• YMMLWL

Omföderskor med förlossningsrädsla - kan vi inte följas åt?

Väntar mitt 4:e barn som beräknas komma i februari nästa år. Är alltså i vecka 22 nu, har enorm skräck inför förlossningen. Har två suveräna förlossningar och en mardrömslik bakom mig. Tänker på den hemska förlossingen samt den kommande varje dag.... har varit på aurorasamtal men tycker inte det gör någon större skillnad... tyvärr.

Hur hanterar ni andra det hela???

• Svar på tråden Omföderskor med förlossningsrädsla - kan vi inte följas åt?
  • Novia
    Tinzi skrev 2009-12-16 09:40:44 följande:
    Hoppar in i tråden.Gravid i v. 36 m. 2:a barnet, förra förlossningen var allt annat än bra.Sonen vägde 4,5 och de började tala om akut snitt när stackaren äntligen kom ut.Visste redan då att jag aldrig mer skulle kunna tänka mig att föda vaginalt igen, så när jag blev gravid igen var jag helt inställd på snitt.Började hos Aurora, sa där att skulle jag våga föda vaginalt ville jag bli lugnad genom viktuppskattning av barnet samt bli igångsatt och ej behöva gå över tiden.De vägrar dock göra tillväxt UL &* säger att det är onödigt och osäkert ändå (skiter i att jag vill för att bli lugnare)De vägrar igångsättning innan 40. v, de vägrar snitt.Känner mig så motarbetad, ensam och ignorerad,får de verkligen neka mig som vuxen individ ett jäkla tillväxt UL om jag ber om det?har man inga rättigheter som patient?Rädslan har ÖKAT p.ga detta & får panik snart!
    Det där låter helt galet! Mitt barn vägde "bara" strax över 4000g och jag har redan fått reda på att jag ska på tillväxtUL (fick väl reda på det runt v.20). Vad säger din vanliga BM? Kan du få prata med andra läkare?

Jag var inte nöjd med mitt första läkarbesök så jag ska få träffa en annan. Visa all din ångest och oro, se till att de tar dig på allvar. Kan pappan till barnet följa med och sätta ner foten också?
  • UnDeuxTrois

Min BM för förra graviditeten skickade mig på tillväxt-UL, men när jag kom dit fick jag en föreläsning om att de minsann inte gjorde några tillväxt-UL för de är så osäkra, och det borde min BM känt till för det hade alla informaterats om. Läkaren genomförde UL och sade bara att bebisen var "normal, inte jättestor men inte liten" (vägde 3,9 kg, född 4 dgr efter BF). Det här var på Östra i Gbg.

• UnDeuxTrois

Tinzi, har du provat med flera sjukhus? Vissa är ju mer förstående än andra. Nu vet jag inte vad du bor, men Varbergs sjukhus är ju t.ex. ett sådant. Finns folk som åker på semester till Varberg för att få föda där och många åker (typ 8 mil) från Ggb.

• Madde A

Idag va vi på tillväxt UL, helt knäpp banrmorska som gjorde det....
    Bebisen låg på "normalkurvan" men när hon fick veta att mitt sista barn vägde 4905g så sa hon att det här kunde vi inte lite på för då kommer den bli större..... precis vad jag varit rädd för, sen sa hon att det spelar ju ingen roll om den är stor!!!! Då bröt ju jag ihop och min sambo blev jättearg på henne men hon fortsatte va jätteklumpig i sina utalande.
    Efter det skulle jag in på förlossningen för lite prover och som tur va så jobbade min auroraBM så hon kom in till mig.
    Det visade sig att jag har blivit lovad igångsättning av klinikchefen på 38+0, och måste säga att det känns jättebra. Men de kommer såklart kolla storleken på bebisen då med

• UnDeuxTrois

Där ser man ju hur osäkra de där UL är. Det kommer säkert att gå bra!

• Tinzi
    Novia skrev 2009-12-16 13:23:08 följande:
    Det där låter helt galet! Mitt barn vägde "bara" strax över 4000g och jag har redan fått reda på att jag ska på tillväxtUL (fick väl reda på det runt v.20). Vad säger din vanliga BM? Kan du få prata med andra läkare? Jag var inte nöjd med mitt första läkarbesök så jag ska få träffa en annan. Visa all din ångest och oro, se till att de tar dig på allvar. Kan pappan till barnet följa med och sätta ner foten också?
    Jag fick läkartid via min aurora BM, den läkaren vägrade fast hon visste hur viktigt det var för mig.

