blivande ung mamma som är trött på alla idiotiska frågor/kommentarer!
Hej! Jag vill bara skriva av mig lite, och se om det finns någon som känt/känner samma sak som jag.
Jag är 20 år, min pojkvän 21 och vi väntar vårt första barn i vinter, vi kommer alltså vara relativt unga föräldrar, vilket känns helt fantastiskt, spännande och roligt! :) Men det är några saker som jag tycker är fruktansvärt jobbigt, och det är alla dumma kommentarer och frågor!
Jag vet inte hur många gånger vi fått frågan "hur känns det?" Med nästan lite medlidande röst, som att den som frågar tror att vi är jätteledsna över att vi väntar barn! Tvärtom, vi är ju överlyckliga!!
En fråga som också ofta dyker upp är "var det planderat eller kom det som en glad överraskning?" Den frågan är jag så trött på så det finns inga gränser. Att folk har mage att vara så nyfikna.. Enligt mig skulle dom lika gärna kunna fråga "planerade ni verkligen att bli så unga föräldrar eller slarvade ni med skyddet?" Och förresten, vad har alla andra med det att göra, om det var planerat eller ej?! Jag skulle ALDRIG fråga en gravid tjej, oavsett ålder om hennes barn var planerat eller ej.
Nu är det så att det var inte alls planerat, men när vi fick reda på det blev vi alldeles överlyckliga och för oss fanns inga andra alternativ än att behålla vårt barn, trots att vi kanske inte har de bästa förutsättningarna att få barn just nu.
Både jag och min pojkvän bor fortfarande hemma hos våra föräldrar, men redan samma dag som vi fick reda på att vi väntar barn så började vi kolla efter lägenhet att flytta ihop i, och har nu fått tag i en, som för tillfället håller på att renoveras, men så fort renoveringen är klar så flyttar vi.
Vi bor i en liten stad där alla känner alla, och där rykten sprids på 2 sekunder, så alla i stan vet ju att vi båda bor hemma hos våra föräldrar, så det händer jätteofta när vi är ute på stan att folk kommer fram och pratar och frågar "hur går det med lägenheten?" "ska ni inte flytta snart"? "ni får allt skaffa er ett eget boende innan barnet kommer!" osv osv.
Jag blir så oerhört ledsen och förbannad över alla dessa frågor och kommentarer!! finns det några mer unga/blivande unga föräldrar som får stå ut med samma typ av frågor och kommentarer? När ska man börja säga ifrån, och hur gör man det på ett bra sätt?