..

det går faktiskt även pengar från din fp till ditt pensionssparande.

• clembke

Min sambo lägger mer pengar på räkningar. Men inte som kompensation. Det är bara det att han få ju ut mer pengar än vad jag får.
    Vi lägger in våra pengar på ett gemensamt konto där alla räkningar dras ifrån. Sen behåller vi lika mkt pengar på våra resp. konton, men det är inte heller verken hans eller mina pengar utan våra.

• tessilus

jag är en hemmaförälder o inte föräldraledig. vi har gemesamt konto och jag köper det jag o familjen behöver. jag har ingen lön alls utan vi lever på sambons lön

• Lyran

När alla utgifter är betalda så ser vi till att vi har ungefär lika mycket pengar på våra respektive kort, resten till ett "in case of emergency" konto.

Svar på tråden Titia hit ni som är sambo har har egemnsamt barn!