• dumle71

kunskapskanalen idag

Hej
    Vill vara tipsa om att det är ett program på kunskapskanalen i kväll kl 22 som ska handla om en pojke född v 25.
    /D

• Svar på tråden kunskapskanalen idag
  • Emmy K

Tack Dumle! Jag hade missat det annars. Jag tittar så sällan på TV och har ingen koll på vad som går.

Jag blev riktigt glad idag när jag bläddrade runt för att se om Spårlöst gick idag (har som sagt ingen koll men längtar efter den här serien) och råkade på Dr Phil när han pratade med Nadya Suleman. Handlar ju också om prematurer på ett sätt ;) Jag tyckte att programmet var bra och jag fick reda på mer än vad jag visste om alltihop. Jag kan till och med sympatisera med henne en del eftersom jag också skulle vilja ha hur många ungar som helst men jag är ju ändå realistisk. Dessutom så skulle jag inte utsätta mig för risken att föda prematura barn igen. Nadya hade en jäkla tur att de alla klarade sig och jag hade också det. Mina tjejer var ju verkligen på gränsen. Jag hoppas att det går bra för dem allihop. Det verkar ju ändå som att hon älskar alla sina barn.

Är det förresten någon som vet när Spårlöst börjar och i vilken kanal? Jag är ju släktforskare och älskar det där släktletandet!!!! Det blir en del tårar får jag erkänna ;)

• Emmy K

Jag såg programmet och måste säga att de som inte såg det kanske mår bättre utan. Programmet var ledsamt och tragiskt men samtidigt fridfullt och fint på något vis. Det blev inget bra slut kan jag väl säga. Det var förresten filmat i Nederländerna.

Jag träffades rakt i hjärtat när de pratade om hur de vägrar hjälpa de allra tidigaste barnen (22-25+ tror jag). Som mamma till jättefina tvillingar födda 23+5 blev jag oerhört ledsen och förtvivlad. Jag vet inte hur livet skulle vara utan mina tjejer. Samtidigt så vet jag hur lyckligt lottade vi är.

• mina12

Jag började titta på programmet, men orkade inte titta klart. Misstänkte att det inte skulle bli något glatt slut. Valde föräldrarna att avsluta behandlingen? Någon som vet när det är inspelat (vilket år)?

Jag kunde inte hålla tillbaka tårarna när de sa att de inte ens försöker rädda barn före v.26, för att de får alldeles för stora skador/handikapp om de överlever. Min lilla tjej är född v.24+0 och jag är så innerligt tacksam över att hon finns hos oss.

• Emmy K

Mina12: Föräldrarna valde att avsluta behandlingen med stöd av läkarna utefter allt som Nigel hade drabbats av. Han hade haft hjärnblödning och infektioner (det hade mina med) men det verkade som om en del av hjärnan fattades men de visste inget säkert. De kunde inte genomföra en MIR förrän han var avliden och i uppföljningssamtalet verkade det som om de hade fattat rätt beslut utifrån vad undersökningen hade visat men de berättade aldrig om resultatet.

De visade även hur Nigel fick somna in och hur de tog hand om honom efteråt och begravningen.

Nigel föddes i mars 2007 har jag för mig. Ett halvår innan mina tjejer föddes.

• knäppisen

Det var ett hemskt program, jag satt med andan i halsen och tårarna rinnande.

Att födas extremt mkt förtidigt framställs tyvärr ofta i media som något som inte är så farligt. Det vimlar av lyckliga reportage om "minibebisen NN som bara vägde 500 g o som fick bo på sjukhus ett par månader men som är fullt frisk idag". Så blir det för en hel del, men så enkel och rosaskimrande är inte verkligheten. Men tyvärr är det den bilden som de flesta har. Det är få som förstår att det rent ut sagt är livsfarligt att födas i v 23, 25 eller v 27. Att många barn får dras med små eller stora bekymmer livet ut på grund av sin förtidiga födsel. Jag tycker därför att det var bra att de visade upp den hemska sidan också. Även om jag inte önskar någon att behöva fatta ett sånt beslut som de föräldrarna tvingades göra.

• Erkens mamma

Jag klarade inte av att kolla klart på programmet. Hua -grinade som en tok!
    Jag hade aldrig klarat att ta det beslutet som föräldrarna gjorde. Lille-bebisen.
    Och att de inte hjälpte bebisar före vecka 26 tyckte jag var konstigt...varför skiljer det så mycket?

• Tessita

Oj, jag grät också floder till programmet. Hade väldigt svårt att se klart men gjorde det iaf. Kändes tufft att höra hur läkarna resonerade att de inte räddade barn före v 25 eftersom de barnen aldrig skulle få ett fullgott liv. Vi har en tjej som föddes v. 22plus 5 dgr. Hon har klarat sig från hjärnblödningar och allvarligare fel. Vad vi vet just nu är att hon mår bra!

• faster

Programmet gick precis nu..
    Sitter här o gråter floder men jag tyckte ändå det var fint på något sätt hur personalen tog hand om föräldrarna.
    De gjorde det bäsa möjliga efter det att barnet va borta...

Är det någon som vet hur det har gått för dem så här efteråt?
    Det har ju hunnit gå 2 år sedan det spelades in..

• pritt

usch ja. hemskt var det! Man tvingas tillbaka till ens egen tid som var fylld med oro och längtan och ovisshet! Nu gick det bra för vår tjej när hon föddes i v 27. Men det kunde lika gärna inte gått så bra!
    Ska sluta se sånna dokumentärer, det river upp för mkt :(

Svar på tråden kunskapskanalen idag