• Valdis

Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?

Diskuterade med en släkting som föder upp en hundras om att hon måste ju f*n tjäna pengar på sin uppfödning, enligt henne så är det inte så.
    Hon sa att alla tror det men att det kostar med att föda upp hundar också.

Jag kan i min oerfarenhet inte förstå vad det är som kostar.

Ta tex om du föder upp amstaffar, dom kostar mellan 12-13000 kronor för en valp.( Den rasen min släkting föder upp säljer hon för 15 000 per valp!!)
    Och ja okej, du ska ge valpen mat och vetrinärbesikta den innan den säljs, men vad kan det kosta? Högst 2000 kronor per valp?
    Och ta då exemplet med amstaffen, dom föder ju en hel del valpar för det mesta, säg i snitt 8 stycken.. Då borde det ju i min ekvation bli 80 000 kronors vinst på en kull. Eller?

Ni uppfödare, upplys mig, vad har jag missat!

(Ps, den här släktingen det pratas om är dessutom sjukskriven och hemma så hon förlorar inget på att vara hemma från jobbet och se till valparna.)

• Svar på tråden Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?
  • Bemidii

Jag tycker du också ska läsa tråden så ser du vad jag skrivit ;)

• Valdis
    Bemidii skrev 2009-11-09 16:33:08 följande:
    Jag tycker du också ska läsa tråden så ser du vad jag skrivit ;)
    Står det mer om att jag är gud? Annars är jag inte intresserad.
  • Bemidii

Det var inte meningen att du skulle vara intresserad heller. Jag skrev detta inägg till alla som lägger sin energi på ditt inlägg, när du ändå redan bestämt hur verkligeheten ser ut. Och du undrade vart jag kom i från och då skrev jag att jag skrivit tidigare i tråden, inte att du var gud, det skrev jag i mitt senaste inägg

• UnderbaraMix

Klart att man tjänar några slantar på uppfödning, om man har tur. Du får räkna bort priset för en valp för det är vad hanhundsägaren ska ha. Du måste registrera valparna, chippa, besikta och vaccinera valparna. Har du otur så får du färre än 3 valpar och då går du back (på fransk bulldogg iaf och det är vad jag är insatt i).

Dessutom så är det tyvärr inte alltför ovanligt med kejsarsnitt på dessa hundar och det är någonting som ALDRIG går på försäkringen. Skulle det hända så blir det nudlar resten av året.

De flesta som föder upp renrasiga hundar gör det dock för att de är intresserade av rasen och är passionerade.
    De som tar en kull på sin blandrastik med grannens hane kan sälja iväg hundarna utan vaccinationer, märkning och registrering. Det är klart att de kan tjäna några tusen på varje kull då. Dessutom brukar de inte bry sig om hälsoundersökningar och restriktioner på hur ofta en tik kan få valpar.

• kimsi

Varför blåsa liv i en diskussion som varit död i 15 månader?

• UnderbaraMix
    kimsi skrev 2011-02-17 14:33:37 följande:
    Varför blåsa liv i en diskussion som varit död i 15 månader?
    För att den kom upp bland "hetaste debatterna" och därför brydde jag mig inte om att kolla några datum.

Jag ber ödmjukast om ursäkt :)
  • ztar64
    UnderbaraMix skrev 2011-02-17 11:40:18 följande:
    Klart att man tjänar några slantar på uppfödning, om man har tur. Du får räkna bort priset för en valp för det är vad hanhundsägaren ska ha. Du måste registrera valparna, chippa, besikta och vaccinera valparna. Har du otur så får du färre än 3 valpar och då går du back (på fransk bulldogg iaf och det är vad jag är insatt i).

Dessutom så är det tyvärr inte alltför ovanligt med kejsarsnitt på dessa hundar och det är någonting som ALDRIG går på försäkringen. Skulle det hända så blir det nudlar resten av året.

De flesta som föder upp renrasiga hundar gör det dock för att de är intresserade av rasen och är passionerade.
    De som tar en kull på sin blandrastik med grannens hane kan sälja iväg hundarna utan vaccinationer, märkning och registrering. Det är klart att de kan tjäna några tusen på varje kull då. Dessutom brukar de inte bry sig om hälsoundersökningar och restriktioner på hur ofta en tik kan få valpar.
    Skitsnack !
    Du kan försäkra ALLA hundar för kejsarsnitt . Min blandis är det och en bekant föder upp engelsk bulldog och är försäkrad för kejsarsnitt . Det kostar typ 50 - 70 kr mer i månaden men det är det värt . Är man sen dessutom registrerad uppfödare , har jkthund , brukshund i arbete eller liknande så tecknar man en särskild försäkring för detta och slipper då att betala självrisken också .
    Att det sen skulle bli sååå dyrt med olika bruks o lydnads kurser e väl att ta i . Tror ni verkligen att en erfaren uppfödare går dessa kurser för varje kull ? Herre Gud , har de många års vana så kan de de sakerna ändå .

