• buska

Min barndröm är krossad

Hej Alla likasinnade!!

Jag och min sambo har precis genomgått vår 2:dra ivf-beh,
    -med samma resultat som vid det första försöket...
    Inget av äggen blir befruktade...Trots ICSI
    Till detta hör att mina ägg är fina och min sambos spermier är bra..

Vi vet alltså inte hur vi ska gå tillväga i nuläget..
    -men ett 3.dje ivf försök blir inte aktuellt.
    vi vet inte vart felet ligger, men vår läkare tycker det ser mörkt ut för oss att få gemensamma barn....snacka om att fällas omkull....

Vi ska träffas för ett möte om några veckor, där vi ska ,som läkaren sa
    "gnugga våra huvuden ihop"

Snälla, där ute..någon som varit med om samma sak
    -vad gjorde ni?
    -hur gick det?
    -era råd?

Jag går omkring i en dimma...min barndröm är krossad!!

• Svar på tråden Min barndröm är krossad
  • buska
    anirac1 skrev 2009-10-01 23:24:50 följande:
    I maj 08 tog vi beslutet att pröva donation å sep 08 fick vi godkännt sen i dec 08 började jag förberedelserna inför donationen i jan 09. Men vår donator hoppade av helgen innan jul =( så i april 09 fick jag det donerade ägget =D Men annars är väntetiden fr 1-3 år...
    Oj, va fort det gick för er då??!!
    Var det bara rent flyt eller en donator som matchade just dig??
    För dom går väll lite efter hår/ögonfärg?
    Härligt att höra din historia!! Väcker lite hopp...Tack!
  • kloink

Jo jag känner igen det där - inte kul.
    Jag och min sambo gick igenom 2 IVF där inget av äggen befruktades, läkaren kunde inte riktigt säga vad det berodde på men började prata om att äggdonation kanske var nästa steg.

Vi ville dock försöka en sista gång för att veta att man prövat allt och vände oss till en privat klinik. Denna gång blev 7 av 8 ägg befruktade vi var helt chockade bägge två eftersom vi i princip trodde att det var kört.

Tyvärr fäste inte det ägg jag fick insatt men det finns några i frysen så jag hoppas fortfarande. :)

• Theorese

Vi hade också problem med själva befruktningen de två första ivf:en bara ett respektive två ägg blev befruktade, till tredje försöket böt vi från den långa metoden till den korta och Menopur istället, samtliga ägg befruktades och det blev till slut ett till mig (som ska titta ut om bara drygt en vecka) och två till frysen. Så ge inte upp!!

• geten

Angående donationsköer: Vi fick besked i december förra året att vi behövde en äggdonation för att ha en chans att bli gravida och väntetiden skulle vara 1,5-2år. I slutet på januari blev vi godkända för äd och där med ställda i kö, i juni ringde de och sa att vi skulle få göran en "provbehandling" för att se hur fort jag svarade på hormonerna.... och i lördags fick jag tillbaka ett topp embryo som jag nu ruvar på.
    Det gick alltså mycket fortare än vad de sa så det behöver ju inte ta flera år innan det blir behandling. Antar att det kan bli lika snabba svängar vilken donation man än behöver.
    Lycka till med era barnplaner!!

Kram Geten

• anirac1
    buska skrev 2009-10-02 08:43:35 följande:
    Oj, va fort det gick för er då??!!Var det bara rent flyt eller en donator som matchade just dig??För dom går väll lite efter hår/ögonfärg?Härligt att höra din historia!! Väcker lite hopp...Tack!
    Nja vet inte de vi har ju vart med i IVF svängen i 10 år på samma klinik... Så vi vara väl prio 1... Jaa dom går efter hur man ser ut. Sen när donatorn hoppade av i Dec så letade dom med blåslampa efter ngn som skulle matcha. För att det tar ca 2-3 mån för att få ihop de hela... Har dock ingen aning hur d e med spermadonation...
  • buska
    kloink skrev 2009-10-02 12:51:55 följande:
    Jo jag känner igen det där - inte kul. Jag och min sambo gick igenom 2 IVF där inget av äggen befruktades, läkaren kunde inte riktigt säga vad det berodde på men började prata om att äggdonation kanske var nästa steg. Vi ville dock försöka en sista gång för att veta att man prövat allt och vände oss till en privat klinik. Denna gång blev 7 av 8 ägg befruktade vi var helt chockade bägge två eftersom vi i princip trodde att det var kört. Tyvärr fäste inte det ägg jag fick insatt men det finns några i frysen så jag hoppas fortfarande. :)
    Underbart!! Grattis, vad glad jag blir för er skull!!
    Vet du om det privata stället gjorde på annorlunda vis än det 2 tidigare försöken? Eller gjorde ni exakt likadant?'
    Jag bytte ju läkemedel andra gången, vilket resulterade i flera ägg, men det räckte tydligen inte!!
    Har hört liknande berättelser innan, att folk lyckas när dom byter klinik!
    Åhh, ni ger mig hopp tillbaka!! Trots att det känns så hemskt.....
    Tack snälla för ditt svar!!
  • buska
    Theorese skrev 2009-10-02 12:56:26 följande:
    Vi hade också problem med själva befruktningen de två första ivf:en bara ett respektive två ägg blev befruktade, till tredje försöket böt vi från den långa metoden till den korta och Menopur istället, samtliga ägg befruktades och det blev till slut ett till mig (som ska titta ut om bara drygt en vecka) och två till frysen. Så ge inte upp!!
    Tack för ditt svar..jag bytte från gonal-f till menopur andra gången, fick ut fler ägg, vilket gjorde oss överlyckliga...
    1 ivf 4 ägg av 14 äggblåsor Gonal-f
    2 ivf 7 ägg av 8 äggblåsor Menopur
    Ska fråga läkaren om korta vs långa metoden när jag träffar honom, vi vet ju att jag är lättstimulerad!
  • buska
    geten skrev 2009-10-02 13:17:07 följande:
    Angående donationsköer: Vi fick besked i december förra året att vi behövde en äggdonation för att ha en chans att bli gravida och väntetiden skulle vara 1,5-2år. I slutet på januari blev vi godkända för äd och där med ställda i kö, i juni ringde de och sa att vi skulle få göran en "provbehandling" för att se hur fort jag svarade på hormonerna.... och i lördags fick jag tillbaka ett topp embryo som jag nu ruvar på.Det gick alltså mycket fortare än vad de sa så det behöver ju inte ta flera år innan det blir behandling. Antar att det kan bli lika snabba svängar vilken donation man än behöver.Lycka till med era barnplaner!!Kram Geten
    Grattis, håller tummarna för dig!!
  • Anki85

