Miss Maya skrev 2009-10-20 20:21:20 följande:
Nej, den är nog i samma stil på fastlandet. Men det beror ju på hur mkt man tjänar också. Nu är det massa år sedan jag själv arbetade i Finland och gick efter den finska skatten rakt av så jag vet inte. Sist jag jobbade där så betalade jag s.k. källskatt, dvs de drog 35% rakt av lönen. Men jag är väl medveten om att det inte går att jämföra med att bo i Finland på heltid och betala skatt. Och ibland tjänar man lite mer på Åland = det är mycket dyrare att bo på Åland än fasta Finland.
Ok, ja jag kan ju bara jämföra med våra erfarenheter. Sedan kan jag ju inte säga hur skillnaden är mot tex Frankrike, men det skrev jag inte heller.
Men min man tjänade i Portugal 2500euro och fick ut ca 1600.
Nu tjänar han 2400 och får ut ca 2100 ( 170euro i matförmån dock ) vilket motsvarar en bruttolön på ca 33-34000kr i Sverige.
Så för oss har skillnaden blivit enorm. Speciellt som vi dessutom sluppit dagisavgiften på 350 e per barn i månaden. Jag tror att dagisavgiften i Frankrike dessutom är ännu högre än i Portugal, så bara där sparar man ju flera tusen i månaden.
Men detta är ju egentligen oväsentligt då jag inte vet levnadsförhållandena för ts. Det enda jag ville belysa var att man alltså kan få hemvårdsstöd eftersom det kan vara ett par månaders väntetid på dagis. Och då kan det ju vara bra att ha någon inkomst under tiden, hur liten den än är