• Jojjo

Neo för barn födda 35+?

Jag misstänker att bebisen där inne vill ut lite tidigare än beräknat (2/11). Har varit sjukskriven sen v 25 pga av massa sd. Har en son sen innan som kom i 36+1. Var till bm igår och hon sa att bebisen ligger så långt ner (fixerad) att hon inte kunde känna huvudet. När sonen kom i 36+1 vägde han 3190 g och var 48 cm lång. Han var "färdig" och vi åkte hem efter 3 dagar (normalt här i stan för förstföderskor). Nu undrar jag hur stor skillnad den där veckan i magen gör, är i v 35+0 idag och har senaste dagarna känt mer onda förvärkar och har en ihållande mensvärk som inte ger med sig. Behöver man ligga på neo när de kommer i den här veckan och ungefär hur länge innan man kommer hem? Hur har era mått?

• Svar på tråden Neo för barn födda 35+?
  • Jojjo
    elinamedtheo skrev 2009-09-30 18:50:55 följande:
    Min son är född i vecka 35+0 och han låg på neo i 1½ dygn men det var pga han hade o,0 i blodsocker och inte ville äta men annars mådde han hur bra som helst. Var 47 cm lång och vägde 2955 gram.
    Skönt att han mådde så bra, måste varit stor för åldern...=) 35+3 idag och ingen bebis än, hoppas på att klara 36+ så jag för föda på vårt hemmasjukhus...
  • Malawi

I Linköping hamnar man på neo tom v 35+6. Även om barnet mår bra.

• Anki85

Mina tvillingar föddes i v 34+4, de var stora för sin tid 2325 och 2885g men vi fick ligga på neo i 10 dagar på "tillväxt" sidan, där de övervakades och sedan hade de adapne larm, de låg på värmemadrass för de hade lite svårt att hålla värmen, samt att de sondmatades för att orka amnings träna varje dag.
    efter en vecka ammade stora tjejen fulla mål och lilltjejen började när vi kom hem när hon var ca 11 dagar gammal att amma fulla mål.
    mina tjejer fick även sola två dygn pga att de fick gulsot.

men det beror nog lite på hur bebisen mår osv fall man hamnar på neo eller inte,
    mitt första barn föddes i v 37+1 (3615g) och han mådde toppen och vi behöve inte alls ligga på neo.

• Proletariatet

Min son föddes i v.35+1, och på vårat sjukhus har de en viktgräns, hade han vägt 2500 eller mer hade vi hamnat på BB. Nu vägde han 2475 och vi fick således ligga på neo istället
    Han solade mycket och hade värmebädd i början, sen fick han ligga känguru och då hade de en "solfilt" som vi la över honom.
    Han ammade hela mål på tredje dagen och femte dagen fick vi åka hem.
    Personalen på neo sa att det var vanligt att de inte orkade suga tillräckligt i den veckan, så vi hade nog tur.

• Aledaim

Min son föddes 35+5, vi fick ligga på bb i 5 dygn.. Han vägde 2600gr och var 46cmlång. Han var inne hos mig hela tiden!

• Jojjo

Futurum nobis est skrev 2009-10-01 11:07:33 följande:

Min son föddes i v.35+1, och på vårat sjukhus har de en viktgräns, hade han vägt 2500 eller mer hade vi hamnat på BB. Nu vägde han 2475 och vi fick således ligga på neo istället Han solade mycket och hade värmebädd i början, sen fick han ligga känguru och då hade de en "solfilt" som vi la över honom. Han ammade hela mål på tredje dagen och femte dagen fick vi åka hem. Personalen på neo sa att det var vanligt att de inte orkade suga tillräckligt i den veckan, så vi hade nog tur.
    Ja, det där med sugreflexen var det enda vi märkte av från sonen entre i v 36, tog ett par dagar men sen var det inga problem. Skönt att ni fick komma hem så snabbt=)
    Aledaim skrev 2009-10-01 11:14:53 följande:
    Min son föddes 35+5, vi fick ligga på bb i 5 dygn.. Han vägde 2600gr och var 46cmlång. Han var inne hos mig hela tiden!
    Jag börjar känna mig lugn nu iaf när jag hör att de små liven klarar sig så fint=) Förvärkarna har lugnat ner sig lite idag men har kvar den ihållande menvärken som gör riktigt ont stundtals. Igår kom förvärkarna med ca 5 min emellan men det gav med sig efter ett par timmar. En vecka till vore ju bra=)
  • Samsonia

