KristenTjej84 skrev 2012-04-20 16:04:04 följande:
Jag vet inte om du märkt det men det är en jäkla stor skillnad mellan en 11 årings kropp och en 15 årings kropp.
Ifall du inte lagt märke till skillnaderna så visar jag gärna en jämförelse.
Sjukt att så unga ens tänker på det, min kusin som fyllt 11 leker fortfarande med Barbies!
Mmm, skillnader i hjärnan också. Hjärnan utvecklas gradvis och ser olika ut i olika åldrar. Konsekvenstänkandet finns till exempel inte där från födsel. Och tänker man lite på Freuds Detet, Jaget och Överjaget så hänger det en hel del ihop med hjärnans utveckling. En person är olika mycket medveten om saker och ting, sin omvärld, i olika åldrar. Ett barn kan tycka att det är roligt att experimentera med sex, men tar inte hänsyn till konsekvenser.
När jag var runt 5 år började jag bli intresserad av pojkars könsorgan och jag kommer ihåg att jag ett par gånger "experimenterade" genom att titta på killens snopp och känna på den med handen. Skulle mina föräldrar ha sagt "ja, nu är du mogen att ha sex, för nu är du tillräckligt nyfiken. Så det är bara att tuta och köra på"? Skulle jag som femåring ha kunnat hantera sex? Sex är så mycket mer komplext och komplicerat än att bara två kroppar förenas. Det händer mycket med kroppen rent fysiskt och huvudet rent mentalt. Jag har bara lite övergripande kunskap om det, men det känns som att de allra flesta människor rent instinktivt förstår det olämpliga i att barn har sex samt vilken ålder som vi bedömer fortfarande vara olämplig för sex. Det verkar som att de som inte förstår det är de som filosofierar alldeles för mycket och liksom skalar av den "tysta förståelsen" för det olämpliga i att barn har sex och liksom kommer fram till att det egentligen inte finns något skäl till varför barn inte ska ha sex. Ja, om en utomjording av icke-mänsklig karaktär skulle landa på jorden så skulle han inte förstå detta, men eftersom vi är människor så finns en sorts "mänsklig förståelse"/något instinktivt i det att barn inte ska ha sex. Vet inte om det är så mycket kulturellt. Tror mest att det är en "biologisk känsla".