• MysTic PrincesS

11-åringar som har sex.

Läste i en annan tråd om detta. Det var tal om anmälningar till socialen, prata med skolsköterska osv.

Bör man anmäla till socialen? Vad kan de göra isf?
    Prata med skolsköterskan? Vad kan hon göra isf?

Barn och ungdomar matas dagligen med sexuella intryck via tv, tidningar och internet. Många av de för tidiga sexuella debuterna sker på grund av detta, anser jag.

Sexualkunskap borde nog införas redan på lågstadiet i denna takten. Kunskap ger ett bättre skydd än förbud och bannor. Sen finns ett föräldraansvar, men tyvärr klarar inte alla föräldrar av att prata sex med sina barn och ungdomar heller. Då blir det skolans ansvar att verkligen lära ut.

Kunskap, skydd ger på sikt mindre aborter och könsjukdomar. Samt att även media får ta sitt ansvar i det hela. Sex säljer lösnummer mm, men lägg mer tid och pengar på information om baksidan med ett sexliv.

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Svar på tråden 11-åringar som har sex.
  • Facepalm
    Rocket Mania skrev 2012-04-20 11:38:56 följande:
    Nej tonåring blir man när man blir 13. Det hörs liksom på själva namnet. Om du personligen menar något annat med namnet får du nog använda dig av siffror i stället eftersom en tonåring är någon som befinner sig mellan 13 och 19 år.

Vad man ska göra? Man ser till att vara en viktig del av ens barns liv, någon barnen faktiskt lyssnar och litar på.
    Nej det gör det inte.
    Puberteten har länge varit på väg ner i åldrarna och nu för tiden skulle jag säga att det inte längre tillhör extrema undantag att 9-11 åringar går in i den.

Vad det beror på kan vi endast spekulera i.

Det är allt man kan göra, stå vid deras sida och försöka guida rätt.
    Kanske lyckas man och kanske blir dom av med oskulden långt innan vi själva önskade det.
    Men att dra in soc, skolan och så vidare är att överreagera.
    Speciellt om åldern mellan dom är likvärdig, annat vore det om ex en 18 åring lå med en elva åring.

• Rocket Mania
    Facepalm skrev 2012-04-20 11:43:20 följande:
    Nej det gör det inte.
    Puberteten har länge varit på väg ner i åldrarna och nu för tiden skulle jag säga att det inte längre tillhör extrema undantag att 9-11 åringar går in i den.

Vad det beror på kan vi endast spekulera i.

Det är allt man kan göra, stå vid deras sida och försöka guida rätt.
    Kanske lyckas man och kanske blir dom av med oskulden långt innan vi själva önskade det.
    Men att dra in soc, skolan och så vidare är att överreagera.
    Speciellt om åldern mellan dom är likvärdig, annat vore det om ex en 18 åring lå med en elva åring.
    Men pubertet och tonåring är inte synonymt. Vissa barn går in i pubertet redan som 8-åringar, det gör dom inte till tonåring för det. Ytterligare andra går in i puberteten så sent som vid 14-15 år och dom har trots det varit tonåringar i flera år.
  • Facepalm
    Rocket Mania skrev 2012-04-20 11:44:53 följande:
    Men pubertet och tonåring är inte synonymt. Vissa barn går in i pubertet redan som 8-åringar, det gör dom inte till tonåring för det. Ytterligare andra går in i puberteten så sent som vid 14-15 år och dom har trots det varit tonåringar i flera år.
    Barn - pubertet - tonåring, så går det väl till, var gränsen för tonåringen går är då flytande.
    Efter en vis ålder, kan då luta mig mot din siffra 13 kan jag hålla med att barn blir till tonåringar genom ålder även om pubertet lyser med sin frånvaro.
    Har själv extremt svårt att se ex en 9 åring som en tonåring men vem är jag som säger emot naturens gång.
  • Rocket Mania
    Facepalm skrev 2012-04-20 11:47:20 följande:
    Barn - pubertet - tonåring, så går det väl till, var gränsen för tonåringen går är då flytande.
    Efter en vis ålder, kan då luta mig mot din siffra 13 kan jag hålla med att barn blir till tonåringar genom ålder även om pubertet lyser med sin frånvaro.
    Har själv extremt svårt att se ex en 9 åring som en tonåring men vem är jag som säger emot naturens gång.
    Nu blir jag lite trött. Ok. Det är bara ett ord men du måste förstå att en tonåring inte är 9 år. TONåring som i tretTON, fjorTON, femTON osv. 

Det har inget med pubertet att göra.

