Vadå egentid??
Jag älskar att vara mamma. Jag älskar att fixa, städa, sy, tvätta osv.
Hade jag haft råd, så hade jag varit hemmafru
Nu är jag mammaledig med knodd nr fem.
Visst finns det jobbiga stunder, men vadå? Överlag är allt så underbart.
Lillan är en väldigt skrikig och bestämd madam som inte accepterar vad som helst utan vill bli buren på kvällarna och vissa dagar. Pojkarna har hockeyträningar/matcher flera ggr i veckan.
Ut på krogen? Nä, varför när man kan ha myskväll med familjen.
Fattar inte varför så många mammor måste ha barnvakt i tid och otid bara för att få egentid. Att mamma ska komma hem för att hjälpa till med tvättning och städning? Nä, varför då? Det klarar man väl ändå själv när man är vuxen nog och har skaffat familj.
Jag har barnvakt kanske en gång per år max. Det är vårat val att skaffa barn och då ska ingen annan lastas med ansvar.
Egentid kan man ha när barnen är utflugna. Småbarnsperioden går så fort och poff är dom stora.
Nä tacka vet jag familjelivet!! Jag har varit mamma i 14 år och antal nätter mina barn sovit hos mormor/morfar etc kan jag räkna på en hand.
Jag är ingen präktig mamma över huvud taget, jag tycker bara att man ska ta sitt ansvar!
Sätter ni in en vikarie på jobbet oxå när ni vill göra nåt annat? Ut å fika med kompisen eller ta en öl? Nä just det.... Att vara förälder är ett viktigare jobb än det jobbet man plockar lön ifrån....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 20:27
herregud!! Jag menar inte att jag är bättre än nån annan.
Visst får man gilla olika saker? Jag gillar att pyssla hemma medans andra kanske gillar att plocka svamp eller måla.
Jag säger inte att någon på nåt sätt är en dålig förälder, men att gå ut tex på krogen var och varannan helg eller resa bort flertalet ggr utan barn får mig att undra.... Jag tycker inte det är vettigt.
Men självklart ska man väl kunna göra nåt. Jag menar inte att man bara ska vara hemma och vaka över barnen.
Men varför har man behovet av att gå ut å dricka alkohol för att kunna umgås med kompisar?
Man kan även med lite fix ordna kvalitetstid med mannen utan barnvakt om det nu knakar i fogarna.
Men som sagt, alla får självklart göra som dom vill, men alla kanske inte tycker det är det rätta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-01 08:43
Oj vad mycket negativt
Självklart var mitt sista inlägg igår skrivet i ren IRONI! ( till er som inte förstod detta) Nä, det är verkligen ingen tävling och jag ville bara påskina att man faktiskt kan ha egentid ( ja, det har man väl när man kan hänga på nätet nästan en hel dag?) utan att bege sig iväg nån stanns.
Men självklart är ju det inte givet att kvalitetstid med gubben innebär enbart sex? haha... nä nä inte här inte. Kvalitetstid innebär iaf för mig att umgås, sitta brevid varann i soffan eller att prata.
För er som tror att jag inte har något att prata om med min karl, kan jag ju säga att vi ringer varann flera ggr om dagen eftersom han jobbar från tidig morgon till sen kväll. Vi klarar inte av att inte prata med varann på en hel dag om det inte är ett måste.
Sen det här med snacket om jämställdhet. Ren bullshit!
Min man är pappaledig torsdag till söndag ( alltså fyra av veckans sju dagar) :-O Oj han är ju föräldraledig fler dagar än MIG!! Jag arbetar visserligen inte dessa dagar, utan fixar med annat, tex renovering av huset ( målning, tapetsering , kakelläggning osv) vet inte men jag kallar inte det för "kvinnogöra" så summan av kardemumman är att vi har det jämställt här hemma.
Våra barn är riktiga pärlor här hemma. Dom hjälper oxå till med hushållsarbetet. Pojkarna dammsuger, fixar disken osv varje vecka. Här är det ingen som slipper undan
Att min man skulle varit hos älskarinnan var det dummaste som skrivits i tråden. Är det ert synsätt på män? Att bara för dom jobbar och står i betyder det att dom skulle vara otrogna? Hahah... stackars män!
Och för er som tycker att jag resonerar så här pga att jag blev mamma tidigt. Bara en dum bortförklaring!
Tror ni att jag satt hemma hos mamma och pappa när jag var gravid? Mitt tonårsliv är det ingen här som vet något om.
Det är sorgligt att ni överhuvudtaget tar upp att jag varit en ung mamma!
Om ni vill veta har jag varit samma person både innan och efter jag skaffade barn. Jag har varken bytt vänner ( förutom dom som spontant försvann när vi fick vårt första) hobbies eller värderingar.
Jag skulle däremot INTE vilja vara vad som kallas en gammal mamma ( alltså en kvinna som skaffade sitt första barn efter 30)
Big NO NO!! Den orken och energin jag hade när jag var 20, har jag inte idag. Och tänk!! vad ung, pigg och alert jag kommer att vara när jag blir farmor/mormor ( om jag har lyckan att få bli det)
För att till sist nämna hobby och saker man vill fortsätta göra trots att man fått barn.
Jag har spelat elgitarr sen tonåren. Jag gör det fortfarande, fast IHOP med min ena son. Det är skitkul!!
Jag har ridit sen barnsben och gör det fortfarande ibland IHOP med min ena dotter. Skitkul det med!!
Jag kollar på hockey ihop med hela familjen, vi går på grabbarnas matcher ihop. Och tänk! Jag har faktiskt suttit uppe i ishallen ENSAM och tittat på grabbarna.
Vem har sagt att man måste sluta med sina intressen bara för att man får barn?? Inte jag iaf. Enda skillnaden på mig och er är att jag tycker det är KUL att göra det ihop med mina barn.
Och varför i hela friden skulle jag bli chockad när barnen är utflugna? Varför skulle jag vara farmor med dammvippan i högsta hugg? Varför skulle jag och min man inte ha nåt att prata om när vi blir "ensamma" hemma igen?
Oj oj vilka förutfattade meningar. Jag tror ju visserligen att ni tar upp erat eget mardrömsscenario om hur framtiden kan komma att se ut för er själva.
Kram på er!! Var inte så förbaskat negativa! Jag tycker faktiskt mitt liv är underbart, precis som ni tycker erat liv är underbart!
Och vill nu mormor ex ha barnen, så SJÄLVKLART!! Jag har inte sagt nåt om det.
Vitsen med den här tråden var att skapa en debatt om hur livet kan se ut för olika människor. I en debatt så måste man ju framhäva SINA åsikter, annars är det väl ingen debatt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 17:08
Såg att nån kommenterat utbildning innan barnskaffandet. Vad är det som säger att jag inte har utbildning och fast jobb?
Till er som är sååå undrande om varför jag startat tråden och inte kan förstå syftet med den: Det är upp till var och en att starta en tråd om vad som helst ( nästan). Vilket jobb ni måste ha att sitta i var och varannan tråd och ifrågasätta om varför den finns?
Blir ni sååå irriterade? Bry er inte om min tråd, skriv inget och lägg energin på annat! Att ni bara orkar!!
Ja jag har egentid när jag sitter vid datorn, vad är problemet? Som sagt pratar jag främst om behovet att lämna bort sina barn var och varannan helg för sitt egna behov av supande, festande och sådan egentid. Känn er inte så träffade om ni inte gör detta. Jag vet flera föräldrar som gör så och det stör mig.... so what??