• Henom

Varför får vissa vitt hår istället för grått?

Varför blir vissa gråhåriga medan andra blir vithåriga med åldern?
    Det vita är ju snyggt, medan det grå bara ser tant ut.
    Hur gör man för att bli vithårig istället för gråhårig liksom?

Mvh Gråhårig

• Svar på tråden Varför får vissa vitt hår istället för grått?
  • Angels Fall First

Jag hoppas på att det är något som sitter i generna! Min mormor är vithårig (blev grå först och sen vit), min farfar var vithårig och min farmors pappa var vithårig han med, och även han blev grå först. Jag hoppas stenhårt på att det sitter i generna och att jag blir vit när jag blir gammal Det är så fint! 

mina svenska bostäver kommer och går
  • Thursday

Gammal och gammal, men min grå hår är rätt vita så jag håller tummarna! Tror också att det är ärftligt, både min morfar och hans mamma var helt vithåriga.

• rödnos

Det kan inte hänga ihop med om man är brunett eller blondin eller?
    Känns inte som att brunetter brukar bli supervita direkt. Efter ett tag som gråtott kanske men inte bums.
    Före detta blondiner brukar ju få väldigt vitt hår dock.

• Thursday
    rödnos skrev 2009-10-03 11:50:40 följande:
    Det kan inte hänga ihop med om man är brunett eller blondin eller? Känns inte som att brunetter brukar bli supervita direkt. Efter ett tag som gråtott kanske men inte bums. Före detta blondiner brukar ju få väldigt vitt hår dock.
    Tror jag inte, min morfar var som sagt vithårig och han hade mörkt hår som ung.
  • gaffsan
    Henom skrev 2009-10-03 11:16:10 följande:
    Varför blir vissa gråhåriga medan andra blir vithåriga med åldern?Det vita är ju snyggt, medan det grå bara ser tant ut.Hur gör man för att bli vithårig istället för gråhårig liksom?Mvh Gråhårig
    Använd silvershampoo ,testa det . {#lang_emotions_sunny}
  • Trill

Sanningen är att alla får vitt hår (eller snarare att pigmenten försvinner från hårstrået och gör det genomskinligt/vitt).

MEN det ser grått ut så länge det är blandat med hårstrån som fortfarande har färg.
    Är man mörkhårig ser det grått el. stickelhårigt ut innan allt är vitfärgat.

Är man väldigt ljust blir blandningen inte så tydlig så man ser vithårig ut snabbare.

• Mrs Moneybags
    Trill skrev 2009-10-05 08:52:24 följande:
    Sanningen är att alla får vitt hår (eller snarare att pigmenten försvinner från hårstrået och gör det genomskinligt/vitt). MEN det ser grått ut så länge det är blandat med hårstrån som fortfarande har färg. Är man mörkhårig ser det grått el. stickelhårigt ut innan allt är vitfärgat. Är man väldigt ljust blir blandningen inte så tydlig så man ser vithårig ut snabbare.
    Jaså jag tycker det är tvärtom - vi som har mörkt hår har till synes kritvita hårstrån och de som är ljushåriga ser mer gråhåriga ut en längre tid.

Åtminstone ser mina egna grå hår helt snövita ut mitt ibland det svarta...

Du har rätt i att alla får vitt/pigmentslöst hår.
  • Indianica

Intressant fråga, någon frisör här som vet kanske?

Jag är mörk, mörk brunett och mina få "grå" strån är kritvita.

Antar att man kan blondera sig som grå tant så man blir vitblond, kanske en del som gör det?

• Trill
    Mrs Moneybags skrev 2009-10-05 16:31:00 följande:
    vi som har mörkt hår har till synes kritvita hårstrån
    Stickelhårig
  • muffin85

Grätt hår går inte att få vitt genom blekning , jag lovar har provat och det blev bara orange

• muffin85

Jag har alltid varit ljusblond i mig själv  men blev gråhårig vid 50 önskar så det lev vitt istället
    Jag är nu 70 men fortfarande bara gråhårig

Svar på tråden Varför får vissa vitt hår istället för grått?