Du kan kalla en konservbuk för en banan om du vill men det blir ingen banan ändå 
  • Facepalm
    Rocket Mania skrev 2012-04-20 13:03:50 följande:
    Nu blir jag lite trött. Ok. Det är bara ett ord men du måste förstå att en tonåring inte är 9 år. TONåring som i tretTON, fjorTON, femTON osv. 

Det har inget med pubertet att göra.

Du kan kalla en konservbuk för en banan om du vill men det blir ingen banan ändå 
    AHA , var det så det ordet är uppbyggt 

Det har jag fanne mig inte tänkt på förrän du sa det precis, I stand corrected Foten i munnen

• Rocket Mania
    Facepalm skrev 2012-04-20 13:05:53 följande:
    AHA , var det så det ordet är uppbyggt 

Det har jag fanne mig inte tänkt på förrän du sa det precis, I stand corrected Foten i munnen
    puh.
  • LaYa01

Jag fick mens som 9 åring men är fortfarande oskuld. (okej, mest för att ingen vill ha en äcklig indisk neger).

Men sex hör inte hemma i en 11 årings vardag. Jag tycker inte det. De får onanera men sex känns inte ok i den åldern.

• standinlovedontfallinlove
    KiaL skrev 2012-04-20 00:17:51 följande:
     Huu här struntar jag fullkomligt i hur politiskt korrekt det låter..men skulle min dotter, som nu är 11, ha sex så skulle jag låsa in henne tills hon var 15..
    Barn ska va barn..inte sexuellt aktiva. Även med skydd kan det gå fel..vem skulle vilja ha på sitt ansvar en gravid 11-12 åring???

Särskilt om hon nu skulle envisas med att behålla barnet oavsett mina förmaningar och råd. nej jag kommer köra stenhårt med att gränsen för sex är när man är mogen nog att ta sitt ansvar vid eventuella misstag. 
    Sen struntar jag i hur grym och oförstående jag är.. Mitt barn är mitt ansvar och det är mitt jobb att göra det som är bästa för henne..oavsett.     

haha håller med dig. fyfan!!!!! min lillasyster är förfan 11 helt sjukt. o bara av att tänka tanken att HON skulle va gravid är ju bara helt sjukt :S hon kan ju knappt nånting om "världen" elr vad man ska säga. de e ju helt sinnessjukt att 11 åringar ska gå runt o ha sex haha skrattretande:S

nee det är helt fel på alla sätt bara!!!! HEEELT FEL!!!!!!!!!!! ush 
  • KiaL
    standinlovedontfallinlove skrev 2012-04-20 13:44:24 följande:

haha håller med dig. fyfan!!!!! min lillasyster är förfan 11 helt sjukt. o bara av att tänka tanken att HON skulle va gravid är ju bara helt sjukt :S hon kan ju knappt nånting om "världen" elr vad man ska säga. de e ju helt sinnessjukt att 11 åringar ska gå runt o ha sex haha skrattretande:S

nee det är helt fel på alla sätt bara!!!! HEEELT FEL!!!!!!!!!!! ush 
    Vidrigt och skrämmande..
    Och som du säger Helt Fel.

• KristenTjej84
    såffan skrev 2009-09-30 14:01:50 följande:
    När går gränsen då? är man inte lika mycke barn när man är 15 och blir byxmyndig.

Vissa barn mognar tidigare och känner man redan som elva åring att man börjar få behov av sex är det verkligen rätt att kväva det behovet då?
    Jag vet inte om du märkt det men det är en jäkla stor skillnad mellan en 11 årings kropp och en 15 årings kropp.
    Ifall du inte lagt märke till skillnaderna så visar jag gärna en jämförelse.
    Sjukt att så unga ens tänker på det, min kusin som fyllt 11 leker fortfarande med Barbies!

• Velouria
    KristenTjej84 skrev 2012-04-20 16:04:04 följande:
    Jag vet inte om du märkt det men det är en jäkla stor skillnad mellan en 11 årings kropp och en 15 årings kropp.
    Ifall du inte lagt märke till skillnaderna så visar jag gärna en jämförelse.
    Sjukt att så unga ens tänker på det, min kusin som fyllt 11 leker fortfarande med Barbies!

Mmm, skillnader i hjärnan också. Hjärnan utvecklas gradvis och ser olika ut i olika åldrar. Konsekvenstänkandet finns till exempel inte där från födsel. Och tänker man lite på Freuds Detet, Jaget och Överjaget så hänger det en hel del ihop med hjärnans utveckling. En person är olika mycket medveten om saker och ting, sin omvärld, i olika åldrar. Ett barn kan tycka att det är roligt att experimentera med sex, men tar inte hänsyn till konsekvenser. 