Sedan tog jag upp det m. min BM på MVC som skulle prata m. deras egna läkare då hon tyckte jag borde får det, de vägrade också.

Nu har jag tvingat till mig en tid på ett mkt aggresivt sätt ( de ville inte ens boka in en tid först) och då FÅR vi seeee sa dom.

Ska dit den 22:a & kommer bli vansinning om de ej gör tillväxt UL.

pappan jobbar å kan tyvärr inte följa med...
  • Tinzi
    UnDeuxTrois skrev 2009-12-16 15:57:51 följande:
    Tinzi, har du provat med flera sjukhus? Vissa är ju mer förstående än andra. Nu vet jag inte vad du bor, men Varbergs sjukhus är ju t.ex. ett sådant. Finns folk som åker på semester till Varberg för att få föda där och många åker (typ 8 mil) från Ggb.
    får tyvärr bara föda på Östra p.g.a övervikt :(
  • UnDeuxTrois

Det där med "får" gäller väl bara så länge du föder i Gbg? Dvs. du får inte föda på Mölndal t.ex. Har du provat med Vbg? Det finns ju tjocka människor som föder i Vbg och de blir ju inte skickade till Östra.

• Tinzi
    UnDeuxTrois skrev 2009-12-17 10:32:49 följande:
    Det där med "får" gäller väl bara så länge du föder i Gbg? Dvs. du får inte föda på Mölndal t.ex. Har du provat med Vbg? Det finns ju tjocka människor som föder i Vbg och de blir ju inte skickade till Östra.
    nja näe men får nog bi Östra, när värkarna kommer lr om jag nu blir igångsatt så måste vi hinna m. å lämna sonen hos farmor/mormor, blir för långt bort dessutom, tycker inte Östra i sig är kasst, bara den läkaren :(
  • UnDeuxTrois

Ok, jag tänkte att det kanske skulle funka om du ville ha planerat kejsarsnitt, men såg nu att du tänker föda vaginalt. =)

• Tinzi
    UnDeuxTrois skrev 2009-12-17 17:53:09 följande:
    Ok, jag tänkte att det kanske skulle funka om du ville ha planerat kejsarsnitt, men såg nu att du tänker föda vaginalt. =)
    yepp. de ska försöka sätta igång mig v. 39 så är lite gladare nu, slipper gå över tiden som sist iaf ( mindre barn förhoppningsvis)
  • Milliam

Madde A skrev 2009-12-16 21:40:10 följande:

Idag va vi på tillväxt UL, helt knäpp banrmorska som gjorde det....Bebisen låg på "normalkurvan" men när hon fick veta att mitt sista barn vägde 4905g så sa hon att det här kunde vi inte lite på för då kommer den bli större..... precis vad jag varit rädd för, sen sa hon att det spelar ju ingen roll om den är stor!!!! Då bröt ju jag ihop och min sambo blev jättearg på henne men hon fortsatte va jätteklumpig i sina utalande. Efter det skulle jag in på förlossningen för lite prover och som tur va så jobbade min auroraBM så hon kom in till mig.Det visade sig att jag har blivit lovad igångsättning av klinikchefen på 38+0, och måste säga att det känns jättebra. Men de kommer såklart kolla storleken på bebisen då med
    Men va konstigt hon resonerade. Isåfall undrar man ju vad det var för vits att göra tillväxtUL om hon inte ens själv litade på vad hon kom fram till?? Va skönt att du nu vet att du får igångsättning tidigare.

Har ni varit på psykologsamtal? Vad är det för skillnad om man träffar en psykolog eller AuroraBM? Min AuroraBM ringde idag och frågade om jag var intresserad av att träffa en psykolog. Vi bestämde att vi isåfall tar det efter nästa gång för då ska jag på extraUL och så ska jag få prata med läkaren och henne.
  • Milliam
    brunett24 skrev 2009-12-15 14:46:19 följande:
    Jag vill bara berätta även om jag inte varit så aktiv här att jag fick en dotter den 4 december på södersjukhuset och allt gick verkligen toppen.Jag var på ett samtal innan och det skrevs in i journalen, sen skrev jag även ett personligt brev där jag verkligen beskrev min rädsla och hur jag ville bli bemött utefter det. Alla visade verkligen respekt för det och jag fick all den hjälp jag behövde.Innan förlossningen var jag också superrädd och tänkte verkligen att det här kommer jag aldrig klara en gång till, men när den väl drog igång så var det liksom bara att hänga med. Förlossningen var över på ca 6-7 timmar och vi fick åka hem efter 2 dygn på södra bb. Det är jobbigt men så fort bebisen är ute så slutar det onda och övergår i total lycka :)Lycka till allihopa
    Grattis!
    Va skönt att allt gick bra för dig.
  • Schnooglewookiemush

Åh, en tråd för mig!
    Väntar mitt andra barn, bf 19 januari.