Vad ÄR det egentligen som är så pinsamt med att man tjänar lite på sin hund ? Fattar inte varför alla hugger . Själv har jag aldrig haft valpar på någon hund men om andra vill och orkar så är väl inte pengarna ett problem . Låt dom tjäna sina pengar och låt bli att hugga så fort folk undrar .
  • kimsi
    ztar64 skrev 2011-02-17 20:13:44 följande:
    Är man sen dessutom registrerad uppfödare , har jkthund , brukshund i arbete eller liknande så tecknar man en särskild försäkring för detta och slipper då att betala självrisken också .
    Aldrig hört talas om, vilket bolag gör detta? Kan du länka till en sida där man kan läsa om det här?
  • bulleen

Det här var en intressant tråd!  Jag köpte min renrasiga valp när han var 10 veckor gammal, men han var varken vacc, försäkrad eller chipmärkt. Avmaskning och besiktning hade skett.

Det andra stog jag för vid 12 veckors ålder..

Är det helt åt helvete eller? Ingen veterinär jag har gått till har sagt att det är fel?

• VIldamary

Detta har jag lagt ut på min hund som skall bli avelshund:

Jag har en hundras som måste meriteras i jakt också.

Hund: 12000 kr.

Vaccineringar: rabies 350 +350 +900 (labratorie reslutat). +vanliga vaccinationer 5-600 kr.

-Viltspårskurs- 1200 kr.

-Viltspårsprov ca:   1600 kr.

-Drev prov ca. 600 kr

- Ögon undersökning: Har inte gjort ännu  men det ligger nog över 1000 kr. iaf.   

plus ett x antal tusen i vardagskostnader. 
    -Utställning inom sverige och utomlands: ca.10000 kr med resor ledighet, anmälan, m.m.

ca: 28000-30000 kr. för att få henne meriterad och inköpspris (och då hade jag en "billig" hund)  

-    När vi parar henne, vi har hittat en han hund: språngavgiften är 2000 kr plus 1500  kr per valp. 

plus mat, försäkringar, plus stamtavlor, plus utrustning (valphage, mjölkersättning, m.m.) plus veterinärundersökning plus vaccination plus mycket annat. 

DVs. det kostar en del att ta en valpkull om man gör allt rätt. Blir sedan valparna sjuka eller någon dör (vilket är sannolikt). kostar det också en del.

Lite plus kommer vi nog att gå, men inte mycket.        

• dezibel
    bulleen skrev 2011-10-10 18:04:46 följande:
    Det här var en intressant tråd!  Jag köpte min renrasiga valp när han var 10 veckor gammal, men han var varken vacc, försäkrad eller chipmärkt. Avmaskning och besiktning hade skett.

Är det helt åt helvete eller? Ingen veterinär jag har gått till har sagt att det är fel?
    Klart det är åt helsike oseriöst! Ingen seriös uppfödare vågar ha valpar oförsäkrade och ovaccinerade. Får man fråga varför du stödjer en sån "uppfödare" och inte köpte av en ansvarsfull och seriös uppfödare?
    Tyvärr är det ju ni valpköpare som köper av dessa skojare som gör det möjligt för dom att fortsätta! 
  • LunaLunatic
    ebben skrev 2009-10-05 20:49:37 följande:
    fast sen måste man ju betänka att uppfödare just gör detta för att de TRIVS med det livet!
    ingen som tänker så??
    det ÄR ju inte uppoffringar direkt att fara på utställningar ofta..de vill ju göra sånt! så man kan ju liksom inte räkna bort pengar på sånt...
    Ja, jag vet, gammal tråd, men detta feltänk bara måste ju lyftas fram.
    Vem har hört talas om att "du tycker ju ditt jobb är roligt, så varför ska du då ha betalt för att utföra det?" :D
  • Vissla

Valpen ska vara vaccinerad vid 8 veckor också om den inte var det så ska du ha vaccinerat igen vid 16 veckor, gjorde du det? och varflr köper du hund från en människa som inte ens vaccinerar och chipmärker hundarna?
    VIldamary skrev 2011-10-10 19:38:18 följande:
    Detta har jag lagt ut på min hund som skall bli avelshund:

Jag har en hundras som måste meriteras i jakt också.

Hund: 12000 kr.

Vaccineringar: rabies 350 +350 +900 (labratorie reslutat). +vanliga vaccinationer 5-600 kr.

-Viltspårskurs- 1200 kr.

-Viltspårsprov ca:   1600 kr.