urs vad tråkigt för er, lider verkligen.
    jg väntar själv mitt 4e barn nu och har tydligen väldigt lätt för att bli gravid.
    jag tog kontakt med karoliska infertilitetskliniken eftersom jag hade funderingar på att bli donator.
    de ska höra av sig frammåt våren eftersom jag vill ge amningen en chans innan jag ger mig på donationen.
    men jag ser det verkligen som ett privilegium att kanske kunna hjälpa någon annan att uppleva den underbara känslan att få bära och föda ett barn.
    känner med och håller tummarna för er.
    kramar

• buska
    Anki85 skrev 2009-10-02 18:33:23 följande:
    urs vad tråkigt för er, lider verkligen.jg väntar själv mitt 4e barn nu och har tydligen väldigt lätt för att bli gravid.jag tog kontakt med karoliska infertilitetskliniken eftersom jag hade funderingar på att bli donator.de ska höra av sig frammåt våren eftersom jag vill ge amningen en chans innan jag ger mig på donationen.men jag ser det verkligen som ett privilegium att kanske kunna hjälpa någon annan att uppleva den underbara känslan att få bära och föda ett barn.känner med och håller tummarna för er.kramar
    Åhh!! Underbara du, vilken fin människa du är!
    Du kommer isåfall att göra ett par till världens lyckligaste! Vilken fin gärning!!!!
    Kramar tillbaka! Lycka till med 4:an!!!
  • kloink
    buska skrev 2009-10-02 18:25:01 följande:
    Underbart!! Grattis, vad glad jag blir för er skull!!Vet du om det privata stället gjorde på annorlunda vis än det 2 tidigare försöken? Eller gjorde ni exakt likadant?'Jag bytte ju läkemedel andra gången, vilket resulterade i flera ägg, men det räckte tydligen inte!!Har hört liknande berättelser innan, att folk lyckas när dom byter klinik!Åhh, ni ger mig hopp tillbaka!! Trots att det känns så hemskt.....Tack snälla för ditt svar!!
    Nej jag tror inte att den nya kliniken gjorde något annorlunda, vi har gjort ICSI alla tre gångerna. Däremot har jag haft olika mediciner varje gång och det verkar vara lite individuellt det där vad som funkar.
    1:a Gonal F och långa metoden
    2:a Menopur och korta metoden (korta var inte så bra för mig fick bara ut 4 ägg)
    3:e Puregon och långa metoden

Inför vårt sista försök har jag och min sambo också försökt att träna lite mer och leva ganska sunt men totalt sett är det inga större skillnader från de andra gångerna, som sagt det är svårt att veta vad det beror på, vi kanske bara hade en enorm tur sist (eller otur de första gångerna beroende på hur man ser det) ;). Lycka till :)
  • Pimpinellan

Vi ska snart göra vår 6:e IVF trots att jag bara gått till ET 2 ggr innan. Läkarna har hopp även om vi inte har det så då fortsätter vi. Byte av medicin och metod brukar hjälpa även om det inte gjort det för oss senaste gångerna. Ge det ett försök till!

• buska
    Pimpinellan skrev 2009-10-03 15:17:49 följande:
    Vi ska snart göra vår 6:e IVF trots att jag bara gått till ET 2 ggr innan. Läkarna har hopp även om vi inte har det så då fortsätter vi. Byte av medicin och metod brukar hjälpa även om det inte gjort det för oss senaste gångerna. Ge det ett försök till!
    Pimpinellan: Det är alltså heller inget fel på era ägg och spermie??
    Vad tror dom det beror på i erat fall?
  • Pimpinellan
    buska skrev 2009-10-03 16:49:58 följande:
    Pimpinellan: Det är alltså heller inget fel på era ägg och spermie??Vad tror dom det beror på i erat fall?
    Jo,nog är det äggens fel alltid eftersom det är de som inte blir befruktade. Men rätt som det är finns det bra ägg ,blir även spontant gravid mellan varven så därför tror de det finns hopp. När jag väl fått befruktade via IVF blir de bra däremot.
Svar på tråden Min barndröm är krossad