• CaCC

Amning och Citalopram?

Är det någon som ammar och äter Citalopram?
    Vad har ni för dos och vad har er läkare sagt om ev. risker?

Jag har fått börja med mina citalopram igen efter att jag trappade ut under graviditeten. Vår dotter är nu snart 4 månader och helammas och jag vill verkligen inte sluta amma henne. Trodde jag skulle klara mig utan medicin, men det verkar inte som om jag gör det.
    Enligt min psykiatrisköterska så ska det inte vara någon fara att äta Citalopram under amning, men jag är ändå så osäker. Har försökt hitta info på nätet men det är svårt.

• Svar på tråden Amning och Citalopram?
  • CaCC

Wiila5 - Jag har det delvis ärftligt från min mamma, men det är efter att jag, 15 år gammal, förlorade min mamma i en bilolycka -94 som det tog fart. Hon fick bl a en kraftig skallbensfraktur och låg medvetslös efter olyckan och förklarades sedan hjärndöd och jag satt hos henne när de stängde av respiratorn.
    Hon frontalkrockade med en bil som kom över på hennes sida vägrenen och eftersom jag hade bråkat med henne kvällen innan så anklagade jag länge mig själv för hennes död. Jag såg det som att hon hade tagit chansen att krocka för att slippa mig. Levde med självmordstankar och försökte ta mitt liv i många år. Sen blev det bättre några år. Men så för 4 år sedan så träffade jag min stora kärlek (som jag nu är gift och har barn med), vi flyttade ihop rätt snabbt, köpte hund och sedan hus och jag fick byta jobb och massa annat och det blev väl för mycket på en gång, så det utlöste en depression och jag fick ångest och jag ville inte leva längre. Började då med Citalopram och började må som jag trodde man skulle må som "normal". 2 år gick och vi flyttade igen och jag fick ett nytt jobb som var väldigt tufft och jag blev sämre och fick, efter att jag åkt in akut till psyk, dubblad dos medicin och fick träffa en psykiatrisköterska som håller på med KBT. Det hjälpte rätt bra. Men så för ett år sen blev jag gravid och trappade ner med medicin för att jag själv inte kände det tryggt att äta under graviditeten. Men nu efter vår lilla tjej kom så har det rasat igen efter att det blivit för mycket som hänt. Först var det ju självklart väldigt tufft att bli mamma, sen blev min man dålig när vår dotter var 2 månader och han har en misstänkt MS-diagnos och en månad efter det så blev vår älskade hund förlamad och fick avlivas. Så nu är jag i bott igen. Orkar inte med vardagen, tänker var dag att jag vill dö, gråter och har ångest inför det mesta. Så det går väldigt mycket upp och ner i stora svängningar.
    Oj vad det blev långt, men nu hoppas jag att tabletterna ska hjälpa mig och att jag behöver så låg dos som möjligt. Men jag har ju jätteångest över att jag är rädd att medicinen kommer påverka vår dotter. Men jag vill verkligen inte sluta amma.

Så, vad gör man?

• SaramedM

Cacc; jag skulle fortsätta amma och äta medicinen faktiskt men de tär ju ett högst personligt val
    För mig är bröstmjölken viktig och amningen ännu viktigare, för andra kanske det kan vara en lättand att sluta amma

jag var väldigt depprimerad när M var nyfödd och hade anknytningsproblem, hade jag inte ammat hadejag inte gjort nått med henne tror jag
    För mig blev amningen vägen in i anknytningen

• Pralin M

Jag ammar och tar citalopram. Enligt fass är det endast små mängder som går över i bröstmjölken. Och jag litar på min kurator och läkare där jag går. De är mycket kunniga just vad gäller denna typ av mediciner och graviditet/amning och verkar ha läst studier i detta ämne. Nu för tiden är det väldigt många gravida och ammande som tar denna typ av preparat och det finns ändå en hel del studier som visar att de är säkra.
    Men som SaramedM skriver så är det ett personligt val, för ingen kan ju vara helt säker...

