Blomma000 skrev 2009-10-08 16:15:48 följande:
Nu är jag i vecka 38, och har kämpat för att få snitt sen dagen jag blev gravid.Jag blir bara skickad till olika läkare , psykologer osv, men den ena vill hjälpa men kan ine och läkarna sitter bara och säger nej, från att man kom i´n från dörren. Har haft 2 läkare, och båda har varit manliga och inte lyssnat nåntning på mig och min pojkvän..Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, imorgon har jag telefon tid med klinikchefen, och ska säga precis hur jag har kännt mig behandlad, men känns redan nu som om hon inte heller kommer hjälpa mig.Nån mer som har sutit i samma sits, och blivit tvungen att föda? Hur gick det, och hur mådde ni efteråt?Är jätte tacksam för alla svar!
det är svårt det där. Är man rädd för det som är naturligt så borde man i första hand få bearbeta detta o få hjälp, inte bara få tid till snitt - tycker jag. Profylaxkurser hjälper t ex väldigt mycket, där bearbetar man den mentala bild man har.
Jag var tvärtom livrädd för snitt med mitt första barn och fick akutsnitt - jag trodde jag skulle kollapsa men bestämde mig för att jag ändå inget kunde göra åt det och lika gärna kunde fokusera för att det skulle bli en positivt upplevelse.
Nu är även jag livrädd för vaginal förlossning eftersom jag blir förstagångare igen och vet hur ett snitt går till men inte vanlig förlossning och det är väl det som skrämmer... men med snitt blir man ju ofta dålig och oförmögen en längre tid efteråt, och det är inte roligt. Vi ska därför försöka iaf...