• emmasara

blivande ung mamma som är trött på alla idiotiska frågor/kommentarer!

Hej! Jag vill bara skriva av mig lite, och se om det finns någon som känt/känner samma sak som jag.

Jag är 20 år, min pojkvän 21 och vi väntar vårt första barn i vinter, vi kommer alltså vara relativt unga föräldrar, vilket känns helt fantastiskt, spännande och roligt! :) Men det är några saker som jag tycker är fruktansvärt jobbigt, och det är alla dumma kommentarer och frågor!

Jag vet inte hur många gånger vi fått frågan "hur känns det?" Med nästan lite medlidande röst, som att den som frågar tror att vi är jätteledsna över att vi väntar barn! Tvärtom, vi är ju överlyckliga!!

En fråga som också ofta dyker upp är "var det planderat eller kom det som en glad överraskning?" Den frågan är jag så trött på så det finns inga gränser. Att folk har mage att vara så nyfikna.. Enligt mig skulle dom lika gärna kunna fråga "planerade ni verkligen att bli så unga föräldrar eller slarvade ni med skyddet?" Och förresten, vad har alla andra med det att göra, om det var planerat eller ej?! Jag skulle ALDRIG fråga en gravid tjej, oavsett ålder om hennes barn var planerat eller ej.

Nu är det så att det var inte alls planerat, men när vi fick reda på det blev vi alldeles överlyckliga och för oss fanns inga andra alternativ än att behålla vårt barn, trots att vi kanske inte har de bästa förutsättningarna att få barn just nu.

Både jag och min pojkvän bor fortfarande hemma hos våra föräldrar, men redan samma dag som vi fick reda på att vi väntar barn så började vi kolla efter lägenhet att flytta ihop i, och har nu fått tag i en, som för tillfället håller på att renoveras, men så fort renoveringen är klar så flyttar vi.
    Vi bor i en liten stad där alla känner alla, och där rykten sprids på 2 sekunder, så alla i stan vet ju att vi båda bor hemma hos våra föräldrar, så det händer jätteofta när vi är ute på stan att folk kommer fram och pratar och frågar "hur går det med lägenheten?" "ska ni inte flytta snart"? "ni får allt skaffa er ett eget boende innan barnet kommer!" osv osv.

Jag blir så oerhört ledsen och förbannad över alla dessa frågor och kommentarer!! finns det några mer unga/blivande unga föräldrar som får stå ut med samma typ av frågor och kommentarer? När ska man börja säga ifrån, och hur gör man det på ett bra sätt?

• Svar på tråden blivande ung mamma som är trött på alla idiotiska frågor/kommentarer!
  • Jag kom inte på något bättre

Ja jag förstår exakt hur du känner!! Fast ja, jag är ju ganska mycket yngre än dig också, så jag kan ju bara förvänta mig att alla kommentarer inte kommer sluta på låånga vägar.. Och ajg får ju inte ens flytta hemifrån, och därför är det ännu mer irriterande att höra folk säga sånt till mig..
    Fast de som frågar mig är ännu mer framfusiga, t.ex. " alltså, vare planerat eller vad?" (lägg även till en extrem fjortisröst i det hela så blir det ännu mer irriterande.. )

• emmasara

Förstår att det är jobbigt för dig med! Förstår faktiskt inte hur folk har samvete att ställa såna idiotiska frågor, borde dom inte förstå att det kan såra, och att dom inte har någonting med det att göra?

När är din bebis beräknad att komma förresten? :)

• Modin

Jag får stå ut med väldigt mycket.. Jag blir 21 nu i höst och jag väntar mitt 3dje barn i december.. Dessutom är jag gift och bor i hus osv.. Men jag får väldigt mycket blikar av folk och man hör ibland hur folk viskar.. Det är jätte jobbigt men man lär sig att ignorera det.. Ja va 17½ när ja fick min första och jag bodde oxå i en liten stad så man fick höra en del.. MEn inget att bry sig om.. Du vet med dig själv att du blir en bra mamma.. Lyssna inte på andra..

• Linn Daggert

Jag tycker det är en normal ålder att få barn i.. 25 är gammalt..

• BlommyNess12

Jag verkar vara den enda unga föräldern på familjeliv som aldrig fått höra några sådana kommentarer och blivit behandlad precis som vilken gravid kvinna, och senare mamma, som helst.
    Även detta i en liten stad.

Jag personligen tror att det beror mycket på hur man beter sig.

• annbo

Hej på er...
    i alla tider har dessa kommentarer funnits, jag var en såkallad ung mamma när jag fick mitt förstabarn 20 år. det är bara att skratta åt det. de finns alltid folk som har kommentarer pga er ålder. bara vänta och se.

när jag fick mitt sista barn nummer 4 i skaran satt det en tjej på BB och förklarade för mig hur amningen gick till osv. jag fick en riktig lektion i hur det funkar under en lång stund, sen frågade hon hur gammal jag var (25) jag svarde 25 och detta är mitt fjärde barn.. hela rummet började att skratta ..