• CaCC

Jag trivs så bra med att amma och känner att jag verkligen vill fortsätta med det. Så jag kommer nog äta mina 10 mg ett tag och se om det kan jämna ut det värsta av depressionen och öka sen när jag slutat amma.
    Jag hade svårt i början med E och jag upplevde det som att hon "störde" oss på kvällarna om hon skrek lite och vi tittade på tv, några tillfällen kände jag att jag inte ville ha henne, men det var endast korta stunder och det var bland de värsta känslorna jag har upplevt tror jag, att inte vilja ha sitt eget barn. Men det så känner jag inte längre utan nu är det bara min "gamla" depression som har tagit över.

SaramedM skrev 2009-09-26 15:53:29 följande:
    Cacc; jag skulle fortsätta amma och äta medicinen faktiskt men de tär ju ett högst personligt valFör mig är bröstmjölken viktig och amningen ännu viktigare, för andra kanske det kan vara en lättand att sluta ammajag var väldigt depprimerad när M var nyfödd och hade anknytningsproblem, hade jag inte ammat hadejag inte gjort nått med henne tror jagFör mig blev amningen vägen in i anknytningen
  • CaCC

Hur stor dos tar du?

Jag känner ju mer och mer att jag måste ju kunna lita på min psykiatrisköterska och den läkaren som skrivit ut medicinen.

Pralin M skrev 2009-09-26 19:23:02 följande:

Jag ammar och tar citalopram. Enligt fass är det endast små mängder som går över i bröstmjölken. Och jag litar på min kurator och läkare där jag går. De är mycket kunniga just vad gäller denna typ av mediciner och graviditet/amning och verkar ha läst studier i detta ämne. Nu för tiden är det väldigt många gravida och ammande som tar denna typ av preparat och det finns ändå en hel del studier som visar att de är säkra.Men som SaramedM skriver så är det ett personligt val, för ingen kan ju vara helt säker...
  • Pralin M
    CaCC skrev 2009-09-26 20:16:03 följande:
    Hur stor dos tar du?Jag känner ju mer och mer att jag måste ju kunna lita på min psykiatrisköterska och den läkaren som skrivit ut medicinen. Pralin M skrev 2009-09-26 19:23:02 följande:
    Jag tar 30 mg
  • SaramedM
    CaCC skrev 2009-09-26 20:14:45 följande:
    Jag trivs så bra med att amma och känner att jag verkligen vill fortsätta med det. Så jag kommer nog äta mina 10 mg ett tag och se om det kan jämna ut det värsta av depressionen och öka sen när jag slutat amma. Jag hade svårt i början med E och jag upplevde det som att hon "störde" oss på kvällarna om hon skrek lite och vi tittade på tv, några tillfällen kände jag att jag inte ville ha henne, men det var endast korta stunder och det var bland de värsta känslorna jag har upplevt tror jag, att inte vilja ha sitt eget barn. Men det så känner jag inte längre utan nu är det bara min "gamla" depression som har tagit över.
    Jag tycker att du ska prata med läkaren om att höja, amningen är ändå bra för henne även om du äter så mycket att du mår bra
    man råder ju tom kvinnor som röker att amma, eftersom att nyttigheterna överväger!
    Så hitta din dos och fortsätt amma