-Drev prov ca. 600 kr

- Ögon undersökning: Har inte gjort ännu  men det ligger nog över 1000 kr. iaf.   

plus ett x antal tusen i vardagskostnader. 
    -Utställning inom sverige och utomlands: ca.10000 kr med resor ledighet, anmälan, m.m.

ca: 28000-30000 kr. för att få henne meriterad och inköpspris (och då hade jag en "billig" hund)  

-    När vi parar henne, vi har hittat en han hund: språngavgiften är 2000 kr plus 1500  kr per valp. 

plus mat, försäkringar, plus stamtavlor, plus utrustning (valphage, mjölkersättning, m.m.) plus veterinärundersökning plus vaccination plus mycket annat. 

DVs. det kostar en del att ta en valpkull om man gör allt rätt. Blir sedan valparna sjuka eller någon dör (vilket är sannolikt). kostar det också en del.

Lite plus kommer vi nog att gå, men inte mycket.        

Min blivande avelstik.

Hund: 21000 + Resekostnader för att hitta rätt hund samt kunna hälso på hos uppfödaren 2-3ggr innan valpen hämtas. 0-5000
    Ögonlysning ca 1000
    Patellaundersökning, 500
    tandstatus 1-2000
    språngavgift 3000
    +ca 3000 i avgifter per valp för vetundersökning vaccineringar registrering osv
    utställningsmeriter ca 5000

Så första kullen om det blir tre valpar kommer kosta 41-45000
    En valp ska jag behålla för att avla vidare på och de resterande två valparna kommer inbringa 36-41000 beroende på färg hårlag och kön.
    Så första kullen kommer jag nästan garanterat gå back på
  • slutatsnusa

japp intressant tråd
    och ja det är helt åt helvete att din renrasiga(?) valp inte var registrerad, chippad eller vacc. försäkring tecknar du själv, men uppfödaren har en försäkring för hela kullen.
    vad betalade du för valpen? är den registrerad i SKK? annan rasklubb?
    för övrigt förstår jag inte att det avlas på hundar som inte kan föda normalt utan måste snittas.
    veterinärer ska väl eg inte ha åsikter om det deras uppgift är frisk- och sjukvård. de kan ev säga att det är ovanligt.
  • bulleen
    dezibel skrev 2011-10-11 07:47:18 följande:
    Klart det är åt helsike oseriöst! Ingen seriös uppfödare vågar ha valpar oförsäkrade och ovaccinerade. Får man fråga varför du stödjer en sån "uppfödare" och inte köpte av en ansvarsfull och seriös uppfödare?
    Tyvärr är det ju ni valpköpare som köper av dessa skojare som gör det möjligt för dom att fortsätta! 
    Jag har inte ens frågat om det var seriöst? En seriös uppfödare menas väl att både mamman och pappan till valparna har stamtavla? För det kvittar för mig, känns bara dyrare så med tanke på att hunden inte ska avlas med eller ställas ut.

Men "möjligt för dom att fortsätta"... det var ju en tjuvparning mellan grannhundarna, vad skulle dom ha gjort? skickat dom i vattnet? Dom tog ju knappt betalt för valparna bara för att få iväg dom. Så för dom handlade det inte om pengavinst kan jag lova.

Men det är sant, det hade väl varit värre ifall dom såg en vinst i det faktiskt, då är det dessvärre säkert ingen engångsförteelse.

Jaja, så låg det till iallafall, men vetrinärerna jag har varit hos såg inget fel med det då vi chippade och vaccinerade i 12e veckan. Försäkring är väl ändå upp till var och en(vilket vi har).
  • Apocalypso

Om hundarna var renrasiga så går det att registrera valparna med, även de raser där det finns krav brukar SKK kunna göra undantag. Vill man vara riktigt säker så gör man ett DNA-prov, görs på alla livmodersimporter på hästar iaf innan registrering.

Din sk "uppfödare" har definitivt inte rent mjöl i påsen och jag hade inte köpt hund av denne.

Only weak men fear strong women!
  • bulleen
    Apocalypso skrev 2011-11-04 17:28:19 följande:
    Om hundarna var renrasiga så går det att registrera valparna med, även de raser där det finns krav brukar SKK kunna göra undantag. Vill man vara riktigt säker så gör man ett DNA-prov, görs på alla livmodersimporter på hästar iaf innan registrering.

Din sk "uppfödare" har definitivt inte rent mjöl i påsen och jag hade inte köpt hund av denne.
    Okej.. men jag bryr mig faktiskt  inte om han är registrerad eller inte.

Det är som sagt en annan sak ifall man ser en vinst i det, då är det inget misstag som har skett. Annars förstår jag inte varför man inte skulle lita på uppfödaren när dom i praktiskt taget ger bort valparna för att det inte finns plats för dom? 

Jag ångrar inte mitt köp alls, och han har aldrig mått dåligt? Han är 10 månader idag och jag har fortfarande kontakt med uppfödaren? 
Svar på tråden Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?