Har liknande funderingar som dig TS. Har också BF den 2/11 och har haft jättemycket förvärkar de senaste dygnen. Men känner mig ändå ganska lugn. Vad jag har förstått är det ingen katastrof om bebisen skulle komma nu. Den skulle säkert vara lite mager och kanske behöva lite hjälp med att äta och hålla värmen första dygnen men enligt min barnmorska bör lungorna vara klara nu och därför bör det gå bra. Har läst någon stanns att bebisen ökar ca 30 gram i vikt om dagen vid denna tiden så varje ny dag med bebisen kvar i magen är ju ett steg i rätt riktning :)

• GirlieGirl

Vår son kom i vecka 35+0 och väde 2386 g och vi fick stanna kvar en vecka ungefär så ammningen fick komma igång och så han ficka sola bort sin gulsot. Annars mådde han jättebra. Han växer så det knakar. Nu väger han 4540 g och är 7 veckor gammal.

• tosse9

Hej, jag födde min son i 35+0 men hade fått sprutor för lungorna pga många sd och förkortad tapp. Allt gick dock jättebra, vi behövde inte vara på Neo utan på "vanliga" bb och fick åka hem efter 3 dagar. Lycka till! Det går säkert fint!

• Jojjo

Uppdatering: Fortfarande onda förvärkar men ingen bebis och v 36+0 idag så nu känns det ganska lugnt. Nu vill jag mest ha ut bebis för jag är trött på det här, haha....

Tack alla ni som svarat iaf=)

• BlivandeUngMamma

Lycko-ost! Min son föddes 36+0 och fick bo på neonatalen i 1½ vecka och han vägde 2359g :(

• Jojjo
    BlivandeUngMamma skrev 2009-10-05 12:34:33 följande:
    Lycko-ost! Min son föddes 36+0 och fick bo på neonatalen i 1½ vecka och han vägde 2359g :(
    Oj, då kanske jag ska vara glad om liten vill stanna lite till då. Sonen var ju "färdig" när han kom. Hade liiite jobbigt med sugreflexen de första 2 dagarna bara.
    Hoppas det inte var nåt allvarligt som gjorde att ni blev kvar.
  • zasata
    Jojjo skrev 2009-10-05 20:34:39 följande:
    Oj, då kanske jag ska vara glad om liten vill stanna lite till då. Sonen var ju "färdig" när han kom. Hade liiite jobbigt med sugreflexen de första 2 dagarna bara. Hoppas det inte var nåt allvarligt som gjorde att ni blev kvar.
    min dotter kom 37+2 och sonen 36+5 och där var en del skillnad även om bägge var stora så fick sonen tillmatas lite för att orka suga också
  • Johanna1979

Min son föddes i 35+5 och han var "stor" för sin ålder (2945 g och 47 cm) men hans lungor var omogna så han fick ligga på neo i 8 dagar (med div maskiner och syrgas).

• Jag kom inte på något bättre

min kom ut i vecka 35+2 och hon andades så bra och skrek att hon bara ligger på värmebädd tills hon lär sig hålla värmen själv, hon slipper pulsövervakning och andningshjälp. Får till och med ha henne inne på mitt mödrarum mellan måltiderna.

• FruMadde4barnTätt

vår dotter kom i v.35+0
    hon vägde 2475 g och 45 cm lång
    och hon mådde bra, hade ingen gulsot heller, behövde bara tillmatas lite ibörjan tills amningen kom igång.
    vi var på BB då.

Svar på tråden Neo för barn födda 35+?