• SweetSpirit

Jag behöver hjälp med detta, finns det nån som kan komma med ett råd??? (långt)

Jag har skrivit en tråd om detta förut men jag orkar inte leta upp den och jag var anonym..

Vi börjar så här... Mitt ex flickvän skuldsatte sig för hon skulle hjälpa nån med uppehållstillstånd, hon hade fått 22.000 kronor och vägrade betala tillbaka...

Hon ljög först och sa till mitt ex att det gällde 3000 kr, nu säger han att han vet allt..

Jag har satt mig på tvären när det gäller vår gemensamma son, han får inte vara med hans pappas flickvän. Jag vägrar att släppa iväg honom så länge detta är igång.. Mitt ex tycker att det är jag som är dum i skallen, frågar mig vad jag har med detta att göra, vad min son har med detta att göra, är det bara jag som ser vad min son och jag har med detta att göra???

Jag har pratat med soc och anmält henne för jag är orolig för hennes barn också...

Hennes fönster gick sönder i måndags, hon bor på 3 våningen mitt i huset och det skulle vara en olyckshändelse att nån kastade en sten igenom det... Jag kopplar det till hennes skuld..

Jag vet att hon inte betalat tillbaka dessa pengar, andra i hennes närhet har blivit hotade de med.

Jag vet inte vad jag ska göra för min sons pappa fattar inte vad jag säger... han tycker att det är jag som gör fel.. Jag förstår inte att hon orkar ljuga och nu har hon fått en kompis till mig att ljuga för henne och jag känner att min ilska börjar bli så stor så jag snart inte vet vad jag gör... Dessutom är hennes egen mamma med på lögnerna...

Snälla kan nån komma med ett råd om hur jag ska göra för jag bara stirrar mig blind på att jag är så arg... Gör jag fel som vill skydda mitt barn??? Gör jag fel som inte vill att han ska träffa sin styvmamma??? Jag vill inte att han ska växa upp och tro att sådana handlingar är ok.. Jag försöker uppfostra honom till en skötsam kille...

Alexander -99,Emilia -07 & Stephanie -09
  • Svar på tråden Jag behöver hjälp med detta, finns det nån som kan komma med ett råd??? (långt)
  • PCOskruttan

Jag förstår att du är orolig för din son. Du vill såklart inte att han sak bli offer för dessa hot (eller bevittna något otäckt).

Du måste nog bestämma dig för om du litar på att pappan kan skydda sonen när han har honom. Om inte får du prata med en advokat och se hur läget är gällande begära ensam vårdnad.

• perlita

Hej
    Har själv extrema problem med sambons ex, så känner att jag måste skriva till dig.

Vad det gäller ditt barns uppfostran och tanken att han ska påverkas av själva handlingen, tycker jag att du kan vara lugn. För det första ska han ju inte ens behöva veta vad som hänt, för det andra så tar inte en persons handling bort en hel uppfostran. Där kan du nog vara helt lugn, men jag förstår din oro och ilska!
    Säkerheten är däremot ett problem i mina ögon. För mig, och det är min personliga åsikt bara, skulle jag inte "hoppas" på att pappan ska beskydda barnet utifall en hotfull situation skulle uppstå. Som förälder är det mitt ansvar att skydda mitt barn och då vill jag ju inte utsätta barnet för ens eventuell fara i onödan.

Om nu fler vet om det som händer i familjen och fler har blivit hotade, varför anmäler inte de allt till soc? Om jag var i dina kläder skulle jag se till att fler anmälde detta, som faktiskt är en fara för barnens välmående baserat på din text, ju mer de har att arbeta med, desto lättare och fortare kan de agera.

I frågan på konflikten som faktiskt uppstått med ditt ex, kan jag rekommendera familjerådgivning. Det finns oftast i kommunens regi. Inget illa ment, men oftast krävs det en tredje part för att man ska kunna se saker svart på vitt och agera utefter barnets välmående och inte sina egna intressen!!

Lycka till och stå på dig!

Svar på tråden Jag behöver hjälp med detta, finns det nån som kan komma med ett råd??? (långt)