• Lime08

Hur mycket säga till om i frågan om bonusbarn ska vaccineras mot svininfluensan eller ej när man har spädbarn hemma?

Jag vill naturligtvis att min sambos sjuåriga dotter ska vaccineras. Detta pga att vi har ett spädbarn i vår familj. Som jag har förstått det ska beslutet lämnas till skolan nu på måndag (12/10) - men hittills har pappan inte tagit upp frågan med mig överhuvudtaget. Eftersom han vet min ståndpunkt i frågan sedan tidigare misstänker jag att de inte kommer att vaccinera henne, annars skulle han ju ha sagt något. Vet inte hur mycket jag har att säga till om i frågan? Hur har ni andra i liknande situation gjort?

• Svar på tråden Hur mycket säga till om i frågan om bonusbarn ska vaccineras mot svininfluensan eller ej när man har spädbarn hemma?
  • Hannah76

Smitta kan man väl dra hem oavsett om man vaccinerat sig?
    Och sjuk kan man också bli.

• Nisen

Vad egoistiskt tänkt av dig... Jag brukar aldrig bli magsjuk, få influensa... MEN det brukar vara jag som är smittbäraren, alltså att jag är immun själv och smittar resten av familjen då jag bär på bakterierna från t ex mitt jobb. Din bebis kan lika gärna få svininfluensan ute på stan.... Sen tror jag att det är myt det där att man ska vaccinera för att skydda andra. Jag känner en familj som ena barnet fick vaccin då hon tillhörde riskgruppen, hon kom hem och smittade resten av familjen. Alla fick svininfluensan.

• Nisen

Vad egoistiskt tänkt av dig... Jag brukar aldrig bli magsjuk, få influensa... MEN det brukar vara jag som är smittbäraren, alltså att jag är immun själv och smittar resten av familjen då jag bär på bakterierna från t ex mitt jobb. Din bebis kan lika gärna få svininfluensan ute på stan.... Sen tror jag att det är myt det där att man ska vaccinera för att skydda andra. Jag känner en familj som ena barnet fick vaccin då hon tillhörde riskgruppen, hon kom hem och smittade resten av familjen. Alla fick svininfluensan.

• flerbarnsbonusmamma

Vi har fem barn, tre egna och två bonus. Min som har astma och borde vaccineras men lider av äggallergi och får inte ta sprutan, de två andra har vaccinerts. Hans läkare rekommenderar oss som lever nära honom att vaccineras men mina bonus barn får ej vaccineras av deras mamma, min sambos ex? Vad ska jag/vi göra? Hur gör man om de blir sjuka och ska komma till oss? Vilka rättigheter har vi?

• Tejja

TS- Jag förstår inte riktigt, varför pratar du inte med din man igen om vaccinationen istället för att anta att tystnaden beror på att barnet ej kommer att bli vaccinerat? Allt blir ju oftast lättare med kommunikation. Tala om att du ororar dig för bebisen och hör hur exet och din man resonerar. Detta är ju någonting som rör er allihop- även om beslutet ligger på vårdnadshavarna såklart. Man får ju tänka på hur det skulle vara i omvänd situation. Så lite ödmjukhet i samtalet behövs såklart. Om beslutet att avstå vaccination av skolbarnet ändå står kvar- kanske ni kan komma överens om att 7-åringen får bo hon exet om hon blir förkyld?

• rismalt
    Ess skrev 2009-10-12 09:35:47 följande:
    När det gäller sk. nyfamlijer så tycker inte jag att det bara är upp till föräldrarna att avgöra vad dom tror på, utan dom måste även väga in ev risker som nu med ett spädbarn att ta hänsyn till.Vissa saker funkar att bara föräldrarna bestämmer, andra inte.
    helt rätt. när man diskuterar hur man ska göra med ett bonusbarn i sådan situation som TS beskriver behöver de 2 föräldrarna som diskuterar vacc båda vara medvetna om att det finns ett spädbarn inblandat.

frågan är hur biomamman hade agerat om hon och biopappan haft bebisen gemensamt. hade hon då agerat annorlunda tycker jag definitivt föräldrarna bör fundera på varför inte samma skydd åt spädbarnet ska genomföras.

och att vacc är obeprövat osv osv - okunskap!
  • PCOskruttan

Båda föräldrarna är överens om att barnet ska vaccineras men ingen av dem har tid att ta barnet till vaccination, får jag som bonus göra det?

Först tänkte jag att "varför inte?" men sen slog det mig att tänk om ingen av dem vill och jag gick iväg och gjorde det ändå?

• Nisen

Hur gammal är barnet då? Här vaccinerades dem i skolan. Man måste lämna ett hälso intyg där föräldern skriver under, annars så spelar det nog ingen roll vem som tar dit barnet.

• PCOskruttan

Han är 12 men var sjuk när de hade vaccinationsdag i skolan och hade redan innan lämnat in ett sånt till skolan. Men om man nu ska till VC så har ju inte den personalen det pappret...