Nu ska ingen som INTE ammar ta detta som kritik för det är det inte, utan det är ett stöd för TS
  • Winglur
    CaCC skrev 2009-09-26 12:54:31 följande:
    Wiila5 - Jag har det delvis ärftligt från min mamma, men det är efter att jag, 15 år gammal, förlorade min mamma i en bilolycka -94 som det tog fart. Hon fick bl a en kraftig skallbensfraktur och låg medvetslös efter olyckan och förklarades sedan hjärndöd och jag satt hos henne när de stängde av respiratorn. Hon frontalkrockade med en bil som kom över på hennes sida vägrenen och eftersom jag hade bråkat med henne kvällen innan så anklagade jag länge mig själv för hennes död. Jag såg det som att hon hade tagit chansen att krocka för att slippa mig. Levde med självmordstankar och försökte ta mitt liv i många år. Sen blev det bättre några år. Men så för 4 år sedan så träffade jag min stora kärlek (som jag nu är gift och har barn med), vi flyttade ihop rätt snabbt, köpte hund och sedan hus och jag fick byta jobb och massa annat och det blev väl för mycket på en gång, så det utlöste en depression och jag fick ångest och jag ville inte leva längre. Började då med Citalopram och började må som jag trodde man skulle må som "normal". 2 år gick och vi flyttade igen och jag fick ett nytt jobb som var väldigt tufft och jag blev sämre och fick, efter att jag åkt in akut till psyk, dubblad dos medicin och fick träffa en psykiatrisköterska som håller på med KBT. Det hjälpte rätt bra. Men så för ett år sen blev jag gravid och trappade ner med medicin för att jag själv inte kände det tryggt att äta under graviditeten. Men nu efter vår lilla tjej kom så har det rasat igen efter att det blivit för mycket som hänt. Först var det ju självklart väldigt tufft att bli mamma, sen blev min man dålig när vår dotter var 2 månader och han har en misstänkt MS-diagnos och en månad efter det så blev vår älskade hund förlamad och fick avlivas. Så nu är jag i bott igen. Orkar inte med vardagen, tänker var dag att jag vill dö, gråter och har ångest inför det mesta. Så det går väldigt mycket upp och ner i stora svängningar. Oj vad det blev långt, men nu hoppas jag att tabletterna ska hjälpa mig och att jag behöver så låg dos som möjligt. Men jag har ju jätteångest över att jag är rädd att medicinen kommer påverka vår dotter. Men jag vill verkligen inte sluta amma. Så, vad gör man?
    Usch och fy...

Du kanske ska pröva med 20? :S Lr du hade inte ätit 10 så länge nu?
    Jag tror som en del andra att det "braiga" väger över!
    Du MÅSTE må bra för att dina barn ska må bra.
    Du MÅSTE må bra för att orka med vardagen.
    Jag vet hur det är. Fy helvete att man inte ens vill kliva upp på morgonen.
    Vad finns det för anledning liksom... :/
    Det spelar ingen roll hur många fina människor man har ikring sig.
    Det spelar ingen roll vad dom gör.
    Man orkar inte, ingenting... Uscha uscha. :(
    Jag känner med dig, inte för att det tröstar så mkt kanske men.
    Du får jätte gärna Inboxa om du vill! Tveka inte, kan vara skönt att få spy lite ibland.
  • CaCC

Meningen är att jag ska gå upp på 20 mg, började ta dem igen häromdagen så därför har jag bara 10 än så länge.

SaramedM skrev 2009-09-26 20:42:35 följande:
    Jag tycker att du ska prata med läkaren om att höja, amningen är ändå bra för henne även om du äter så mycket att du mår braman råder ju tom kvinnor som röker att amma, eftersom att nyttigheterna överväger!Så hitta din dos och fortsätt ammaNu ska ingen som INTE ammar ta detta som kritik för det är det inte, utan det är ett stöd för TS
  • CaCC

Jag har precis börjat med tabletterna igen, därav 10 mg.

Nej, man orkar verkligen ingenting vissa dagar och det är ett helvete när det är så.

Winglur skrev 2009-09-26 21:49:50 följande:
    Usch och fy...Du kanske ska pröva med 20? :S Lr du hade inte ätit 10 så länge nu?Jag tror som en del andra att det "braiga" väger över! Du MÅSTE må bra för att dina barn ska må bra.Du MÅSTE må bra för att orka med vardagen.Jag vet hur det är. Fy helvete att man inte ens vill kliva upp på morgonen.Vad finns det för anledning liksom... :/Det spelar ingen roll hur många fina människor man har ikring sig. Det spelar ingen roll vad dom gör.Man orkar inte, ingenting... Uscha uscha. :(Jag känner med dig, inte för att det tröstar så mkt kanske men.Du får jätte gärna Inboxa om du vill! Tveka inte, kan vara skönt att få spy lite ibland.
Svar på tråden Amning och Citalopram?