• miomion

spisskydd??

Vi har en spis med häll, och en 1 åring som går runt. Han når ännu inte upp till plattorna, men till knapparna. Jag tycker vi skall sätta upp ett spisskydd, så att han inte i en obevakad sekund sträcker sig upp och lägger fingrarna på plattan, ja än når han ju inte men om ett tag. Sambon menar att man får ha uppsikt hela tiden och säga nej, så lär han sig. Och att han itne sett så många som satt upp spisskydd.
    Hur har ni gjort, spisskydd eller säga nej och uppsikt? (det har man ju även med spisskydd givetvis men extra mycket när man inte har skydd)

• Svar på tråden spisskydd??
  • Kaldorei

Hör efter med företaget ni köpte spisen av, eller med något annat företag som säljer spisar.

• lillamye

vi köpte vårat på barnenshus

• Kodia

Man behöver helt klart spisskydd! Man vänjer sig snart- jag tyckte inte att det var i vägen särskilt mycket. Om jag var hemma hos någon annan och lagade mat tyckte jag att det kändes osäkert för min egen del utan skydd... *s*

Vi hade vårt kvar tills barnen var ca 5 år. De gillade att stå på en pall och hjälpa till att röra i grytorna, och utan skyddet hade de kunnat dra hela kastrullen äver sig.

• Yosa
    miomion skrev 2009-10-01 20:31:52 följande:
    Vi har en spis med häll, och en 1 åring som går runt. Han når ännu inte upp till plattorna, men till knapparna. Jag tycker vi skall sätta upp ett spisskydd, så att han inte i en obevakad sekund sträcker sig upp och lägger fingrarna på plattan, ja än når han ju inte men om ett tag. Sambon menar att man får ha uppsikt hela tiden och säga nej, så lär han sig. Och att han itne sett så många som satt upp spisskydd. Hur har ni gjort, spisskydd eller säga nej och uppsikt? (det har man ju även med spisskydd givetvis men extra mycket när man inte har skydd)
    Visst ska man ha uppsikt hela tiden och säga nej. MEN inte på bekostnad att baren skadar sig allvarligt! Vår son blir 2 år i januari (född jan08) och han ställer sig på handtaget till nedersta ugnen och når allt på spisen om vi inte hade haft spisskydd. Vansinnigt att inte ha det! Skall tilläggas att denna klättring har han hållt på med sen han va knappt 1,5år. Det kan hända alla.

Inte så kul om barnet får varmt potatisvatten/pastavatten över sig och skadar sig så han/hon ser helt vanskapt ut för resten av sitt liv!!!!!
  • Yosa

Pappa G skrev 2009-10-01 20:34:18 följande:

Vi hade just denna diskussion härom dagen. Vi känner väl lite att det där skyddet bara kommer att vara väldigt i vägen, bli skitigt fort, och trilla ner på golvet hela tiden..
    Vi har haft vårat i snart 4,5år och ännu inte trillat av! Sitter fast ända tills man drar fram spisen för rengöring.
  • miomion

Nu är spisskyddet köpt och vi skall montera det imorgon. Köpte det på babyproffsen, ett sådant som både skyddar plattor och knappar, kostade 375 kr. Blir nog jättebra, och kommer framförallt kännas tryggt

• 3mamman

Självklart spsisskydd, man har inte alltid uppsikt. Någon gång kanske någon annan passar barnet och då känns det väl bra att ha ett skydd. 1-2-åringar är ju väldigt nyfikna och vil härma oss, laga mat osv.

• Fina Fröken Lycklig

Spisskydd har vi tänkt ha, känns som en självklarhet!

En liten fråga (om det är okej att jag lånar tråden lite, ts? ), om man har ett sånt spisskydd med en del som även skyddar knapparna.. är den knepig att fälla undan för en själv vid matlagning?

Någon som har skydd även för ugnsluckan?? Vi har en äldre modell av spis/ugn där glaset i ugnsluckan blir oerhört hett, och förr fanns det ju som skyddgaller/nät att sätta för, men inte hittat sånt nånstans. Nån som vet???

• aok

Nån som vet var man kan köpa spisskydd åt en spis med häll infälld i änden av bänkskivan? Alltså där man kan komma åt plattorna både framifrån och från högersidan.

• avlac

Fina Fröken Lycklig skrev 2009-10-03 22:04:32 följande:

Spisskydd har vi tänkt ha, känns som en självklarhet! En liten fråga (om det är okej att jag lånar tråden lite, ts? ), om man har ett sånt spisskydd med en del som även skyddar knapparna.. är den knepig att fälla undan för en själv vid matlagning?Någon som har skydd även för ugnsluckan?? Vi har en äldre modell av spis/ugn där glaset i ugnsluckan blir oerhört hett, och förr fanns det ju som skyddgaller/nät att sätta för, men inte hittat sånt nånstans. Nån som vet???
    Vi har ett spisskydd som går att fälla upp och ner. När man inte använder spisen fäller/drar man ner det så att skyddet hamnar framför vreden och kan inte kommas åt. När man använder spisen fäller/drar man upp det och det ser ut som vilket spisskydd som helst. Superbra!
  • lillasysterfia
    Fina Fröken Lycklig skrev 2009-10-03 22:04:32 följande:

Spisskydd har vi tänkt ha, känns som en självklarhet!

En liten fråga (om det är okej att jag lånar tråden lite, ts? ), om man har ett sånt spisskydd med en del som även skyddar knapparna.. är den knepig att fälla undan för en själv vid matlagning?

Någon som har skydd även för ugnsluckan?? Vi har en äldre modell av spis/ugn där glaset i ugnsluckan blir oerhört hett, och förr fanns det ju som skyddgaller/nät att sätta för, men inte hittat sånt nånstans. Nån som vet???

Jag har sett att de säljer ungsskydd på babyproffsen bland annat. Sitter själv i tankar om att skaffa ett sådant skydd då vi också har en äldre spis. Men om du inte hittar det på någon affär går det alltid att googla sig fram till nätbutiker. :)
  • Nattviolen

Vi köpte ett spisskydd när vi fick barn, men använde det aldrig. Vår spis har barnspärr på plattorna och går inte att få på för ett barn. När spisen är på var jag ju alltid där och lagade mat. Men vår dotter har aldrig varit någon som pillat, rivit i lådor, fast hon brände sig faktiskt lite grand en gång.

Svar på tråden spisskydd??