• lindberg78

Vadå egentid??

Jag älskar att vara mamma. Jag älskar att fixa, städa, sy, tvätta osv.
    Hade jag haft råd, så hade jag varit hemmafru
    Nu är jag mammaledig med knodd nr fem.
    Visst finns det jobbiga stunder, men vadå? Överlag är allt så underbart.
    Lillan är en väldigt skrikig och bestämd madam som inte accepterar vad som helst utan vill bli buren på kvällarna och vissa dagar. Pojkarna har hockeyträningar/matcher flera ggr i veckan.
    Ut på krogen? Nä, varför när man kan ha myskväll med familjen.
    Fattar inte varför så många mammor måste ha barnvakt i tid och otid bara för att få egentid. Att mamma ska komma hem för att hjälpa till med tvättning och städning? Nä, varför då? Det klarar man väl ändå själv när man är vuxen nog och har skaffat familj.
    Jag har barnvakt kanske en gång per år max. Det är vårat val att skaffa barn och då ska ingen annan lastas med ansvar.
    Egentid kan man ha när barnen är utflugna. Småbarnsperioden går så fort och poff är dom stora.
    Nä tacka vet jag familjelivet!! Jag har varit mamma i 14 år och antal nätter mina barn sovit hos mormor/morfar etc kan jag räkna på en hand.
    Jag är ingen präktig mamma över huvud taget, jag tycker bara att man ska ta sitt ansvar!
    Sätter ni in en vikarie på jobbet oxå när ni vill göra nåt annat? Ut å fika med kompisen eller ta en öl? Nä just det.... Att vara förälder är ett viktigare jobb än det jobbet man plockar lön ifrån....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 20:27
    herregud!! Jag menar inte att jag är bättre än nån annan.
    Visst får man gilla olika saker? Jag gillar att pyssla hemma medans andra kanske gillar att plocka svamp eller måla.
    Jag säger inte att någon på nåt sätt är en dålig förälder, men att gå ut tex på krogen var och varannan helg eller resa bort flertalet ggr utan barn får mig att undra.... Jag tycker inte det är vettigt.
    Men självklart ska man väl kunna göra nåt. Jag menar inte att man bara ska vara hemma och vaka över barnen.
    Men varför har man behovet av att gå ut å dricka alkohol för att kunna umgås med kompisar?
    Man kan även med lite fix ordna kvalitetstid med mannen utan barnvakt om det nu knakar i fogarna.
    Men som sagt, alla får självklart göra som dom vill, men alla kanske inte tycker det är det rätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-01 08:43
    Oj vad mycket negativt

Självklart var mitt sista inlägg igår skrivet i ren IRONI! ( till er som inte förstod detta) Nä, det är verkligen ingen tävling och jag ville bara påskina att man faktiskt kan ha egentid ( ja, det har man väl när man kan hänga på nätet nästan en hel dag?) utan att bege sig iväg nån stanns.

Men självklart är ju det inte givet att kvalitetstid med gubben innebär enbart sex? haha... nä nä inte här inte. Kvalitetstid innebär iaf för mig att umgås, sitta brevid varann i soffan eller att prata.
    För er som tror att jag inte har något att prata om med min karl, kan jag ju säga att vi ringer varann flera ggr om dagen eftersom han jobbar från tidig morgon till sen kväll. Vi klarar inte av att inte prata med varann på en hel dag om det inte är ett måste.
    Sen det här med snacket om jämställdhet. Ren bullshit!
    Min man är pappaledig torsdag till söndag ( alltså fyra av veckans sju dagar) :-O Oj han är ju föräldraledig fler dagar än MIG!! Jag arbetar visserligen inte dessa dagar, utan fixar med annat, tex renovering av huset ( målning, tapetsering , kakelläggning osv) vet inte men jag kallar inte det för "kvinnogöra" så summan av kardemumman är att vi har det jämställt här hemma.
    Våra barn är riktiga pärlor här hemma. Dom hjälper oxå till med hushållsarbetet. Pojkarna dammsuger, fixar disken osv varje vecka. Här är det ingen som slipper undan
    Att min man skulle varit hos älskarinnan var det dummaste som skrivits i tråden. Är det ert synsätt på män? Att bara för dom jobbar och står i betyder det att dom skulle vara otrogna? Hahah... stackars män!