Tänk framåt vilken tur era barn har som har så unga föräldrar när de kommer upp i åldern ni kommer att orka hänga med på massor av saker..

att älska och ta hand om sitt/sina barn hänger inte på åldern...

• jelena2

Folk hittar alltid anledningar för att få fråga mycket, oavsett situation verkar det som. Jag försökte få barn i många år och då frågade främmande människor om inte vi skulle ha barn snart. Som om det bara var att beställa på Posten.
    Sen blev jag till sist gravid med tvillingar och när vi köpte en större bil frågade försäljaren om jag skulle föda vaginalt eller med snitt!?! Jag hade aldrig sett karl'n innan! Så folk i allmänhet verkar vara väldigt nyfikna...
    Försök slå ifrån dig och ignorera alla dumma kommentarer bara. Även om det är svårt ibland.

• emmasara

tack för alla svar! verkligen jobbigt att behöva stå ut med en massa idiotkommentarer.
    kan oxå nämna att jag för några veckor sen skrev ett inlägg om att jag är blivande ung mamma på en annan sajt, och blev där totalt överröst med kränkande och elaka kommentarer. Det var allt ifrån att vissa tyckte synd om mitt och min pojkväns barn att få unga föräldrar, att jag verkade vara helt dum i huvudet, omogen, barnslig och jag vet inte allt vad jag fick höra- bara för att jag är 20 år och gravid! Vissa skrev oxå att dom tyckte uppriktigt synd om våra föräldrar, och skrev att dom hade fullständigt rasat samman om deras barn blivit föräldrar vid 20-års ålder. Några hade oxå skrivit att dom tyckte att vi förstörde vårat liv som blir föräldrar tidigt.

Många verkar oxå tycka att man ska "göra karriär" innan man skaffar barn. Dom tycker att man ska resa, plugga, "leka av sig", skaffa ett högt uppsatt och välbetalt jobb mm mm innan man skaffar barn. men jag menar, alla vill väl inte bli civilinjengörer, socionomer, läkare å dyl? Jag gick omvårdnad på gymnasiet och var på studenten färdigutbildad undersköterska. Jag älskar mitt jobb och har inga planer på att läsa vidare till något enligt andra "bättre" yrke.

Jag vet många, bla min moster som är 30+ och nyss fått sitt första barn. Hon gick samhäll på gymnasiet, och efter den linjen är man ju inte färdigutbildad till något. Hon har sedan studenten för 12 år sedan haft en rad olika ströjobb, har inte rest värst mkt och alltså "inte levt livet" (som vissa uttrycker sig) trots att hon är 30.

Så jag tror knappast att bara för att man är 30 så har man uppleft såå mycket, har ett välbetalt jobb och kan luta sig tillbaka och börja skaffa barn då, det kanske är så för många men inte för alla.

Vissa väljer att skaffa barn när dom är 20, vissa väntar till efter 30 osv, det är enligt mig upp till var och en! Unga föräldrar är automatiskt inte dåliga föräldrar!

• Jat

nej inte jag heller trots att jag var nyss fyllda 21 år då jag födde mitt andra barn. tvärtom får jag ofta höra mycket posetivt från folk jag inte känner då jag är ute med barnen.
    tror det handlar mycket om hur man själv är som person.
    jag kallar mig heller inte ung mamma, och känner mig heller inte ung... jag är mamma bara helt enkelt!

sen tycker jag inte att man är så ung vid 20 heller =S när jag hör om en 20 åring som är gravid reagerar jag inte på den som ung, men däremot gör jag det på en 15 åring...

BlommyNess12 skrev 2009-09-21 09:28:10 följande:
    Jag verkar vara den enda unga föräldern på familjeliv som aldrig fått höra några sådana kommentarer och blivit behandlad precis som vilken gravid kvinna, och senare mamma, som helst.Även detta i en liten stad.Jag personligen tror att det beror mycket på hur man beter sig.
  • BlommyNess12
    Jat skrev 2009-09-21 21:40:21 följande:
    nej inte jag heller trots att jag var nyss fyllda 21 år då jag födde mitt andra barn. tvärtom får jag ofta höra mycket posetivt från folk jag inte känner då jag är ute med barnen.tror det handlar mycket om hur man själv är som person.jag kallar mig heller inte ung mamma, och känner mig heller inte ung... jag är mamma bara helt enkelt!sen tycker jag inte att man är så ung vid 20 heller =S när jag hör om en 20 åring som är gravid reagerar jag inte på den som ung, men däremot gör jag det på en 15 åring...
    Jag känner mig inte heller särskilt ung, och kallar mig bara för "mamma" inte "ung mamma". Det handlar otroligt mycket om hur man är som person, för jag fick ändå sonen när jag var 17 år, och trots detta har jag aldrig fått några negativa kommentarer öht. Aldrig ens någon som reagerat på att jag fått barn särskilt ung, för ärligt talat tror jag inte de tänker på det.
  • Jag kom inte på något bättre