Förlossningsberättelse för den som vill läsa:
    atrocious.blogg.se/2008/april/forlossningen.html

Har gått på tre Aurorasamtal, det har gått jättebra. Ska försöka mig på en vaginal förlossning, är så extremt rädd för snitt! Är ju rädd för vaginalt också, men det verkar ändå vara en så häftig upplevelse så jag vill försöka mig på det iaf...

• Milliam

Jag har funderat på en helt annan sak. Tänk så blir man kvar på BB flera dagar. Jag kommer ju grina ihjäl mig av saknad efter våran dotter för det är väl inte troligt att syskon får komma och hälsa på på avdelningen (svininfluensa och RS-risker). Och även om jag får gå ut och träffa henne utanför så bor vi 13mil från BB så det blir en väldigt lång resa bara för att träffas några minuter..

• Milliam

Välkommen!
    Vet du om det är någon skillnad på akutKS och planeradKS. Läggs själva snittet likadant?
    Vad var det som du upplevde jobbigt med snittet?

• Schnooglewookiemush
    Milliam skrev 2009-12-17 22:17:05 följande:
    Välkommen! Vet du om det är någon skillnad på akutKS och planeradKS. Läggs själva snittet likadant? Vad var det som du upplevde jobbigt med snittet?
    Ja, det ska inte vara någon skillnad vad jag vet.

Lider av panikångest och klaustrofobi. När jag låg där och inte kunde röra mig så var det hemskt, just på grund av det. Sedan så var inte personalen bra, de hörde inte mig öht. Efter att sonen kommit ut och sambon gått iväg med personalen för att klippa navelsträng osv, så blev jag jätteillamående. Bad om hjälp, ingen hörde. Sambon kom tillbaka och såg mig ligga och vrida på huvudet fram och tillbaka och halvropade på hjälp, han fick lov och säga till personalen så att de lyssnade på vad jag ville!
  • Madde A
    AtroCious skrev 2009-12-17 22:27:07 följande:
    Ja, det ska inte vara någon skillnad vad jag vet. Lider av panikångest och klaustrofobi. När jag låg där och inte kunde röra mig så var det hemskt, just på grund av det. Sedan så var inte personalen bra, de hörde inte mig öht. Efter att sonen kommit ut och sambon gått iväg med personalen för att klippa navelsträng osv, så blev jag jätteillamående. Bad om hjälp, ingen hörde. Sambon kom tillbaka och såg mig ligga och vrida på huvudet fram och tillbaka och halvropade på hjälp, han fick lov och säga till personalen så att de lyssnade på vad jag ville!
    Fy vad jobbigt. Så får de ju verkligen inte göra. Förstår att du är rädd nu

Jag har blivit rädd för hela förlossningen nu, har aldrig varit så rädd för smårtan som jag är nu. Tur att jag ska träffa min auroraBM snart för nu börjar det närma sig för mig (34+0 idag)
  • JajaR
    Milliam skrev 2009-12-17 22:06:16 följande:
    Jag har funderat på en helt annan sak. Tänk så blir man kvar på BB flera dagar. Jag kommer ju grina ihjäl mig av saknad efter våran dotter för det är väl inte troligt att syskon får komma och hälsa på på avdelningen (svininfluensa och RS-risker). Och även om jag får gå ut och träffa henne utanför så bor vi 13mil från BB så det blir en väldigt lång resa bara för att träffas några minuter..
    tänk vad olika man har det... förstår VERKLIGEN din känsla !!men jag har dotter varannan vecka, och nu har hennes pappa bokat en resa i 3 v just i samband med vår bf, vilket gör att jag inte alls vet om hon är i Sverige...

japp, panik.

jannices.blogspot.com/
Svar på tråden Omföderskor med förlossningsrädsla - kan vi inte följas åt?