Och för er som tycker att jag resonerar så här pga att jag blev mamma tidigt. Bara en dum bortförklaring!
    Tror ni att jag satt hemma hos mamma och pappa när jag var gravid? Mitt tonårsliv är det ingen här som vet något om.
    Det är sorgligt att ni överhuvudtaget tar upp att jag varit en ung mamma!
    Om ni vill veta har jag varit samma person både innan och efter jag skaffade barn. Jag har varken bytt vänner ( förutom dom som spontant försvann när vi fick vårt första) hobbies eller värderingar.
    Jag skulle däremot INTE vilja vara vad som kallas en gammal mamma ( alltså en kvinna som skaffade sitt första barn efter 30)
    Big NO NO!! Den orken och energin jag hade när jag var 20, har jag inte idag. Och tänk!! vad ung, pigg och alert jag kommer att vara när jag blir farmor/mormor ( om jag har lyckan att få bli det)

För att till sist nämna hobby och saker man vill fortsätta göra trots att man fått barn.
    Jag har spelat elgitarr sen tonåren. Jag gör det fortfarande, fast IHOP med min ena son. Det är skitkul!!
    Jag har ridit sen barnsben och gör det fortfarande ibland IHOP med min ena dotter. Skitkul det med!!
    Jag kollar på hockey ihop med hela familjen, vi går på grabbarnas matcher ihop. Och tänk! Jag har faktiskt suttit uppe i ishallen ENSAM och tittat på grabbarna.
    Vem har sagt att man måste sluta med sina intressen bara för att man får barn?? Inte jag iaf. Enda skillnaden på mig och er är att jag tycker det är KUL att göra det ihop med mina barn.
    Och varför i hela friden skulle jag bli chockad när barnen är utflugna? Varför skulle jag vara farmor med dammvippan i högsta hugg? Varför skulle jag och min man inte ha nåt att prata om när vi blir "ensamma" hemma igen?
    Oj oj vilka förutfattade meningar. Jag tror ju visserligen att ni tar upp erat eget mardrömsscenario om hur framtiden kan komma att se ut för er själva.

Kram på er!! Var inte så förbaskat negativa! Jag tycker faktiskt mitt liv är underbart, precis som ni tycker erat liv är underbart!
    Och vill nu mormor ex ha barnen, så SJÄLVKLART!! Jag har inte sagt nåt om det.

Vitsen med den här tråden var att skapa en debatt om hur livet kan se ut för olika människor. I en debatt så måste man ju framhäva SINA åsikter, annars är det väl ingen debatt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 17:08
    Såg att nån kommenterat utbildning innan barnskaffandet. Vad är det som säger att jag inte har utbildning och fast jobb?

Till er som är sååå undrande om varför jag startat tråden och inte kan förstå syftet med den: Det är upp till var och en att starta en tråd om vad som helst ( nästan). Vilket jobb ni måste ha att sitta i var och varannan tråd och ifrågasätta om varför den finns?
    Blir ni sååå irriterade? Bry er inte om min tråd, skriv inget och lägg energin på annat! Att ni bara orkar!!
    Ja jag har egentid när jag sitter vid datorn, vad är problemet? Som sagt pratar jag främst om behovet att lämna bort sina barn var och varannan helg för sitt egna behov av supande, festande och sådan egentid. Känn er inte så träffade om ni inte gör detta. Jag vet flera föräldrar som gör så och det stör mig.... so what??

• Svar på tråden Vadå egentid??
  • marie1973

Det är skillnad på att känna sig försummad och bortpuschad av sina föräldrar än att låta barnen se att det kan vara trevligt och roligt att göra något annat med andra vuxna i ens närhet. Som det sägs så verkar det vara svart eller vitt för dig men tyvärr ser du inte det som är mitt emellan. Du har dåliga erfarenheter av att bli lämnad och känna dig övergiven, det behöver inte betyda att alla barn känner det när de har någon annan som tar hand om dem.

• logg81
    lindberg78 skrev 2009-10-06 11:32:07 följande:
    självklart är det en jäkla skilnad på att vara två än att vara ensamstående Jag ser det som att jag anpassat mina intressen efter mitt liv (även min man efter sitt).... och det är ju bra mycket lättare att göra det i ett parförhållande .Men att leva flängiga och "roande" ( ja alltså leka av sig eller ränna på krogen etc) som jag vet att många gör ( ja jag känner faktiskt en hel del som gör det) går över mitt förstånd. Ett typiskt "beckham-liv" med mingel och fartfyllda äventyr utan sina barn går över mitt förstånd och är i mina ögon oacceptabelt. Sen är ju frågan var gränsen går? Och var går gränsen för vad som är lämpligt att dra med barnen på?
    Absolut... det finns alltid en gräns och det gäller att hitta en sund balans i livet.