Jag kom på en till vanlig och irriterande fråga som jag ofta blir ställd!!
    "Vet du vem pappan är?"
    Ja, det vet jag, men även om jag inte gjorde det, vad angår de dem och va fan spelar det för roll :S

• emmasara
    BlommyNess12 skrev 2009-09-22 06:27:48 följande:
    Jag känner mig inte heller särskilt ung, och kallar mig bara för "mamma" inte "ung mamma". Det handlar otroligt mycket om hur man är som person, för jag fick ändå sonen när jag var 17 år, och trots detta har jag aldrig fått några negativa kommentarer öht. Aldrig ens någon som reagerat på att jag fått barn särskilt ung, för ärligt talat tror jag inte de tänker på det.
    Jag håller med. Jag tror oxå att det beror oerhört mkt på hur man är som person. Jag får kanske tillägga att vi aldrig fått några negativa kommentarer över att vi är blivande unga föräldrar, snarare tvärtom! Utan det är bara att folk är så nyfikna och tror sig ha rätten att fråga saker dom inte har något att göra med.
  • Rocktroll

Jag tycker frågorna du tog upp är frågor som man får oberoende om man är ung eller äldre förälder.

• Levia
    Rocktroll skrev 2009-09-23 18:22:48 följande:
    Jag tycker frågorna du tog upp är frågor som man får oberoende om man är ung eller äldre förälder.
    Håller med.

Vad jag tänkt :

Varför läser man inte om hur "äldre" beklagar sig över såna frågor? En del av dom får säkert såna frågor- det är i ens PERSON inte i SIFFRAN...som så många "unga" vill ha det till.

Eller..."unga" tar alltid upp detta som att beskylla "äldre" för att smutskasta "yngre".
    Det är alltid äldres fel...aldrig yngres.

Visst, jag uppmuntrar inte de som inte gått klart gymnasiet iallafall att försöka få barn. Men, i övrigt är det personlighet.

Gymnasiet är j*vligt viktigt. Visst...finns hur många som helst som väljer att börja plugga igen som 25...35...45 åringar. Förhoppningsvis så är det inte för att ta igen behörigheten för att komma in på högskola/uni. Det gjorde jag...lån och några års transportsträcka. Rekommenderas ej.

Alltså...kommer säkert några på fl att bli sura över att jag tycker så- de ska plugga gymnasiet med småbarn...alternativt att de inte går gymnasiet. Visst att det går...men, det är också individuellt hur mamman/pappan orkar det.

Nej...jag är inte "emot" sk unga föräldrar, jag är emot viss personligheter/attityder.
  • BlommyNess12
    Levia skrev 2009-09-23 19:18:00 följande:
    Håller med.Vad jag tänkt :Varför läser man inte om hur "äldre" beklagar sig över såna frågor? En del av dom får säkert såna frågor- det är i ens PERSON inte i SIFFRAN...som så många "unga" vill ha det till.Eller..."unga" tar alltid upp detta som att beskylla "äldre" för att smutskasta "yngre".Det är alltid äldres fel...aldrig yngres.Visst, jag uppmuntrar inte de som inte gått klart gymnasiet iallafall att försöka få barn. Men, i övrigt är det personlighet.Gymnasiet är j*vligt viktigt. Visst...finns hur många som helst som väljer att börja plugga igen som 25...35...45 åringar. Förhoppningsvis så är det inte för att ta igen behörigheten för att komma in på högskola/uni. Det gjorde jag...lån och några års transportsträcka. Rekommenderas ej.Alltså...kommer säkert några på fl att bli sura över att jag tycker så- de ska plugga gymnasiet med småbarn...alternativt att de inte går gymnasiet. Visst att det går...men, det är också individuellt hur mamman/pappan orkar det.Nej...jag är inte "emot" sk unga föräldrar, jag är emot viss personligheter/attityder.
    Jo jag håller med, det är tugnt att plugga gymnasiet med småbarn (rekommenderar det absolut INTE..), det är ett evinnerligt pusslande med tider, och pluggande, man hinner knappt med sig ibland.
    Det går, men det är inte roligt. Nu har jag redan läst så mycket av gymnasiet att jag har bara strötimmar här och var, men redan det är fruktansvärt att försöka hinna med.
    Så jag rekommenderar inte heller att någon gör det.
Svar på tråden blivande ung mamma som är trött på alla idiotiska frågor/kommentarer!