När jag var runt 5 år började jag bli intresserad av pojkars könsorgan och jag kommer ihåg att jag ett par gånger "experimenterade" genom att titta på killens snopp och känna på den med handen. Skulle mina föräldrar ha sagt "ja, nu är du mogen att ha sex, för nu är du tillräckligt nyfiken. Så det är bara att tuta och köra på"? Skulle jag som femåring ha kunnat hantera sex? Sex är så mycket mer komplext och komplicerat än att bara två kroppar förenas. Det händer mycket med kroppen rent fysiskt och huvudet rent mentalt. Jag har bara lite övergripande kunskap om det, men det känns som att de allra flesta människor rent instinktivt förstår det olämpliga i att barn har sex samt vilken ålder som vi bedömer fortfarande vara olämplig för sex. Det verkar som att de som inte förstår det är de som filosofierar alldeles för mycket och liksom skalar av den "tysta förståelsen" för det olämpliga i att barn har sex och liksom kommer fram till att det egentligen inte finns något skäl till varför barn inte ska ha sex. Ja, om en utomjording av icke-mänsklig karaktär skulle landa på jorden så skulle han inte förstå detta, men eftersom vi är människor så finns en sorts "mänsklig förståelse"/något instinktivt i det att barn inte ska ha sex. Vet inte om det är så mycket kulturellt. Tror mest att det är en "biologisk känsla".
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • molly97
    Rocket Mania skrev 2012-04-20 00:27:10 följande:
    Du vet, psykisk mognad har inget med kroppen och mens att göra - det sitter enbart i huvudet. Hjärnan utvecklas hela tiden och en 11-åring är per definition ett barn med allt vad det innebär.

Du är säkert en jättetrevlig person men efter vad du just skrev att döma agerar du helt efter din ålder och knappt det. När du blir lika gammal och grå som jag kommer du förstå - jag tyckte också jag var ovanligt mogen vid din ålder. Det går över

-
    Personligen tycker jag det är sorgligt att sex kryper ner såpass i åldrarna. Omdömet är tyvärr sämre hos ett barn och det blir lätt fel. Jag hoppas jag klarar av att uppfostra mina barn "bättre" än att de blir av med oskulden innan 14-16 års ålder. 
    ja men gick inte in på små detaljer nu.. Ett barn är ett barn, jag är fortfarande barn. Men försökte bara säga vill 2 11 åringar ha sex får dom ha det,och jo mensen kommer i puberteten så det hänger också med? dock så är det inte dåligt om dina barn blir av med oskulden vid 11 förålder e ju ingen siffra 
  • molly97
    molly97 skrev 2012-04-23 00:01:26 följande:
    ja men gick inte in på små detaljer nu.. Ett barn är ett barn, jag är fortfarande barn. Men försökte bara säga vill två 11 åringar ha sex får dom ha det,och jo mensen kommer i puberteten så det hänger också med? dock så är det inte dåligt om dina barn blir av med oskulden vid 11 för ålder e ju bara en siffra 
  • Rocket Mania
    molly97 skrev 2012-04-23 00:01:26 följande:
    ja men gick inte in på små detaljer nu.. Ett barn är ett barn, jag är fortfarande barn. Men försökte bara säga vill 2 11 åringar ha sex får dom ha det,och jo mensen kommer i puberteten så det hänger också med? dock så är det inte dåligt om dina barn blir av med oskulden vid 11 förålder e ju ingen siffra 
    Jo det är dåligt, det visar att jag misslyckats med att vara den förälder mina barn behöver. 
  • molly97
    Rocket Mania skrev 2012-04-23 00:11:06 följande:
    Jo det är dåligt, det visar att jag misslyckats med att vara den förälder mina barn behöver. 
    inte misslyckad nånstans :)
  • Johan70
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-30 13:18:00 följande:
    ...

Sexualkunskap borde nog införas redan på lågstadiet i denna takten. Kunskap ger ett bättre skydd än förbud och bannor. Sen finns ett föräldraansvar, men tyvärr klarar inte alla föräldrar av att prata sex med sina barn och ungdomar heller. Då blir det skolans ansvar att verkligen lära ut.

Kunskap, skydd ger på sikt mindre aborter och könsjukdomar. Samt att även media får ta sitt ansvar i det hela. Sex säljer lösnummer mm, men lägg mer tid och pengar på information om baksidan med ett sexliv.
    När jag gick på lågstadiet hade vi sexualkunskap. Det trodde jag att alla hade? Visst, det handlade mer om hur barn blir till än vad man själv skall tänka på om man skulle ha sex, men ändå.
Svar på tråden 11-åringar som har sex.