Jag har mitt intresse i musik och dans. Krogen är ett perfekt ställe att roa mej på. Det betyder inte att jag kommer hem drängfull och hånglar med Ulrik varje gång jag varit där. Jag vet vart min alkoholgräns går och det är extremt sällan jag utmanar ödet. Jag dricker men jag vet min gräns och jag avslutar oftast kvällen med flera glas vatten. Dagen efter mår jag till 99% bra och kan ta hand om min tös som om inget hänt dagen innan.
    Jag dricker alltså ansvarsfullt efter den människa jag är idag.

Min tös har varit med på förfester. Mina vänner är superbra och har alltid respekterat att hon varit där. Nu har det väl hänt typ 3 ggr att hon varit med innan jag slutade amma. Då åt vi först man och de drack till maten. Sen snackade vi dynga någon timme och sen har jag och tösen gått hem. Det har varit lagom... De har "struntat" i henne. Ingen har lagt sig i eller stört henne, jag har fått komma iväg en stund och mina vänner har varit glada över att jag kom dit en stund.

Jag har en otroligt bra umgängeskrets. Jag själv har alltid varit nykter när hon varit med. Jag är egentligen inte så förtjust i tanken med barn på fester men jag har haft en öppen dialog med vännerna och vi har kompromissat. De har visat min tös en stor respekt. De är inga fyllesvin heller... Festerna vi har är oftast väldigt städade....

Nu måste jag ta tag i snabeldraken och få lite gjort... Simma lugnt!
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • skrållan1978

hej hopp=) i den här tråden händer det ju lite*ler*.

Fick själv mitt 6:e barn för 2 månader sen snart. min barn är i ålder 14, 6 4 3 15 mån o 2 mån. Kan väl förstå en del i det av vad du skriver om TS att visst man har valt att skaffa barn, men det ena utesluter ju inte det andra=) alla är vi olika o alla vill vi olika på vår s.k fritid, vissa kasnke vill gå på krogen, andra kasnke ta en heldag på stan, medas en tredje kasnke nöjer sig gott o väl med 1 timme eller 2 framför datan som du beskriver. Själv har jag behov av egentid, det tror jag alla mammor och pappor har, att få umgås på tu man hand eller kanske bara göra ngt helt själv utan barn, ladda batterierna=) Inte är man väl en sämre förälder för den sakens skull???=)

Själv så brukar vi åka i väg en varsin dag då o då jag o min man bara vara själv o göra sånt man vill, utan barnen, det är skönt o man kommer hem med ny energi=) Nu har ju vi 6 st guldklimpar här hemma som alla kräver sitt men utan att aldrig få vara själv skulle vi nog bli tokiga båda två tillsut=)*ler*

Jag har valt att bli mamma till 6 underbara barn, MEN jag har inte valt bort mig själv för det! Jag är inte bara mamma jag är jag oxå och har oxå behov=)

• Rosa30

Anledningen till att så många reagerar negativt är ju uppenbart din självbelåtna ton. Du förstår nog egentligen mycket väl att folk reagerar negativt (hoppas jag i alla fall). Hela ditt inlägg antyder ju att folk borde göra som du, och gör de inte det så tycker du att de inte är några bra föräldrar-inte konstigt att folk blir förbannade.
    Exempel på hur man kan säga samma sak på ett sätt a) som förolämpar folk och gör dem förbannade eller b) visar på ett visst mått av medkänsla och insikt i att folk har olika behov för att må bra:
    a) Så vad skulle vara fel på att jag går ut på kvällen och träffar mina vänner medans mitt barn sover?? Det gör att jag mår bra, får träffa vuxna människor som man inte behöver diskutera blöjbyten med, medans mitt barn sover, vaknar hon så finns hennes pappa där. Är det bättre att som du försumma sina barn dagtid genom att sitta framför datorn och svara i en tråd istället för att fokusera på sina barn?? Är din egentid bättre än min bara för att du är hemma och struntar i dina ungar??
    b) vad roligt att du trivs med att vara hemma med dina barn och pyssla! Jag tycker tyvärr det är urtrist med allt hushållsarbete, och har ett stort behov av ett socialt nätverk. Jag trivs jättebra på mitt jobb och är jätteglad att jag kan jobba deltid, så att jag både får spendera tid med mina kolleger och utföra roliga arbetsuppgifter, men ändå ha tid att vara med min underbara dotter så mycket som möjligt. Jag upplever det som att jag är mycket mer mentalt närvarande med min dotter före och efter jobbet, än jag var som föräldraledig när jag var tvungen att göra en massa tråkiga saker (tvätta diska o.s.v), och inte kunde prata med andra vuxna om annat än barn. Var mycket mer frånvarande då, slösade bort en massa tid på att slösurfa på olika forum bland annat ;) Jag får mycket "egentid" på jobbet, men tycker också om att gå ut och träffa mina vänner på kvällen då och då-dottern somnar om lika bra med pappa som med mig, så tror aldrig hon har märkt av att jag är borta.