• Calles matte

Vår biomamma har sagt till sina barn att de är stora nog att bestämma själva om de skall vaccinera sig eller inte ( yngsta är 13) så vad vi har för åsikter i frågan spelar ingen som helst roll. Konstigt det där med hur man avgör vad barn är stora nog att göra själva, ta ställning till vaccination är de stora nog för men gå en km hem från skolan eller breda sig en macka själva är de inte stora nog för... Hade hoppats att slippa vaccinera min minsting och istället försöka hålla henne ifrån alla potientiella smittspridare men nu blir det till att vaccinera alla utom bonusarna istället.

• AnnanAnna

Usch vad jag känner igen det där med att "de är stora nog" och att det helt och hållet (i vårt fall) anpassas efter mammans nycker och idéer för tillfället.
    Ena veckan kan bonusbarnet inte vara hemma en timme själv på morgonen hos oss, då blir mamman galen och tycker vi är hemska när vi inte är hemma ända tills hon travat iväg till skolan. Veckan efter är hon hemma till klockan 22 själv och fixar allt för natten själv och så, för då har mamman något "viktigt" så hon kan inte vara hemma.
    Det är liksom inte grundat på någon logik över huvud taget...

Calles matte skrev 2009-11-19 12:45:24 följande:

Vår biomamma har sagt till sina barn att de är stora nog att bestämma själva om de skall vaccinera sig eller inte ( yngsta är 13) så vad vi har för åsikter i frågan spelar ingen som helst roll. Konstigt det där med hur man avgör vad barn är stora nog att göra själva, ta ställning till vaccination är de stora nog för men gå en km hem från skolan eller breda sig en macka själva är de inte stora nog för... Hade hoppats att slippa vaccinera min minsting och istället försöka hålla henne ifrån alla potientiella smittspridare men nu blir det till att vaccinera alla utom bonusarna istället.
  • iser

Som tur är har jag och bioföräldrarna haft samma åsikt och även mina bonusbarn om att de ska vaccineras. Vilket de också gjort. Det var jag som åkte och gjorde det med dem. Om de inte haft samma åsikt som mig hade det nog blivit knepigt. Då hade jag om de kommit hit och varit sjuka varit tvungen att åka hem till nån annan med deras lillasyster. Jag tycker absolut att du har rätt till en åsikt och om ni inte kommer fram till konsensus så bör ni diskutera hur ni ska förhålla er om dottern skulle bli sjuk.

• iser
    PCOskruttan skrev 2009-11-16 13:22:46 följande:
    Båda föräldrarna är överens om att barnet ska vaccineras men ingen av dem har tid att ta barnet till vaccination, får jag som bonus göra det? Först tänkte jag att "varför inte?" men sen slog det mig att tänk om ingen av dem vill och jag gick iväg och gjorde det ändå?
    Du kan ju inte göra det mot föräldrarnas vilja. Men jag hade med mig deras pappas legitimation när jag gjorde det. Men de frågade inte om det alls.
  • nika
    Lime08 skrev 2009-10-09 11:38:04 följande:
    Jag vill naturligtvis att min sambos sjuåriga dotter ska vaccineras. Detta pga att vi har ett spädbarn i vår familj. Som jag har förstått det ska beslutet lämnas till skolan nu på måndag (12/10) - men hittills har pappan inte tagit upp frågan med mig överhuvudtaget. Eftersom han vet min ståndpunkt i frågan sedan tidigare misstänker jag att de inte kommer att vaccinera henne, annars skulle han ju ha sagt något. Vet inte hur mycket jag har att säga till om i frågan? Hur har ni andra i liknande situation gjort?
    Du kan tala om vad du tycker men föräldrarna styr till 100% där. Du däremot styr till 50% vem ert spädbarn kommer i kontakt med. Säg att du respekerar deras val att inte vaccinera 7-åringen om det är så de vill göra, men att de också måste repektera ditt val att inte låta 7-åringen komma i kontakt med spädbarnet tills epidemin passerat.
  • Ess

Man kan se det så här också. 7 åringen blir sjuk, mamman genomdriver att hon ska hem till pappa trots det. Hon smittar bebisen som blir svårt sjuk eller kanske tom dör. Hur mår 7 åringen då?
    Kommer hon att klandra sig själv (trots att det inte var hennes fel) resten av livet?

Det är lätt att ha en åsikt, men det är andras liv och välmående man leker med.
    Ibland känns det som den ena föräldern vägrar nåt bara för att ställa till bråk hos den andra.

• KramKalas

jag har en liten i magen som ska komma i januari och har två bonusar. Jag framförde mitt önskemål till min sambo att bonusarna skulle vaccineras. Men såg det som hans o biomammans beslut. Jag är tacksam att de valde att vaccinera bonusarna, känns tryggare lill*n i magen.

Svar på tråden Hur mycket säga till om i frågan om bonusbarn ska vaccineras mot svininfluensan eller ej när man har spädbarn hemma?