• seglaren

Skönt att du trivs med din vardag, men jag undrar lite vad du vill säga med detta inlägg. Vem är det du försöker övertyga om dina livsval? Dig själv? Jag får mer ett intryck av en person som ersatt sina vänner med familj och ett symbiotiskt förhållande till sin man. Det är lite synd också att du inte låter barnen få komma nära sina mor- och farföräldrar. Själv hade jag min mormor och morfar som lite av "extraföräldrar" och det har verkligen varit bra för mig att ha den extra tryggheten i olika situationer i livet.

• Läntandelavendel
    lindberg78 skrev 2009-10-06 11:02:20 följande:
    Ja???
    först var de knappt hemma o sen var de ändå hemma en del...
    du kanske borde strukturera upp dina inlägg lite bättre (utan så många
    motsägelser) så att
    missförstånd lättare undviks...
  • Läntandelavendel
    Ja???
    först var de knappt hemma o sen var de ändå hemma en del...
    motsägelser) så att
  • Läntandelavendel
    Ja???
    först var de knappt hemma o sen var de ändå hemma en hel del...
    motsägelser) så att
  • Läntandelavendel
    Rosa30 skrev 2009-10-06 12:10:57 följande:
    Är det bättre att som du försumma sina barn dagtid genom att sitta framför datorn och svara i en tråd istället för att fokusera på sina barn?? Är din egentid bättre än min bara för att du är hemma och struntar i dina ungar??
    hahaha
    WORD
    ps. från en hemsk mamma som låtit svärmor gå en promenad med lillan så att jag har lite tid att laga mat o sitta på nätet :)
  • Läntandelavendel
    Läntandelavendel skrev 2009-10-06 13:44:43 följande:
    först var de knappt hemma o sen var de ändå hemma en hel del...du kanske borde strukturera upp dina inlägg lite bättre (utan så mångamotsägelser) så attmissförstånd lättare undviks...
    förlåt för tredubbelt inlägg! inte meningen!
    Och jäklar hur mkt egentid du har hemma egentligen!! du uppdaterar ju din tråd konstant med nya inlägg...
  • lindberg78

citerade inlägg :

Är det bättre att som du försumma sina barn dagtid genom att sitta framför datorn och svara i en tråd istället för att fokusera på sina barn?? Är din egentid bättre än min bara för att du är hemma och struntar i dina ungar??

Och jäklar hur mkt egentid du har hemma egentligen!! du uppdaterar ju din tråd konstant med nya inlägg...

Nu tycker jag att det spårar ur lite va?
    Jag kommer inte ens sjunka till denna låga omogna nivå.
    Visste iofs att familjeliv var fyllt med ******er. Varför ens bry sig om såna?
    Nä nu kan ni klara er utan mig. Det var väl det ni var ute efter?

• Läntandelavendel
    lindberg78 skrev 2009-10-06 16:41:06 följande:
    citerade inlägg :Är det bättre att som du försumma sina barn dagtid genom att sitta framför datorn och svara i en tråd istället för att fokusera på sina barn?? Är din egentid bättre än min bara för att du är hemma och struntar i dina ungar??Och jäklar hur mkt egentid du har hemma egentligen!! du uppdaterar ju din tråd konstant med nya inlägg...Nu tycker jag att det spårar ur lite va?Jag kommer inte ens sjunka till denna låga omogna nivå.Visste iofs att familjeliv var fyllt med ******er. Varför ens bry sig om såna?Nä nu kan ni klara er utan mig. Det var väl det ni var ute efter?
    Var eg inte ute efter att vara "fräck" med mitt inlägg.. (eller jo kanske lite..sorry...) men i en tråd som handlar om att man bara ska fokusera på sina barn hela tiden o inte "försumma" dem för sitt eget nöjes skull, så e det väl liiite konstigt att ts sitter på familjeliv fr morgon till kväll...eller du ser inte alls motsägelsefullheten i detta?
  • lindberg78
    Läntandelavendel skrev 2009-10-06 20:34:07 följande:
    Var eg inte ute efter att vara "fräck" med mitt inlägg.. (eller jo kanske lite..sorry...) men i en tråd som handlar om att man bara ska fokusera på sina barn hela tiden o inte "försumma" dem för sitt eget nöjes skull, så e det väl liiite konstigt att ts sitter på familjeliv fr morgon till kväll...eller du ser inte alls motsägelsefullheten i detta?
    Varför ska jag ens svara dig när du inte kan vara vuxen nog att låta bli att vara "fräck"?
    Och OM jag haft möjligheten att sitta vid datorn till och från ( ja jag har ju inte suttit här hela dagen i sträck, utan tilloch från) är det väl kanon? Man får väl passa på när man har en sovande bebis, barnen är i skolan eller hos kompisar osv? Sen kanske det inte finns tid att sitta vid datorn förräns om en vecka. So what? Men varför, som sagt, ska jag ens förklara för någon som inte ens fattar detta?
    Du verkar ha slut på argument helt enkelt, eller så är du bara avundsjuk att jag hinner med allt i alla fall... vad vet jag.
    Men jag diskuterar inte mer nu
  • hejpa
    lindberg78 skrev 2009-10-06 10:13:08 följande:
    Varför mår man inte bra om man inte skaffar barnvakt? Anser du verkligen att jag står med pekpinne och säger till dig att du ska leva ditt liv som jag lever mitt?Är man en sämre mamma bara för att man inte måste ladda sina batterier? Bara för att man älskar att vara med sina barn, helst dygnet runt?Jag tycker det låter som att många känner sig träffade bara för att dom inte har samma ork och energi som andra. Vilket inte måste vara fel Men ingen är perfekt
    frågan är väl snarare om man är en sämre mamma om man BEHÖVER ladda sina batterier?
    förövrigt så innebär det inte att man inte tycker om att vara med sina barn, om man väljer att vara utan dem ibland :) bara så att du vet!
  • logg81

Är man en sämre förälder om man har behov av barnvakt?
    Nej
    Är man en sämre förälder om man inte har behov av barnvakt?
    Nej
    Är man en bättre förälder om man har ett behov man får tillgodosett?
    Ja förmodligen. Och vart behovet ligger är olika för olika individer....
    Är man en bättre/sämre förälder för att man haft ett behov en gång i tiden men inte längre känner att man behöver tillgodose det sedan man fick barn? Nej...

Svaret på TS fråga är enkel. Vi har alla olika behov eftersom vi är olika människor som lever olika liv. Vi tillgodoser våra behov på olika sätt. En del finner lösningen inom familjen, andra måste söka sig utanför för att tillgodose dom. Inget är fel...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • hejpa
    logg81 skrev 2009-10-07 15:22:09 följande:
    Är man en sämre förälder om man har behov av barnvakt? NejÄr man en sämre förälder om man inte har behov av barnvakt? NejÄr man en bättre förälder om man har ett behov man får tillgodosett? Ja förmodligen. Och vart behovet ligger är olika för olika individer....Är man en bättre/sämre förälder för att man haft ett behov en gång i tiden men inte längre känner att man behöver tillgodose det sedan man fick barn? Nej...Svaret på TS fråga är enkel. Vi har alla olika behov eftersom vi är olika människor som lever olika liv. Vi tillgodoser våra behov på olika sätt. En del finner lösningen inom familjen, andra måste söka sig utanför för att tillgodose dom. Inget är fel...
    damn right! applåder till dig!
  • Hädvigg
    logg81 skrev 2009-10-07 15:22:09 följande:
    Är man en sämre förälder om man har behov av barnvakt? Nej Är man en sämre förälder om man inte har behov av barnvakt? Nej Är man en bättre förälder om man har ett behov man får tillgodosett? Ja förmodligen. Och vart behovet ligger är olika för olika individer.... Är man en bättre/sämre förälder för att man haft ett behov en gång i tiden men inte längre känner att man behöver tillgodose det sedan man fick barn? Nej... Svaret på TS fråga är enkel. Vi har alla olika behov eftersom vi är olika människor som lever olika liv. Vi tillgodoser våra behov på olika sätt. En del finner lösningen inom familjen, andra måste söka sig utanför för att tillgodose dom. Inget är fel...
    Precis
Svar på tråden Vadå egentid??